Kaupunkipyörät jo olennainen osa joukkoliikennettä

”Aivan mahtava määrä käyttäjiä ja tehtyjä matkoja! Viime vuonna koko kauden ostaneita oli reilu 10 000 ja tänä vuonna tavoitteet ylitettiin huimasti. Koko kauden käyttäjiksi rekisteröityi yli 34 000 polkijaa,” iloitsee HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen
Kun kaupunkipyöräpalvelu kolminkertaistui tänä vuonna edelliseen kauteen nähden ja pyöräasemia tuli sitä myötä myös hiljaisemmille alueille, odotettiin yksittäisellä pyörällä tehtyjen matkojen määrän laskevan. Toisin kuitenkin kävi. Yhtä pyörää kohden matkoja kertyi enimmillään yli 11 yhden päivän aikana. Viikkoennätys tehtiin elokuun ensimmäisellä viikolla, jolloin yhdellä pyörällä poljettiin 9,7 matkaa päivässä.
Syksyisten kelien myötä pyöräilyinnostus odotetusti hieman laski ja yhdellä pyörällä poljettiin syyskuussa noin 6 matkaa päivässä ja lokakuun kahden ensimmäisen sadeviikon aikana noin 3 matkaa päivässä, mikä on linjassa muiden maailman kaupunkipyörämetropolien kanssa. Keskimääräinen ajomatka oli reilut kaksi kilometriä ja kesto noin 14 minuuttia.
Kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikenteen matkaketjua.
HSL toteutti kaupunkipyörien käyttäjille syys-lokakuun vaihteessa nettikyselyn, johon saatiin vastauksia 7 940 vastaajalta. Kyselyn perusteella suurin osa vastaajista on joukkoliikenteellä ja pyörällä liikkuvia. Enemmistö käyttää kaupunkipyörää kuukausittain tai viikoittain, mutta noin viidennes noin kerran päivässä tai useammin. Lähes 80 prosenttia käyttää pyöriä vapaa-ajan matkoilla. Noin puolet polkee kaupunkipyörillä myös työ- ja asiointimatkoja.
Yli puolet kulkee usein osan matkasta kaupunkipyörillä ja osan joukkoliikenteellä.
”Ei ollut yllätys, että kaupunkipyörä on korvannut etenkin kävely-, ratikka- ja bussimatkoja, mutta jopa 14 prosentilla pyörä on korvannut auton. Se on hyvä tulos”, kertoo HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen.
Kaupunkipyörä on näppärä kulkumuoto ja noin 70 prosenttia kokee kaupunkipyöräilyn nopeuttavan matkantekoa. Osa kertoo saaneensa myös rahallisia säästöjä. Suurin osa vastaajista suosittelisi kaupunkipyöriä tutuilleen.
Kyselyyn vastanneet kokivat pyörien käytön hinnoittelun olevan selkeä ja kohtuullinen. Käyttömaksuista on kertynyt HKL:lle tuloja yli miljoona euroa, mikä on ylittänyt odotukset huimasti. Kaupunkipyöräpalvelua kuitenkin kehitetään edelleen palvelun tilaajan HKL:n, asiakaskontakteista vastaavan HSL:n ja pyöräoperaattori CityBike Finlandin yhteistyönä.
Selvitettävänä on muun muassa se, voisiko kautta aikaistaa: keltaisen pyörän kyytiin saattaa ensi kaudella päästä hyppäämään jo huhtikuussa. Lisäksi tällä hetkellä mietitään edellisen kauden perusteella, missä Espoon kokeilusta palautuvat pyöräasemat palvelevat parhaiten ja miten pyöräasemien täyttöasteita voitaisiin optimoida paremmin.
”Tarkoitus on kehittää nykyistä järjestelmää palvelemaan käyttäjiä mahdollisimman hyvin. Tämän vuoden opit kaupunkipyöräpalvelusta uudella suuremmalla asemaverkostolla pannaan käytäntöön ja hiotaan toimintaa entisestään, esimerkiksi tasataan asemien kapasiteettia kysynnän mukaan” toteaa HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.
Myös palvelun käytettävyyttä ja digitaalisia sovelluksia kehitetään edelleen.
”Toteutimme kesän aikana kaupunkipyörien digipalveluille käytettävyystutkimuksen, jonka pohjalta parannamme palvelua. Kaupunkipyörät ovat tulossa myös uuteen HSL-mobiilisovellukseen,” kertoo Tarja Jääskeläinen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Projektipäällikkö Samuli Mäkinen (HKL), p. 040 532 3594, samuli.makinen@hel.fi
Johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen (HSL), p. 050 385 5043, tarja.jaaskelainen@hsl.fi
Service Manager Juha Pitkänen (CityBike Finland Oy), p. 050 558 5446, jpitkanen@citybikefinland.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
HKL vastaa raitiovaunujen ja metrojen liikennöinnistä, kaupunkipyöristä sekä joukkoliikenneinfran eli ratojen, asemien ja varikoiden hoidosta ja kehittämisestä.
HKL – kaupungin paras liike.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla maanantaina – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan28.5.2025 09:28:24 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu uudella vaiheella. Metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynti eli itäinen sisäänkäynti suljetaan korjaustöiden vuoksi tulevana maanantaina 2.6. kesän ajaksi. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt jatkuvat ulkotiloissa ja lippuhallissa22.5.2025 12:37:10 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Toukokuussa alkavat aseman piha-alueen kunnostustyöt. Osa lippuhallista suljetaan maanantaina 26.5.
Kaisantunnelin Pyörätallin kulunvalvonnassa muutoksia21.5.2025 14:52:05 EEST | Tiedote
10.6. alkaen Kaisantunnelin Pyörätalliin saa pyörän valvottuun säilytykseen maksuttomasti rekisteröitymällä HSL:n Pyöräpysäköintipalvelun käyttäjäksi. Vuosipesun ajaksi Pyörätalli on kiinni maanantaina 9.6. Pyörätallin on oltava tyhjänä pyöristä ja kaappiin jätetyistä tavaroista sunnuntaina 8.6. klo 23 mennessä.
Kivenlahden metroaseman lasiseinän vauriosyy selvillä16.5.2025 14:10:42 EEST | Tiedote
Kivenlahden metroaseman liukuportaat olivat poissa käytöstä 14.3.2025 alkaen turvallisuussyistä, koska liukuporraskuilun seinälaseissa havaittiin liikkumaa. Kuilun liukuportaista kahdet otettiin jälleen matkustajien käyttöön 1.4.2025. Yksi, lasiseinän viereinen liukuporras on pidetty poissa käytöstä, koska seinälaseja on poistettu ja seinälasien liikkumisen syytä on selvitetty.
Raitiolinjan 13 tunneliin näyttävä graffititeos16.5.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupunki toteuttivat Vallilanlaakson ratikkatunneliin vesiaiheisen graffititeoksen yhteistyössä Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden katutaidetoimiston kahden nuoren sekä neljän ammattitaiteilijan kanssa. Näyttävällä katutaiteella halutaan elävöittää ja kaunistaa betonitunnelia ja raitiolinjan 13 reittiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme