HUS

Jourhjälpen 116 117 hjälper när den egna hälsostationen är stängd

Dela
Jourhjälpens telefontjänst 116 117 är redan i bruk i större delen av Nyland. Till det avgiftsfria numret 116 117 ringer man innan man uppsöker jouren på Haartmanska sjukhuset, Malms, Pejas, Hyvinge och Borgå sjukhus. På numret kan man också be om råd och vårdanvisningar vid plötsliga hälsoproblem när den egna hälsostationen är stängd.

Hälsovårdspersonal på Jourhjälpen bedömer personens vårdbehov, vägleder honom eller henne till rätt vårdplats och/eller ger råd i egenvård. Tjänsten ger också råd och handleder i frågor som gäller barn. Jourhjälpen är tillgänglig alla dagar dygnet runt. Det är avgiftsfritt att ringa.

Jourhjälpen finns tillgänglig i Nyland, Askola, Helsingfors, Hyvinge, Träskända, Kervo, Lappträsk, Lovisa, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs, Borgå, Sibbo, Tusby och Vanda. Tjänsten omfattar hela HUS-området från och med början av år 2019.

Till jouren via Jourhjälpen

Från början av år 2019 är målet att man söker sig till alla HUS-jourmottagningar genom att vara i kontakt till Jourhjälpen och i nödsituationer till 112.

– Vi vill göra jourtjänsterna smidiga för invånarna. Målet är inte att hindra människor från att söka sig till jouren, utan att hitta den lämpligaste vårdplatsen för den som tar kontakt, säger överläkare Leena Soininen på HUS Akuten och projektledare för Jourhjälpen 116 117 i Nyland. Jourhjälpen kan också hänvisa vidare till den egna hälsostationen eller ge instruktioner för egenvård. Vid behov utreder man också sociala tjänster.

På Jourhjälpen kan man se den aktuella patientsituationen på HUS olika jourer. Från och med början av år 2019 kan Jourhjälpen erbjuda patienten möjlighet att söka sig till en annan jourmottagning om närmaste jourpolikliniken är överbelastad. På så sätt kan antalet patienter vid jourerna jämnas ut och patienternas väntetider förkortas.

Erfarna sjukskötare och hälsovårdare tar emot samtalen

Telefonsamtalen i Nyland tas emot av erfarna sjuk-och hälsovårdare på jourerna vid Hyvinge och Borgå sjukhus. Telefonsamtalen i Helsingfors besvaras av stadens hälsorådgivning. I början av 2019 utvidgas verksamheten till jouren på Lojo sjukhus.

Vid nödsituationer ring 112 och vid icke brådskande ärenden kontakta hälsostationen

Vid till exempel bröstsmärta, andningssvårigheter, medvetslöshet, förlamningssymptom och kramper ring genast nödnumret 112.

Vid icke brådskande ärenden kontakta den egna hälsostationen. Icke brådskande ärenden är till exempel förnyande av recept eller förfrågan om resultat på laboratorie- och röntgenundersökningar utan plötslig försämring i hälsotillståndet. 

Riksomfattande tjänst 2020

Det nationella projektet Jourhjälpen koordineras av social-och hälsovårdsministeriet i samarbete med SoteDigi Oy. Målet är att Jourhjälpen-tjänsten är tillgänglig i hela Finland på fastlandet i början av år 2020. Numret 116 117 används redan även i sjukvårdsdistrikten i Södra Karelen och Norra Savolax. Varje sjukvårdsdistrikt ordnar tjänsten själv.

Kontakter

Taru Tukiainen: taru.tukiainen@hus.fi

Om

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme. 

HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito. 

HUS – Vaikuttavinta hoitoa 

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi

Följ HUS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från HUS

Jourvård för misshandlade utvecklad inom HUS – ny vårdkedja ger klarhet och stöd15.7.2025 12:48:26 EEST | Pressmeddelande

HUS har tagit i bruk en ny vårdmodell vid samjourerna i Pejas, Jorv och Mejlans som förbättrar vården av patienter som utsatts för våld. Målet med modellen är ett enhetligt tillvägagångssätt för att identifiera och undersöka våld samt hänvisa patienten till stödtjänster inom HUS. Den praktiska och tydliga verksamhetsmodellen säkerställer att alla som utsatts för våld får det stöd de behöver, oberoende av vilken jour de besöker.

Pahoinpideltyjen päivystyksellistä hoitoa kehitetty HUSissa – uusi hoitoketju tuo selkeyttä ja tukea15.7.2025 12:48:26 EEST | Tiedote

Peijaksen, Jorvin ja Meilahden yhteispäivystyksissä on otettu käyttöön uusi hoitomalli, joka parantaa väkivaltaa kokeneiden potilaiden hoitoa. Mallin tavoitteena on, että HUSissa on yhtenäinen toimintatapa väkivallan tunnistamiseen, tutkimiseen ja potilaiden ohjaamiseen tukipalveluihin. Käytännönläheinen ja selkeä toimintamalli varmistaa, että jokainen väkivaltaa kokenut saa tarvitsemansa tuen, riippumatta siitä, missä päivystyksessä hän asioi.

Emergency care of victims of violence developed at HUS – new care chain brings clarity and support15.7.2025 12:48:26 EEST | Press release

The Emergency Departments of Peijas, Jorvi and Meilahti have introduced a new care model that improves the treatment of patients who have experienced violence. The model is aimed at ensuring a uniform practice for recognizing violence, examining the patients and referring them to support services. A practical and clear operating model ensures that everyone who has experienced violence receives the support they need, regardless of which emergency department they visit.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye