Rakennus kuvassa? Muista nämä asiat kuvan mainoskäytössä
Rakennuksen kuvan käyttämistä mainoksessa rajoittavat markkinointia koskevat säännöt ja tekijänoikeus. Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on käsitellyt asiaa ennakkolausunnossaan LTL 921/2018.
“Mainoksessa saattaa olla esimerkiksi tunnistettavan omakotitalon kuva. Mainoksen ei kuitenkaan tulisi antaa vaikutelmaa siitä, että talon omistaja suosittelee mainostettavaa tuotetta tai yritystä, jos hän ei ole tällaiseen sitoutunut”, sanoo liiketapalautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista.
Usein markkinoinnissa käytettäviä kuvia ostetaan kuvapankeista. Paloranta muistuttaa, että kuvapankkikuvia käyttäessään markkinoijan on aina varmistettava, että kuvaa saa käyttää myös markkinoinnissa. Tämä pätee sekä rakennusten kuviin että henkilökuviin.
“Rakennusta esittävässä kuvassa saattaa samalla esiintyä henkilöitä. Jos kuvan henkilö on tunnistettavissa, mainostajan on syytä varmistaa, että kuvaa saa käyttää kaupalliseen tarkoitukseen. Toisin sanoen kuvan henkilön on tullut antaa tähän käyttötarkoitukseen nimenomainen suostumus”, Paloranta sanoo.
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on viimeisimmässä ennakkolausunnossaan todennut, että jos rakennuksen kuvaa käytetään markkinoinnissa, markkinoijan tulee ottaa huomioon myös tekijänoikeuskysymykset.
Liiketapalautakunta muistutti lausunnossaan, että rakennuskin voi olla tekijänoikeudellisesti suojattu teos. Tekijänoikeussuojaa nauttivan rakennuksen saa sinänsä vapaasti valokuvata, mutta rakennuksen kuvaaminen esimerkiksi mainoksessa käytettäväksi voi edellyttää lupaa.
Mainostaja voi tarkistuttaa mainoksensa etukäteen
Yritys voi pyytää liiketapalautakunnalta lausuntoa siitä, toimiiko kilpailija hyvän liiketavan mukaisesti. Lausuntoa pyydetään usein erilaisissa markkinointiin liittyvissä kysymyksissä. Lautakunta toimii Keskuskauppakamarissa.
Myös mainostaja itse voi pyytää liiketapalautakunnalta lausuntoa suunnittelemastaan markkinoinnista. Yritys voi haluta tarkistuttaa materiaalinsa etukäteen välttyäkseen epämieluisilta seuraamuksilta. Ennakkolausuntomenettelyn etuina ovat asian luottamuksellinen ja nopea käsittely.
Liiketapalautakunta soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjä. Liiketapalautakunta ei sovella esimerkiksi tekijänoikeus- tai tavaramerkkilakia, mutta voi ennakkolausunnossaan kiinnittää markkinoijan huomiota aineettomiin oikeuksiin liittyviin asioihin yleisellä tasolla.
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri, markkinointioikeudelliset asiat
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Pääekonomisti: Ei vielä elpymistä alkuvuodesta – Suomen bruttokansantuote polki paikallaan30.5.2025 08:49:21 EEST | Tiedote
Pitkään odotettu talouden elpyminen antaa vielä odottaa itseään, sillä ainakaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä sitä ei vielä päästy kokemaan. Suomen bruttokansantuote pysyi neljännesvuositasolla muuttumattomana eli 0,0 prosentin kasvussa. Vuositasolla oltiin kuitenkin 0,8 prosenttia viime vuotta ylempänä. ”Ei ollut häävi lukema”, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Työtä haluavia estetään tekemästä työtä – työnteko-oikeutta laajennettava27.5.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari esittää valtakunnallisia työvoimapula-aloja koskevaa asetusta muutettavaksi siten, että kriteerit työvoimapula-alasta ovat yhtenevämpiä alueellisten, arkitodellisuuteen nojautuvien linjausten kanssa. Lista työvoimapula-aloista on nyt liian kapea eikä vastaa yritysten kokemaa todellisuutta.
Kauppakamarikysely: Yritysten suhdannenäkymät kirkastumassa – odotukset liikevaihdosta ja kannattavuudesta vahvistuneet alkuvuodesta23.5.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Kauppakamarien talouskysely osoittaa, että yritysten näkymät suhdanteen paranemisesta ovat jatkuneet. Vastaukset ovat myönteisempiä kuin alkuvuodesta, erityisesti odotukset liikevaihdon ja kannattavuuden kehityksestä ovat vahvistuneet selvästi. Melko vaatimaton suhdanne jatkuu toistaiseksi, mutta yritysten tilanne on kehittymässä asteittain parempaan, summaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: SAK:n puheenjohtajan esittämä puolustusvero toteuttamiskelvoton jäänne menneisyydestä22.5.2025 16:01:28 EEST | Tiedote
“Huoli lisääntyvien puolustusmenojen rahoittamisesta on perusteltu mutta keino täysin väärä. Suomella ei ole tarvetta korvamerkityn puolustusveron käyttöönottamiseen varallisuusveron tai muunkaan ylimääräisen veron muodossa”, toteaa Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Tomi Viitala.
Pääekonomisti: Työmarkkinoiden heikkeneminen vaihtunut nousun odotukseksi - kesäkuukaudet mentäneen vielä vaakasuunnassa22.5.2025 08:58:26 EEST | Tiedote
Huhtikuun työllisyystilastot luovat toivoa siitä, että asetelma olisi Suomen työmarkkinoilla kääntymässä asteittain paremmaksi. Työvoiman vahva kasvu jatkui, mutta muuten edettiin toistaiseksi odottavissa tunnelmissa, analysoi Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist tuoreita työttömyys- ja työllisyyslukuja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme