Tutkimus: Palvelutori olisi luonteva yhteiskehittämisen paikka

Etnografisessa tutkimuksessa löydettiin kolme tärkeää yhteiskehittämisen valmiutta, jotka elokuussa 2016 avatulla, Ison Omenan kauppakeskuksen laajennusosassa sijaitsevalla Palvelutorilla on:
- Ympäristö ja tilat: Suuri julkinen avotila on avoin niin tilallisesti kuin toimintatavoiltaan. Yhteiskehittämiselle parhaiten soveltuisivat väliaikaiset, siirreltävät pop up -tilat.
- Ilmapiiri ja toimintakulttuuri: Palvelutorilla työskentelee kokeiluihin myönteisesti suhtautuvaa, motivoitunutta henkilökuntaa. Kymmenen eri yksikön henkilöstö on ensimmäisen vuoden aikana päässyt hyvään alkuun uudessa toimintakulttuurissa, jossa palvelun keskiössä on yhteinen asiakkuus. Asiakas nähdään kokonaisuutena, ei vain yhden yksikön asiakkaana, ja hänet ohjataan nopeasti eri palvelujen piiriin. Myös yritykset arvostavat Palvelutorin työntekijöiden näkemystä siitä, millaisille palveluille on tarvetta.
- Ainutlaatuinen asiakasvirta: Julkisten palvelujen tuominen sinne, missä ihmiset liikkuvat, on madaltanut asiointikynnystä ja tuonut Palvelutorille myös nuoria ja muita asiakasryhmiä, jotka on yleensä vaikea tavoittaa. Lisäksi Palvelutorin asiakkaat vaikuttavat olevan keskimääräistä aktiivisempia osallistumaan.
Yhteiskehittämisen edellytyksistä tärkeimmäksi tutkimus nostaa yhteisen päämäärän, joka täytyy määritellä joko asiakkaiden tai henkilökunnan tunnistamien tarpeiden pohjalta. Yrityksiltä ja muilta kumppaneilta yhteiskehittäminen vaatii omatoimisuutta ja aktiivisuutta esimerkiksi viestinnässä – Palvelutorin rooli on lähinnä olla sen mahdollistaja.
Neutraali asiointiympäristö, jossa hengailukin sallitaan
Etnografinen tutkimus vahvisti aiempien selvitysten tulosta siitä, että julkisten palvelujen sijoittaminen kauppakeskukseen madaltaa asiointikynnystä. Kaupallinen ympäristö on neutraalimpi paikka piipahtaa spontaanisti kuin perinteinen virasto, jonne on asioikseen lähdettävä.
Pisteitä asiakkailta keräsi myös se, että Palvelutori on julkinen paikka, jossa halutessaan myös ”saa vain olla” – vaikka osa kokee hengailijoiden myös lisäävän yleistä levottomuutta.
Toisaalta etenkin terveyspalvelujen sijoittaminen vapaa-ajan tilaan haastaa perinteisiä käsityksiä ja vaatii asiakkaalta oma-aloitteisuutta oikean toimintatavan omaksumisessa ja tiedon etsimisessä. Monelle tämä sopii hyvin, mutta erityisesti senioreilta ja maahanmuuttajilta uusi asiointitapa automaatteineen ja jonotusnumeroineen on vaatinut opettelua.
Asiakkaat kokevat kuitenkin saavansa apua henkilökunnalta, etenkin tukipalveluilta, kuten siivoojilta ja vartijoilta, sekä kirjaston työntekijöiltä. Tutkimuksessa havaittiin, että näillä henkilöstöryhmillä on erityisen suuri merkitys asiakaskokemuksen parantamisessa. Asiakkaat kokevatkin yleisesti asioivansa Palvelutorilla, eivät vain yksittäisessä palvelussa, ja saavansa neuvontaa kaikilta, joilla on kaulassaan palvelutorilaisen kortti.
Kokonaisvaltaisempia ja ennaltaehkäiseviä palveluja
Palvelutorilla henkilöstö näkee asiakkaan kokonaisvaltaisemmin kuin perinteisissä, toisistaan erillään sijaitsevissa julkisissa palveluissa. Tämä perustuu siihen, että henkilöstö tuntee saatavilla olevat muut palvelut tavallista paremmin ja myös ohjaa asiakkaita tukipalveluihin ennaltaehkäisevästi. Tarvittaessa yksiköiden välistä yhteistyötä tehdään samaan aikaan, moniammatillisissa tapaamisissa.
Etnografisen tutkimuksen teki Espoon kaupungin tilauksesta Kenno Ethnographic Consulting. Se perustuu havainnointiin ja sekä henkilökunnan, asiakkaiden että yritysten haastatteluihin Palvelutorilla syksyn 2017 aikana.
Tutkimus rahoitettiin 6Aika-hankkeesta, jossa kuusi suurinta kaupunkia kehittää avoimempia ja älykkäämpiä palveluja yhteiseen 6Aika-strategiaan nojaten.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
projektipäällikkö Veera Vihula, puh. 043 826 9183, veera.vihula@espoo.fi
palvelutoripäällikkö Juha-Pekka Strömberg, puh. 043 826 8538, juha-pekka.stromberg@espoo.fi
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoo Day invites everyone to celebrate together on the last weekend of August22.8.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Espoo’s summer of events culminates in the citywide celebration – Espoo Day. In 2025, Espoo Day will be celebrated over two days: the festivities begin on Friday 29 August, with even more events taking place on Saturday 30 August. Everyone in Espoo can join Espoo Day festivities by organising free events across the city.
Kom och fira Esbodagen tillsammans sista veckoslutet i augusti22.8.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Sommaren kulminerar i Esbodagen, hela stadens gemensamma fest. Esbodagen 2025 pågår i två dagar: den börjar fredag 29.8 och kulminerar lördag 30.8. Vi firar vår hemstad med gratis evenemang runtom i staden.
Yhteisöllisyys kukoistaa Espoo-päivänä – sadat tapahtumat kutsuvat viettämään elokuun viimeistä viikonloppua eri puolille Espoota22.8.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Espoo-päivä on kaupunkilaisten yhteinen juhlapäivä, jota vietetään vuosittain elokuun viimeisenä lauantaina. Vuonna 2025 Espoo-päivää vietetään kaksipäiväisenä, juhlat alkavat jo perjantaina 29.8. ja huipentuvat lauantaina 30.8.2025.
Iso selvitys Espoon startupeista käynnistymässä22.8.2025 07:01:00 EEST | Tiedote
Espoon alueella käynnistyy startup-selvitys, jonka tavoitteena on koota ajankohtaista tietoa alueen startup-ekosysteemistä. Selvityksen avulla kartoitetaan yritysten nykyinen liiketoiminnan tilanne, kasvun esteet ja mahdollisuudet, palvelutarpeet sekä näkemykset Espoon toimintaympäristöstä startup-yrittäjyyden kannalta.
Info från nämnden Svenska rum 21.8.202521.8.2025 19:56:25 EEST | Pressmeddelande
På torsdagen hade nämnden Svenska rum sitt första möte efter sommarpausen. På mötet beslutade nämnden bland annat om att införa en idrottslinje vid Mattlidens gymnasium och om att inleda ett pilotförsök med undervisning i grundläggande konstundervisning för småbarn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme