5G voi edistää maaseudun ja kaupungin symbioosia – nopea laajakaista tarvitaan koko maahan

Maaseutu on monipuolinen lähiruuan, uusiutuvan energian ja muiden biotalouden tuotteiden ja palveluiden lähde, kaupungit taas monipuolisia palvelutuotannon keskuksia. MTK:n ja WSP Finland Oy:n ”5G kaupungin ja maaseudun symbioosin vahvistajana” -selvitys kertoo, mitä 5G-teknologia mahdollistaa tullessaan 2020-luvulla.

MTK:n Marttila ja WSP Finland Oy:n Mäntynen luovuttivat 5G-selvityksen ministeri Bernerille

Digitalisaatio ja 5G voivat parantaa maaseudun elinkeinoja ja samalla koko Suomen menestystä. Jo nyt pitkälti koneellistunut ja automatisoitunut maa- ja metsätalous voi ottaa kehitysharppauksen ja olla yksi keskeinen 5G-teknologian sovellusalue. Koneiden ja laitteiden etäohjaus ja -diagnostisointi, viljelykasvien ja eläinten seuranta sekä alkutuotannon optimointi ovat esimerkkejä sovelluksista, joissa 5G:n nopeus ja kapasiteetti voivat mullistaa nykytilanteen.

Suomalainen maaseutu ja puhdas luonto houkuttelevat kansainvälisiä matkailijoita Suomeen. Tulevaisuuden matkailijoille voidaan tarjota henkilökohtaisesti räätälöityjä elämyspaketteja. Mahdollisuudet reaaliaikaisen digitaalisen informaation varaan rakennetuissa uuden ajan matkailupalveluissa ovat rajattomat.  Virtuaalimatkailun palvelu voi esimerkiksi tarjota entistä aidomman kokemuksen erilaisissa matkakohteissa.

Paikkasidonnaisuuden väheneminen yhdistetään digitalisaatioon. Digitalisaatio voi parantaa julkisten palveluiden saavutettavuutta maaseudulla esimerkiksi terveydenhoidossa, koulutuksessa ja liikenteessä. Tavoite rakentaa julkiset palvelut ensisijaisesti digitaalisiksi korostaa yhteiskunnan vastuuta toimintavarman laajakaistan saatavuuden parantamisesta kaikille kansalaisille.

– On tärkeää valmistautua lähitulevaisuudessa avautuviin mahdollisuuksiin. Tietoliikenneteknologia ja biotalous ovat suomalaisten vahvoja osaamisalueita, jotka yhdistämällä voidaan lisätä koko Suomen menestystä. WSP Finland Oy:n tekemä selvitys kuvaa hyvin digitalisaation mahdollisuuksia lisätä maaseudun ja kaupungin symbioosia ja samalla suomalaisten hyvinvointia, MTK:n kehitysjohtaja Markus Lassheikki sanoo.

Laajakaistan saatavuus avainasemassa

5G tarvitsee tiedonsiirtoon toimintavarman ja huippunopean valokuituverkon. Riskinä on, että valokuituverkon rakentaminen etenee lähivuosinakin varsin hitaasti. Langattomalla 4G-teknologialla on puolestaan isoja katvealueita ja kapasiteettirajoitteensa. Selvityksen yksi keskeinen johtopäätös on, että sääntelyn tulee mahdollistaa maaseudun elinvoimaisuutta tukevat uudet ratkaisut. Uutena mahdollisuutena selvitys nostaa esille Oulun yliopistossa kehitetyn paikalliset langattomat verkot mahdollistava mikro-operaattorikonseptin, jonka toiminnalle on avattava mahdollisuus. Tässä erityisesti liikenne- ja viestintäministeriöllä on keskeinen rooli.

Liikenne- ja viestintäministeriössä parhaillaan valmisteltavassa 5G:n taajuushuutokaupassaon mahdollistettava taajuudet ja toimintaedellytykset myös mikro-operaattoreille. Lisäksi on varmistettava, että 5G-teknologian edellyttämä valokuituverkko rakentuu aiempaa nopeammin koko maahan.

– Digitaalisen infrastruktuurin tulee mahdollistaa asumisen, työskentelyn ja yritystoiminnan kaikkialla Suomessa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila edellyttää.

Selvitys on luettavissa täältä:

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK ry, puh. 050 341 3167
kehitysjohtaja Markus Lassheikki, MTK ry, puh. 040 779 9680

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kuvat

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.