Taloon.com

Älyä kotiin pienellä tai isolla rahalla

Tämän päivän trendi on älykoti, jonka laitteita voi ohjata puhelimella. Taloon.com antaa vinkit, miten pääsee älykodin kokeilemisessa alkuun.
Älykodin laitteita voi ohjata älypuhelimen sovelluksilla. HANDOUT. KUVAKREDIITTI: Eric Leraillez.

Kodin älyjärjestelmät lisäävät suosiotaan, kun kodintekniikka kehittyy ja hinnat laskevat. Älykoti lisää asumisviihtyvyyttä, se on ympäristöystävällistä ja mikä parasta, tuo myös selvää säästöä. Säästö syntyy parantuvasta energiatehokkuudesta.

”Älykodin äly tarkoittaa esimerkiksi kodin laitteita, joita voi ohjata etänä puhelimen sovelluksella. Älykkäimmät järjestelmät oppivat etsimään vaikkapa asukkaalle optimaalisinta lämpötilaa”, sanoo verkkorautakauppa Taloon.comin toimitusjohtaja Kimmo Lähteenmäki.

Kun älykkäät laitteet seuraavat ja oppivat asukkaiden mieltymyksiä ja automatisoivat toimintaansa, ne vapauttavat käyttäjänsä aikaa muihin asioihin.

Lähteenmäen mukaan kuluneen viiden vuoden aikana ovat kehittyneet erityisesti älyjärjestelmien puhelinohjaussovellukset. Jokaisella valmistajalla on jo tai ainakin tulossa puhelimella ohjattavia järjestelmiä.

”Itse laite tehdään sellaiseksi, ettei sitä tarvitse vaihtaa, vaan kehitys tapahtuu sovelluspuolella.”

Älykodin rakentamisessa pääsee alkuun pienellä rahalla vanhassakin kodissa. Edullisia älykkäitä ratkaisuja on tarjolla esimerkiksi valaistukseen, lämmönsäätöön ja ilmanvaihtoon.

Taloon.com kokosi vinkkejä älykodin kokeilemiseen pienellä tai vähän isommalla budjetilla.

Pienen budjetin älykodin laitteet

1. Tunnelmaa valaistukseen. Taloon.comin älyvalaisinvalikoimasta löytyy muun muassa Philips Hue -älyvalaistusjärjestelmä. Vajaan 200 euron pakkaus sisältää kolme värillistä lamppua, ohjaimen ja kytkimen, jolla voi säätää tunnelmavalaistusta himmeästä yövalosta aina värikkääseen juhlavalaistukseen asti. Älypuhelimen sovelluksesta voi sormella pyyhkäisemällä valita minkä tahansa yli 16 miljoonasta väristä. Ajastustoiminnon avulla valaistuksen voi säätää herättämään miellyttävästi tai luomaan asukkaan poissaollessa vaikutelmaa, että joku olisi kotona.
  2. Optimaalista lämmönsäätöä. Älykkääseen lämmönsäätöön löytyy Bluetooth-yhteydellä tai wifillä ohjattavia patteritermostaatteja, jotka voi lisäosilla kytkeä muun muassa lattialämmitykseen. Vajaan 40 euron Danfoss Eco -patteritermostaattiavoidaan ohjata käsisäädön lisäksi älypuhelimen Bluetooth-yhteydellä. Eco-sovellukseen voi linkittää useamman termostaatin ja etäohjata jokaista kotona olevaa patteria. Patteritermostaatti pystyy mittaamaan huonelämpötilaa ja sen voi opettaa etsimään sopivinta lämpötilaa. Näin ei synny lämmityksessä sahausliikkeitä, mikä säästää energiaa.
  3. Tehokkaampaa ilmanvaihtoa. Ilmanvaihtokoneiden uusiminen tulee kalliiksi, mutta jo yhdellä tai kahdella älykkäällä Pax Calima -puhaltimella voi päästä eroon tunkkaisuudesta ja kosteudesta normaalikokoisessa omakotitalossa. Puhaltimen käynti tehostuu automaattisesti, jos kosteuspitoisuus huoneessa nousee. Pax Calimaa voi ohjata ja ajastaa älypuhelinsovelluksen avulla. Se voidaan myös muuttaa lämmönsiirtäjäksi huoneiden välillä, esimerkiksi puhaltamaan lämmintä ilmaa takkahuoneesta muualle asuntoon. Yhden puhaltimen hinta on 190 euroa.

Isomman budjetin älykotiin

1. Langatonta lämmityksen säätöä. Kodin ohjausjärjestelmäpaketti Danfoss Linkin avulla voi rakentaa helposti älykkään ja langattoman lämmityksen ohjauksen omaan kotiin. Järjestelmä voidaan yhdistää lämminvesivaraajaan, lattialämmitykseen ja vaikkapa ilmalämpöpumppuun. Keskusyksikkö ohjaa ja ajastaa huonekohtaisia lämmityslaitteita. Langattoman järjestelmän hinta on alkaen noin 350 euroa.
  2. Säästöä ilmanvaihdosta. Valloxin matalaenergiailmanvaihtokone ohjailee ilmanvaihtoa energiatehokkaasti. Erilaisten ajastusvaihtoehtojen ansiosta asukas voi esimerkiksi määrittää poissaollessaan ilmanvaihtoa pienemmäksi tai jos on paljon vieraita, ilmanvaihtoa tehostetaan. Älykkäiden kosteusantureiden ansiosta järjestelmä osaa säätää ilmanvaihtoa sopivaksi saunan ja suihkun tuottaman kosteuden perusteella. Laitetta voi ohjata sen oman ohjaimen lisäksi lähiverkon kautta tai erillisellä pilvipalvelulla. Keskisuuriin asuntoihin sopivan Vallox 110 MV:n hinta on ilman asennusta runsaat 2 000 euroa.
  3. Pientä luksusta kodinkoneilla. Kodinkoneissa älyominaisuudet voivat tuoda myös luksuksen tunnelmaa. Esimerkiksi DeLonghin PrimaDonna-espressoautomaattia voi käyttää vaikka sohvalta makoillen. Omat kahvisekoitukset syntyvät älypuhelin sovelluksen ja Bluetooth-yhteyden avulla. Kahvinkeittimen hinta on vajaat 1 600 euroa.

Toimitusjohtaja Kimmo Lähteenmäki
kimmo.lahteenmaki@taloon.com

Kuvat

Maisterinkatu 9-11
11100 Riihimäki

0104409200http://www.taloon.com

Suurenmoinen rautakauppa netissä vuodesta 2004.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Taloon.com