HSL ehdottaa, että Helsinki ja Espoo käynnistäisivät keskustelun kääntöraiteen rakentamista Matinkylään sujuvan metroliikenteen varmistamiseksi

HSL, HKL, Länsimetro Oy ja Espoo ovat miettineet metron tulevaisuuden
toimintaedellytyksiä yhteisessä työryhmässä. Vaihtoehtoisia liikennöintimalleja on ollut pohdittavana viisi, Matinkylän kääntöraide -mallin lisäksi alkuperäisen hankesuunnitelman mukainen liikenne, bussilinjojen lisääminen metron oheen, malli, jossa kolme neljästä junasta kulkee ruuhka-aikana Kivenlahteen yhden jäädessä Tapiolaan sekä vaihtoehto kaikkien junien liikennöimisestä Kivenlahteen asti.
Yhteisessä työryhmässä ei otettu kantaa parhaaseen vaihtoehtoon, vaan tunnistettiin eri vaihtoehtojen mahdollisuudet ja vaatimukset.
Matinkylän kääntöraide -mallia puoltaa HSL:n mielestä se, että Tapiolan linjan jatkaminen Matinkylään tarjoaa mahdollisuuden liikennöidä Matinkylään asti tiheällä vuorovälillä ja linjojen kuormitus jakautuu tasaisemmin kuin muissa vaihtoehdoissa. Tapiolan kääntöraide jää hyödylliseksi reserviksi liikennehäiriöiden hoitoa varten ja Sammalvuoren varikon käyttöä voidaan suunnitella joustavasti.
Matinkylän kääntöraide takaa metron kapasiteetin pitkälle tulevaisuuteen
Ennusteiden mukaan Matinkylän kääntöraide -malli takaa metrolle riittävän kapasiteetin matkustajien kuljettamiseen vuonna 2030, vaikka metroa liikennöitäisiin kuljettajaliikenteen vuorovälillä. Kääntöraide mahdollista yhdessä metron automatisoinnin kanssa metrojärjestelmän kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen, esimerkiksi radan jatkamisen Kivenlahdesta eteenpäin.
Jos kääntöraide rakennetaan, metron valmistuminen Kivenlahteen siirtyy noin puolitoista vuotta eteenpäin ja työt aiheuttavat poikkeusjärjestelyjä Matinkylän metron liikennöintiin. Kääntöraiteen rakentamisen kustannukset ovat noin 99,6 miljoonaa euroa ja ovat osin riippuvaisia rakentamisen kestosta.
Malli, jossa kaikki junat kulkisivat Kivenlahteen asti, edellyttää jopa 200 miljoonan euron investointeja kääntösilmukaan ja uuteen varikkoon, ja metron jatkuminen Kivenlahteen viivästyisi jopa viidellä vuodella. Suorien bussilinjojen aiheuttama lisäkustannus riippuu tarvittavasta bussiliikenteen määrästä, mutta on noin 10-15 miljoonaa euroa vuositasolla.
Nykyarvion mukaan metroliikenne Kivenlahteen alkaa vuonna 2023. Matinkylän kääntöraiteen rakentaminen viivästyttäisi Kivenlahden metroliikenteen alkamista noin 1,5 vuotta. Automatisoidun metroliikenteen on tarkoitus alkaa 2020-luvun lopussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, HSL, puh.
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme