Kauppakeskusteko 2017: Kortteli nosti Kampin uusiin korkeuksiin

Kortteli syntyi tarpeesta houkutella lisää asiakkaita Kampin keskuksen ylimpiin kerroksiin ja halusta hyödyntää sieltä avautuvia hulppeita maisemia. Joulukuussa avatun ravintola- ja palvelukerroksen toiminta-ajatus pohjautuu innovatiiviseen yrittäjäjoukkoon, joka on luonut kiinnostavan kokonaisuuden yhteistyössä kauppakeskuksen kanssa.
Korttelista tuli ilmiö
Korttelin lanseeraus oli merkittävä tapahtuma Helsingissä ja siitä kohistiin jo etukäteen. Oli ennennäkemätöntä, että kaupungin kiinnostavimmat ravintolat ja kokit palvelevat asiakkaitaan kauppakeskuksessa, ja jo kuukausia ennen avausta huhuttiin siitä, ketkä ovat mukana. Avajaisia vietettiin näyttävän kutsuvieraskaartin kanssa ja uusi ravintolakokonaisuus sai paljon mediajulkisuutta.
Vuoden kauppakeskustekoa valinnut raati arvosti tapaa, jolla asiakaskunta levitti sanaa Korttelista ja osallistui tehokkaasti sen markkinointiin muun muassa sosiaalisessa mediassa. ”Kampin keskuksessa oli rohkeutta ajatella asioita uudella tavalla ja tehdä rohkeasti jotain erilaista. Korttelin onnistunut avaaminen osoitti, että kokeilu kannatti ja huomio oli taattu”, kiittää kauppakeskustekotuomariston puheenjohtaja Harri Holmström. Sekä kävijä- että myyntitavoitteet on Korttelissa ylitetty ensimmäisten kuukausien aikana ja kaupunkilaiset ovat löytäneet uuden ”olohuoneen” hyvin.
Id-al-fitr-kampanja toi Itikselle kunniamaininnan
Finalisteista Itis sai kunniamaininnan ramadanin päätösjuhlan tuomisesta kauppakeskukseen. Itiksen asiakaskunta on jo huomattavasti monikulttuurisempaa kuin muualla Suomessa ja heinäkuussa 2016 muslimiasiakkaita päätettiin palvella erityisen hyvin heidän vuoden tärkeimmän juhlansa, id-al-fitrin aikana. Itiksessä järjestettiin tuolloin useita tapahtumia ja liikkeissä sekä ravintoloissa oli myös juhla-aikaan liittyviä tarjouksia. Muslimiasiakkaat kokivat, että heidän tunteensa hyväksynnästä ja kuulumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan vahvistui, mutta valtaväestöltä Itis sai myös runsaasti negatiivista palautetta kampanjasta.
Kauppakeskustekokilpailun tuomaristo kiitti Itistä oivaltavasta markkinoinnista, jossa hyödynnetiin hienosti alueen erityispiirteitä. Kampanja vahvisti kauppakeskuksen monikulttuurista ja suvaitsevaista brändiä, ja oli yhteiskunnallisesti tärkeä kannanotto, kunniamaininnan perusteluissa sanotaan.
Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Tavoitteena on nostaa esiin hyviä esimerkkejä uusista ideoita, joita toteutetaan suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat innovatiivisuus, asiakkaille syntyvä arvo ja teon kaupallinen vaikuttavuus. Kilpailun voittajan valinneessa raadissa olivat vuonna 2017 Harri Holmström, Pekka Matvejeff, Liisa Nikkanen ja Kari Luoto.
Lisätietoja:
Harri Holmström, tuomariston puheenjohtaja, puh. 040 845 5726
Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Harri HolmströmVuoden kauppakeskusteko -kilpailun tuomariston puheenjohtaja
Puh:040 845 5726Johanna AhoToiminnanjohtaja
Puh:040 485 7596Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten myynti laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä - käyttöasteet säilyivät korkeina koko maassa22.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti laski 0,9 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammikuussa myynti oli hieman suurempaa kuin viime vuonna, mutta helmi-maaliskuussa jäätiin vuoden 2024 tasosta. Kauppakeskusten kävijämäärän kasvu jatkui, mutta huomattavasti viime aikoja maltillisempana. Tammi-maaliskuussa kävijöitä oli kauppakeskuksissa tasan prosentin enemmän kuin vuonna 2024. Kävijöiden määrä kasvoi pääkaupunkiseudulla noin kaksi prosenttia, mutta muun Suomen kauppakeskuksissa kävijämäärä laski. ”Kauppakeskukset eivät ole immuuneita vähittäiskaupan kasvun hiljentymiselle, sillä myös kauppakeskuksissa asioivat kuluttajat ovat varovaisia rahankäytössään. Myyntien odotetaan kuitenkin tasaantuvan loppuvuotta kohden muun muassa palkankorotusten, korkojen laskun ja puoliväliriihen veronalennusten myötä”, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Vakula. Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti pienen
Kauppakeskusten myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä12.3.2025 11:07:07 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2024 loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli 4,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Viimeisen vuosineljänneksen volyymejä nosti etenkin vilkas marraskuu, jolloin myynti nousi 3,3 prosenttia ja kävijöitä oli yli kuusi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.
Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun3.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.
Kauppakeskusten kävijämäärä tasaisessa kasvussa14.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten kävijämäärien tasainen kasvu jatkui, ja kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla, jossa kävijöitä oli heinä-syyskuussa 3,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme