Chat vastaa vanhempien avuntarpeeseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelimeen avattiin uutena palvelumuotona viime maaliskuussa chat, ja uusi auttamiskanava löysi heti oman käyttäjäryhmänsä. Chat mahdollistaa varhaista keskusteluapua ennen kuin ongelmat paisuvat liian suuriksi. Moni sen kautta yhteyttä ottaneista oli tullut MLL:n Vanhempainnettiin etsimään tietoa mieltä painavasta asiasta ja siinä samalla tarttunut mahdollisuuteen purkaa huoliaan päivystäjän kanssa. Vanhemmat kokivatkin, että chat tarjoaa matalan kynnyksen avun, sillä yhteydenottoa ei tarvitse etukäteen pohtia.
– Olemme saaneet vanhemmilta kiitosta lähestymisen helppoudesta. Chat-keskustelu on helppo käydä ajasta ja paikasta riippumatta. Tuki on yhtä lähellä kuin oma puhelin. Chat mahdollistaa lyhyet yhteydenotot arjen keskellä: bussipysäkillä, kotona lasten leikkiessä tai töiden lomassa päivän aikana, päivystysohjaaja Hanna Iso-Metsälä sanoo.
Yhteydenottojen määrä kasvussa
Vanhempainpuhelimeen, chattiin ja kirjepalveluun tuli kaikkiaan lähes 1400 yhteydenottoa vuoden 2016 aikana. Lisäystä edellisvuoden määrään oli 25 prosenttia. Samaan aikaan puheluiden pituudet ovat kasvaneet. Yhteydenottojen perusteella perheiden huolet ja vaikeudet ovat moninaisia, joten vanhemmuuden haasteista on vaikea tehdä yleistyksiä. Osa huolista liittyy ihmissuhteisiin kuten uusperheiden tilanteisiin ja isovanhempien rooliin.
– Lapsiperheiden ongelmia ei voi lokeroida, joten myöskään vastaukset eivät ole yksinkertaisia tai automaattisia. Asioita pohditaan yhdessä vanhemman kanssa henkilökohtaisesti ja kiireettömästi keskustellen, Iso-Metsälä kertoo.
Yleisin syy ottaa yhteyttä Vanhempainpuhelimeen on eri-ikäisten lasten kehitysvaiheet ja niihin liittyvät haasteet kuten uhmaikä ja murrosikä. Moni yhteydenottajista kaipasi kuuntelijaa oman vanhemmuuden pohdinnalleen. Suurin osa soittajista on äitejä, isiä on yhteydenottajista 14 prosenttia, mutta määrä on kasvussa. Yhteyttä ottaneista lähes puolet oli leikki-ikäisten tai alakouluikäisten lasten vanhempia.
Vanhempainpuhelin päivystää numerossa 0800 9222 777 maanantaisin kello 10–13 ja 17–20, tiistaisin kello 10–13 ja 17–20, keskiviikkoisin kello 10–13 ja torstaisin kello 14–20. Vanhempainnetin chat on auki maanantaisin ja tiistaisin kello 10–13. Lisäksi yhteyttä voi ottaa nettikirjepalvelun kautta. Palvelu on maksuton, anonyymi ja luottamuksellinen. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, jotka ovat itsekin vanhempia. Chat ja kirjepalvelu löytyvät osoitteesta www.mll.fi/vanhempainnetti/vahempainpuhelin/
Vanhempainpuhelin vuosiraportti 2016 on luettavissa MLL:n sivuilla.
Lisätietoja
päivystysohjaaja Hanna Iso-Metsälä, p. 046 921 3251, hanna.iso-metsala(a)mll.fi
auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki, p. 050 562 4299, tatjana.pajamaki(a)mll.fi
viestintäjohtaja Liisa Partio, p. 040 580 8984, liisa.partio(a)mll.fi
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 68 000 jäsentä, 528 paikallisyhdistystä, 9 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi - http://www.mll.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Ennakkotieto – MLL:n mediatilaisuus 5.8. klo 10-11 (Teams) lasten ja nuorten yksinäisyys ja kiusaaminen18.6.2025 08:23:00 EEST | Kutsu
Koulujen alkaessa avaamme MLL:n Hiljaiset signaalit -mediatilaisuudessa toimintamme kautta saatua tietoa ja tilastoja lasten ja nuorten yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyen. Nostamme esiin myös paljon puhuttavan tekoälyn vaikutukset nettikiusaamiseen sekä kodin ja vanhempien roolin.
Barn behöver vuxet sällskap- även på sommarlovet – Barn- och ungdomstelefonen har öppet över sommaren17.6.2025 11:43:35 EEST | Pressmeddelande
Barn- och ungdomstelefonen 0800 96116 som bedrivs av Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder svenskspråkigt stöd och sällskap hela sommaren. Nätbrevstjänsten är under sommaren fortsättningsvis öppen dygnet runt. Telefontjänsten är öppen som vanligt i juni och nås tre dagar i veckan under juli månad.
Barn behöver vuxet sällskap- även på sommarlovet – Barn- och ungdomstelefonen har öppet över sommaren17.6.2025 08:15:00 EEST | Pressmeddelande
Barn- och ungdomstelefonen 0800 96 116 finns fortsättningsvis till för barn och unga under sommarmånaderna. Efter midsommaren har telefonen öppet med begränsade öppettider måndag-torsdag kl. 14-17.
Huolet eivät lomaile – MLL:n lasten ja nuorten oma linja 116 111 päivystää koko kesän17.6.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Lapset ja nuoret löytävät kuuntelijan ja tukea Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimesta 116 111 ja chatista myös kesäkuukausina. Juhannuksesta lähtien puhelin on avoinna joka päivä klo 17–24. Chat päivystää joka päivä klo 17–20.
På mors dag belönas 36 mammor med utmärkelsetecken25.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Republikens president har beslutat att ge 36 mammor medalj av I klass med guldkors av Finlands Vita Ros orden. Med det värdefulla utmärkelsetecknet uppmärksammas årligen mammor som har utmärkt sig som föredömliga fostrare samt främjat familjeliv och föräldraskap. Utmärkelsetecknen delas ut vid en riksomfattande morsdagsfest, som ordnas av Mannerheims Barnskyddsförbund i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet i Helsingfors söndagen den 11 maj 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme