5G voi edistää maaseudun ja kaupungin symbioosia – nopea laajakaista tarvitaan koko maahan

Maaseutu on monipuolinen lähiruuan, uusiutuvan energian ja muiden biotalouden tuotteiden ja palveluiden lähde, kaupungit taas monipuolisia palvelutuotannon keskuksia. MTK:n ja WSP Finland Oy:n ”5G kaupungin ja maaseudun symbioosin vahvistajana” -selvitys kertoo, mitä 5G-teknologia mahdollistaa tullessaan 2020-luvulla.

MTK:n Marttila ja WSP Finland Oy:n Mäntynen luovuttivat 5G-selvityksen ministeri Bernerille

Digitalisaatio ja 5G voivat parantaa maaseudun elinkeinoja ja samalla koko Suomen menestystä. Jo nyt pitkälti koneellistunut ja automatisoitunut maa- ja metsätalous voi ottaa kehitysharppauksen ja olla yksi keskeinen 5G-teknologian sovellusalue. Koneiden ja laitteiden etäohjaus ja -diagnostisointi, viljelykasvien ja eläinten seuranta sekä alkutuotannon optimointi ovat esimerkkejä sovelluksista, joissa 5G:n nopeus ja kapasiteetti voivat mullistaa nykytilanteen.

Suomalainen maaseutu ja puhdas luonto houkuttelevat kansainvälisiä matkailijoita Suomeen. Tulevaisuuden matkailijoille voidaan tarjota henkilökohtaisesti räätälöityjä elämyspaketteja. Mahdollisuudet reaaliaikaisen digitaalisen informaation varaan rakennetuissa uuden ajan matkailupalveluissa ovat rajattomat.  Virtuaalimatkailun palvelu voi esimerkiksi tarjota entistä aidomman kokemuksen erilaisissa matkakohteissa.

Paikkasidonnaisuuden väheneminen yhdistetään digitalisaatioon. Digitalisaatio voi parantaa julkisten palveluiden saavutettavuutta maaseudulla esimerkiksi terveydenhoidossa, koulutuksessa ja liikenteessä. Tavoite rakentaa julkiset palvelut ensisijaisesti digitaalisiksi korostaa yhteiskunnan vastuuta toimintavarman laajakaistan saatavuuden parantamisesta kaikille kansalaisille.

– On tärkeää valmistautua lähitulevaisuudessa avautuviin mahdollisuuksiin. Tietoliikenneteknologia ja biotalous ovat suomalaisten vahvoja osaamisalueita, jotka yhdistämällä voidaan lisätä koko Suomen menestystä. WSP Finland Oy:n tekemä selvitys kuvaa hyvin digitalisaation mahdollisuuksia lisätä maaseudun ja kaupungin symbioosia ja samalla suomalaisten hyvinvointia, MTK:n kehitysjohtaja Markus Lassheikki sanoo.

Laajakaistan saatavuus avainasemassa

5G tarvitsee tiedonsiirtoon toimintavarman ja huippunopean valokuituverkon. Riskinä on, että valokuituverkon rakentaminen etenee lähivuosinakin varsin hitaasti. Langattomalla 4G-teknologialla on puolestaan isoja katvealueita ja kapasiteettirajoitteensa. Selvityksen yksi keskeinen johtopäätös on, että sääntelyn tulee mahdollistaa maaseudun elinvoimaisuutta tukevat uudet ratkaisut. Uutena mahdollisuutena selvitys nostaa esille Oulun yliopistossa kehitetyn paikalliset langattomat verkot mahdollistava mikro-operaattorikonseptin, jonka toiminnalle on avattava mahdollisuus. Tässä erityisesti liikenne- ja viestintäministeriöllä on keskeinen rooli.

Liikenne- ja viestintäministeriössä parhaillaan valmisteltavassa 5G:n taajuushuutokaupassaon mahdollistettava taajuudet ja toimintaedellytykset myös mikro-operaattoreille. Lisäksi on varmistettava, että 5G-teknologian edellyttämä valokuituverkko rakentuu aiempaa nopeammin koko maahan.

– Digitaalisen infrastruktuurin tulee mahdollistaa asumisen, työskentelyn ja yritystoiminnan kaikkialla Suomessa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila edellyttää.

Selvitys on luettavissa täältä:

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK ry, puh. 050 341 3167
kehitysjohtaja Markus Lassheikki, MTK ry, puh. 040 779 9680

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kuvat

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.