5G voi edistää maaseudun ja kaupungin symbioosia – nopea laajakaista tarvitaan koko maahan

Maaseutu on monipuolinen lähiruuan, uusiutuvan energian ja muiden biotalouden tuotteiden ja palveluiden lähde, kaupungit taas monipuolisia palvelutuotannon keskuksia. MTK:n ja WSP Finland Oy:n ”5G kaupungin ja maaseudun symbioosin vahvistajana” -selvitys kertoo, mitä 5G-teknologia mahdollistaa tullessaan 2020-luvulla.

MTK:n Marttila ja WSP Finland Oy:n Mäntynen luovuttivat 5G-selvityksen ministeri Bernerille

Digitalisaatio ja 5G voivat parantaa maaseudun elinkeinoja ja samalla koko Suomen menestystä. Jo nyt pitkälti koneellistunut ja automatisoitunut maa- ja metsätalous voi ottaa kehitysharppauksen ja olla yksi keskeinen 5G-teknologian sovellusalue. Koneiden ja laitteiden etäohjaus ja -diagnostisointi, viljelykasvien ja eläinten seuranta sekä alkutuotannon optimointi ovat esimerkkejä sovelluksista, joissa 5G:n nopeus ja kapasiteetti voivat mullistaa nykytilanteen.

Suomalainen maaseutu ja puhdas luonto houkuttelevat kansainvälisiä matkailijoita Suomeen. Tulevaisuuden matkailijoille voidaan tarjota henkilökohtaisesti räätälöityjä elämyspaketteja. Mahdollisuudet reaaliaikaisen digitaalisen informaation varaan rakennetuissa uuden ajan matkailupalveluissa ovat rajattomat.  Virtuaalimatkailun palvelu voi esimerkiksi tarjota entistä aidomman kokemuksen erilaisissa matkakohteissa.

Paikkasidonnaisuuden väheneminen yhdistetään digitalisaatioon. Digitalisaatio voi parantaa julkisten palveluiden saavutettavuutta maaseudulla esimerkiksi terveydenhoidossa, koulutuksessa ja liikenteessä. Tavoite rakentaa julkiset palvelut ensisijaisesti digitaalisiksi korostaa yhteiskunnan vastuuta toimintavarman laajakaistan saatavuuden parantamisesta kaikille kansalaisille.

– On tärkeää valmistautua lähitulevaisuudessa avautuviin mahdollisuuksiin. Tietoliikenneteknologia ja biotalous ovat suomalaisten vahvoja osaamisalueita, jotka yhdistämällä voidaan lisätä koko Suomen menestystä. WSP Finland Oy:n tekemä selvitys kuvaa hyvin digitalisaation mahdollisuuksia lisätä maaseudun ja kaupungin symbioosia ja samalla suomalaisten hyvinvointia, MTK:n kehitysjohtaja Markus Lassheikki sanoo.

Laajakaistan saatavuus avainasemassa

5G tarvitsee tiedonsiirtoon toimintavarman ja huippunopean valokuituverkon. Riskinä on, että valokuituverkon rakentaminen etenee lähivuosinakin varsin hitaasti. Langattomalla 4G-teknologialla on puolestaan isoja katvealueita ja kapasiteettirajoitteensa. Selvityksen yksi keskeinen johtopäätös on, että sääntelyn tulee mahdollistaa maaseudun elinvoimaisuutta tukevat uudet ratkaisut. Uutena mahdollisuutena selvitys nostaa esille Oulun yliopistossa kehitetyn paikalliset langattomat verkot mahdollistava mikro-operaattorikonseptin, jonka toiminnalle on avattava mahdollisuus. Tässä erityisesti liikenne- ja viestintäministeriöllä on keskeinen rooli.

Liikenne- ja viestintäministeriössä parhaillaan valmisteltavassa 5G:n taajuushuutokaupassaon mahdollistettava taajuudet ja toimintaedellytykset myös mikro-operaattoreille. Lisäksi on varmistettava, että 5G-teknologian edellyttämä valokuituverkko rakentuu aiempaa nopeammin koko maahan.

– Digitaalisen infrastruktuurin tulee mahdollistaa asumisen, työskentelyn ja yritystoiminnan kaikkialla Suomessa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila edellyttää.

Selvitys on luettavissa täältä:

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK ry, puh. 050 341 3167
kehitysjohtaja Markus Lassheikki, MTK ry, puh. 040 779 9680

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kuvat

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.