Befolkningsregistercentralen och magistraterna slås samman till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata vid ingången av 2020
Ämbetsverket uppstår då de uppgifter som åligger den nuvarande Befolkningsregistercentralen, magistraterna och enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland sammanförs till en ny helhet vid Befolkningsregistercentralen. Befolkningsregistercentralens namn ändras samtidigt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Uppgiften är att främja digitalisering och att förenhetliga handlingssätt
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska främja digitaliseringen av samhället, trygga tillgången till information och erbjuda tjänster för kundernas livshändelser. Riksomfattande handlingssätt, enhetlig praxis och möjligheter som skapas tack vare digitala handlingssätt kommer att prioriteras särskilt. Ämbetsverket blir en riksomfattande myndighet med flera regionala verksamhetsställen.
”Målet med reformen är att främja digitaliseringen och offentliga e-tjänster samt att utveckla samarbetet inom den offentliga förvaltningen i fråga om kundservicen. Ämbetsverkets namn illustrerar dess betydelse och uppgift som vägvisare för digitaliseringen”, fastslår kommun- och reformminister Anu Vehviläinen.
”Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kommer att bli en aktiv aktör som har ett omfattande verksamhetsfält och som främjar digitalisering. Vårt mål är att vi tack vare sammanslagningen kan erbjuda medborgarna ännu mera heltäckande, livssituationsbaserade tjänster och främja digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och hela det finländska samhället på ett kraftfullt sätt. Organiseringen av ämbetsverkets verksamhet kommer i gång på allvar nu när lagen stadfästs”, berättar Befolkningsregistercentralens överdirektör och den nya myndighetens kommande generaldirektör Janne Viskari.
Lagen om grundandet av myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publiceras i sin helhet på regeringens beslutssida (på finska).
Nyckelord
Kontakter
Janne Viskari, överdirektör, Befolkningsregistercentralen, tfn 0295 535 022, janne.viskari(at)vrk.fi
Irja Peltonen, informationsdirektör, finansministeriet, tfn 0295 530 138, irja.peltonen(at)vm.fi
Maria Nikkilä, informationsråd, chef för digitaliseringsenheten, finansministeriet, tfn 0295 530 514, maria.nikkila(at)vm.fi
Tuomas Vanhanen, kommun- och reformminister Anu Vehviläinens specialmedarbetare, finansministeriet, tfn 0295 530 216, tuomas.vanhanen(at)vm.fi
Om
Vad gör Befolkningsregistercentralen och magistraterna?
Befolkningsregistercentralen och magistraterna producerar i dagsläget mångsidiga tjänster åt myndigheter, företag och medborgare. Befolkningsregistercentralen svarar speciellt för Suomi.fi-tjänsterna, sakkunnigtjänster som rör informationshantering inom den offentliga förvaltningen samt för certifikattjänsterna och utvecklandet av befolkningsdatasystemet.
Magistraterna är tillsammans med Befolkningsregistercentralen registeransvariga inom befolkningsdatasystemet och de ansvarar för ett stort antal olika rättskyddstjänster samt för allmänna förvaltnings- och serviceuppgifter. Magistraterna fungerar bland annat som intressebevakningsmyndigheter och sköter notarius publicus uppgifter, civilvigslar och bestyrkande av köp.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum