Pysäköintiuudistuksen pilottialueiksi esitetään Hernesaarta, Hakaniemenrantaa ja Kalasataman eteläosaa

Markkinaehtoinen pysäköinti merkitsisi isoa muutosta Helsingin asuntorakentamista sääteleviin normeihin: kaupunki ei enää määräisi uusien asuintalojen autopaikkojen vähimmäismäärää, vaan asuntojen rakennuttajat saisivat toteuttaa pysäköintipaikkoja sen verran, kuin katsovat tarpeelliseksi, jotta kohde menee kaupaksi.
Pysäköintimääräyksistä on laadittu myös välimalli, jossa kaupunki edellyttäisi toteuttamaan edelleen jonkin verran pysäköintipaikkoja ja rakennuttaja voisi halutessaan rakentaa paikkoja kaupungin vaatimaa minimimäärää enemmän.
Siirtyminen markkinaehtoiseen pysäköintiin on kirjattu Helsingin kaupunkistrategiaan. Tavoitteena on hillitä rakentamisen kustannuksia ja mahdollistaa tiiviin kaupunkirakenteen toteutuminen saavutettavuutta ja kilpailukykyä vaarantamatta.
Kokeilualueiden pysäköintimallista päätetään asemakaavoissa
Kullakin kokeilualueella sovellettava pysäköintimalli määritellään alueen asemakaavasta päätettäessä. Hakaniemenrannan ja Nihdin kaavaehdotukset ovat lautakunnan käsiteltävänä samassa huhtikuun 9. päivän kokouksessa kuin esitys markkinaehtoisen pysäköinnin periaatteista ja kokeilualueista.
Hakaniemenrannan kaavaehdotuksessa kahteen kortteliin esitetään markkinaehtoista mallia ja yhteen kortteliin velvoitetta rakentaa vähintään yksi autopaikka 150 kerrosneliömetriä kohden. Nihdin kaavaehdotuksessa esitetään, että alueella sovelletaan markkinaehtoista pysäköintiä, mutta säännellylle asuntotuotannolle esitetään velvoite rakentaa autopaikkoja suhteessa yhtä paljon kuin vapaarahoitteisessa tuotannossa toteutuu.
Hernesaaren osalta pysäköintimalliin otetaan kantaa tarkistetun asemakaavaehdotuksen käsittelyn yhteydessä ensi syksynä. Lopullisen päätöksen asemakaavoista ja alueiden pysäköintimalleista tekee kaupunginvaltuusto.
Kokeilualueita kerätään kokemuksia pysäköintipaikkamäärästä luopumisesta ja markkinaehtoisesta pysäköinnistä asuntotuotantoprosessin eri vaiheissa. Seurattavia asioita ovat myös pysäköintipaikkojen riittävyys, väärinpysäköinnin määrä sekä pysäköinnin siirtyminen lähialueille. Asemakaavoissa varataan mahdollisuus rakentaa pysäköintipaikkoja vähintään nykyisen pysäköintinormin mukainen määrä. Näin pysäköintipaikkoja voidaan myöhemmin rakentaa lisää, jos niille on kysyntää. Pysäköintipaikkojen varaukset suunnitellaan niin, että ne voidaan myöhemmin muuttaa toiseen käyttöön, jos kysyntää paikoille ei ole.
Jos pilottivaihe osoittaa markkinaehtoisen pysäköintimallin toimivan, voidaan sitä laajentaa myös nykyisten asuinalueiden täydennysrakentamiseen, kadunvarsien asukas- ja yrityspysäköintijärjestelmään sekä työpaikkapysäköintiin. Pilottivaihe on lähtökohtaisesti viiden vuoden mittainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
p. 09 310 37079
reetta.putkonen@hel.fi
Juha Hietanen
liikenneinsinööri
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
p. 09 310 37120
juha.hietanen@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 8.5.20258.5.2025 18:45:20 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 8.5.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 22.5.2025
Gräsvikens metrostation utvecklas7.5.2025 14:50:45 EEST | Pressmeddelande
Vi vill utveckla kvarteret kring Gräsvikens metrostation och Gräsvikstorget. I kvarteret planeras nya tjänster, affärslokaler och bostäder för ca 700 personer. En reservation för utveckling söks för området. Stadsborna kan säga vad de tycker om planeringen med en Säg din åsikt -enkät fram till 21. maj.
Ruoholahden metroasemaa kehitetään7.5.2025 14:50:45 EEST | Tiedote
Ruoholahden metroaseman korttelia sekä Ruoholahdentoria halutaan kehittää. Kortteleihin suunnitellaan uusia palveluja, liiketiloja ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Alueelle haetaan kehittämisvarausta. Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnittelusta Kerro kantasi -kyselyssä 21. toukokuuta asti.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 6.5.20256.5.2025 19:59:25 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 6.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Helsingin kaupunki ja poliisi valvovat tehostetusti työmaiden liikennejärjestelyjä 6.–8. toukokuuta 20255.5.2025 12:26:35 EEST | Tiedote
Tehostettu valvonta kohdistuu tällä kertaa erityisesti asfaltointitöiden järjestelyihin, joiden tarkastetaan olevan kaupungin määräysten mukaiset. Puutteelliset järjestelyt vaarantavat muiden kadunkäyttäjien turvallisuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme