Vanhempien leimaaminen nostaa kynnystä hakea apua

Läpi koko 2010-luvun yleisimpinä yhteydenottojen aiheina Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelimessa ovat olleet vanhemman riittämättömyyden, syyllisyyden ja epäonnistumisen tunteet.
Suuri osa vanhemmista ei ole kertonut itseään koskevista kielteisistä ajatuksistaan kellekään. Joskus syyllisyys vanhempana tehdyistä virheistä tai epäonnistumisen kokemuksista on vuosien hautomisen jälkeen kärjistynyt koko perhettä ravisuttelevaksi kriisiksi tai huonovointisuudeksi.
– Yhteydenottajista harva on ikinä saanut hyvää palautetta vanhemmuudestaan. Kokemus pärjäämättömyydestä voi tuottaa häpeää ja syyllisyyttä, eikä siitä ole helppo puhua edes oman kumppanin kanssa, MLL:n auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo.
Eniten yhteydenottoja palveluun tuli alakouluikäisten ja leikki-ikäisten lasten vanhemmilta. Yhteydenottajista 67 prosenttia oli äitejä, 13 prosenttia isiä ja yhteensä 10 prosenttia isovanhempia tai muita aikuisia.
Vuonna 2018 noin puolet yhteydenottajien esille nostamista aiheista liittyivät lapsiin ja puolet vanhempiin tai muihin aikuisiin. Lapsen psyykkiseen terveyteen liittyvät huolet puhuttivat hieman edellisvuotta enemmän.
Vanhempainpuhelin palvellut jo 30 vuotta
MLL:n Vanhempainpuhelin perustettiin vuonna 1988 ja on tänä vuonna palvellut vanhempia 30 vuoden ajan. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse, chatissa ja nettikirjeellä. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, jotka vuonna 2018 tekivät palvelussa vapaaehtoistyötä yli 2500 tuntia.
Lisätietoja:
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päivystysohjaaja Laura Pilkama, laura.pilkama(a)mll.fi, p. 046 920 9820
Avainsanat
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
MLL:n Vanhempainpuhelimessa voi keskustella luottamuksellisesti ja kiireettömästi mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä puhelimen lisäksi chatissa ja nettikirjeellä. Puhelut ovat maksuttomia, eikä niitä nauhoiteta. Yhteydenottoihin vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät ovat MLL:n kouluttamia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Kutsu: MLL:n Hiljaiset signaalit mediatilaisuus 5.8 klo 10-11 (Teams) lasten ja nuorten yksinäisyys ja kiusaaminen, tekoäly28.7.2025 10:43:37 EEST | Kutsu
Koulujen alkaessa Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää medialle lasten, nuorten ja perheiden tilannetta taustoittavan Hiljaiset signaalit -webinaarin Teamsillä tiistaina 5.8. klo 10 – 11. Olemme valtakunnallinen toimija ja tavoitamme toimintamme kautta laajasti lapsia, nuoria ja vanhempia sekä teemme tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa. Tilaisuudessa tarjoamme kolme erilaista näkökulmaa lasten ja nuorten ja perheiden tilaan.
Ennakkotieto – MLL:n mediatilaisuus 5.8. klo 10-11 (Teams) lasten ja nuorten yksinäisyys ja kiusaaminen18.6.2025 08:23:00 EEST | Kutsu
Koulujen alkaessa avaamme MLL:n Hiljaiset signaalit -mediatilaisuudessa toimintamme kautta saatua tietoa ja tilastoja lasten ja nuorten yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyen. Nostamme esiin myös paljon puhuttavan tekoälyn vaikutukset nettikiusaamiseen sekä kodin ja vanhempien roolin.
Barn behöver vuxet sällskap- även på sommarlovet – Barn- och ungdomstelefonen har öppet över sommaren17.6.2025 11:43:35 EEST | Pressmeddelande
Barn- och ungdomstelefonen 0800 96116 som bedrivs av Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder svenskspråkigt stöd och sällskap hela sommaren. Nätbrevstjänsten är under sommaren fortsättningsvis öppen dygnet runt. Telefontjänsten är öppen som vanligt i juni och nås tre dagar i veckan under juli månad.
Barn behöver vuxet sällskap- även på sommarlovet – Barn- och ungdomstelefonen har öppet över sommaren17.6.2025 08:15:00 EEST | Pressmeddelande
Barn- och ungdomstelefonen 0800 96 116 finns fortsättningsvis till för barn och unga under sommarmånaderna. Efter midsommaren har telefonen öppet med begränsade öppettider måndag-torsdag kl. 14-17.
Huolet eivät lomaile – MLL:n lasten ja nuorten oma linja 116 111 päivystää koko kesän17.6.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Lapset ja nuoret löytävät kuuntelijan ja tukea Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimesta 116 111 ja chatista myös kesäkuukausina. Juhannuksesta lähtien puhelin on avoinna joka päivä klo 17–24. Chat päivystää joka päivä klo 17–20.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme