Matkustajat innostuivat pikapalautteesta
Kokeilun aikana matkustajat pystyivät antamaan älypuhelimillaan reaaliaikaista palautetta busseissa olevien tarrojen avulla (NFC, QR-koodi ja Url). Pikapalautejärjestelmää testattiin yhteistyössä Tammelundin Liikenteen ja Åbergin Linjan kanssa kymmenessä bussissa.
Kokeilu osoittautui menestykseksi. Matkustajat innostuivat käyttämään uutta järjestelmää ja valittu teknologia osoittautui toimivaksi.
Matkustajien antama positiivinen palaute oli iloinen yllätys. Positiivista palautetta oli yli 60% kaikesta palautteesta, vastaavasti HSL:n vanhan palautejärjestelmän kautta annetusta palautteesta vain 3% on positiivista.
”Pikapalautejärjestelmän kautta on helppo antaa palautetta ja siksi myös positiivinen palaute tulee voimakkaasti esiin. Haluamme saada matkustajan äänen kuuluville nykyistä paremmin päivittäisessä toiminnassamme. Digitaalinen dialogi matkustajien kanssa on ratkaisu,” sanoo asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink.
Pikapalautteen avulla HSL kehittää toimintaansa yhä asiakaslähtöisemmäksi. Palautteet ohjataan uudessa järjestelmässä koneellisesti eteenpäin toimenpiteitä varten. Palautteet jalostuvat reaaliajassa raporteiksi, jolloin mahdollisiin korjaaviin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä pikaisesti.
Seuraavaksi uutta pikapalautejärjestelmää testataan raitiovaunuissa ja metroissa yhteistyössä HKL:n kanssa.
Yhteyshenkilöt
Asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink, puhelin: 040 715 0440
Erikoistutkija Antti Vuorela, puhelin: 040 5044 582
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme