Demos Helsinki tarjoaa uusia avauksia hallitusneuvotteluihin – “Seuraavat 12 vuotta ovat ratkaisevia, kestävää politiikkaa tulee nyt tehdä yli hallituskausien”

Ajatushautomo Demos Helsingin vastauksissa korostuvat pitkän aikajänteen tulevaisuuden näkökulmat. Vastaukset on muotoiltu viime vuosien aikana tuotettujen julkaisujen pohjalta.
Kuva: Julius Jansson / Unsplash

Suomi on sitoutunut YK:n Agenda2030:n yhteisiin kestävän kehityksen tavoitteisiin. Seuraavien 12 vuoden aikana ilmastopäästöt on vietävä lähelle nollaa. Tämän on tapahduttava siten, että lähes jokaista yhteiskunnan osa-aluetta kohtaava muutos tapahtuu kaikkien kannalta oikeudenmukaisesti.

– Tuleva hallituskausi on ensimmäinen kolmesta, jonka aikana tarvittavat muutokset täytyy toteuttaa. Samalla se on näistä kolmesta tärkein, koska tekojen lykkääminen tekee tulevien hallituskausien muutoksista entistä dramaattisempia. Kestävää politiikkaa tulee nyt tehdä yli hallituskausien, sanoo Demos Helsingin toiminnanjohtaja Juha Leppänen.

Tavoitteeksi tulee vastausten mukaan asettaa, että suomalaisen yhteiskunnan tuotanto ja kulutus ovat Pariisin ilmastosopimuksessa sovittujen raja-arvojen puitteissa hallituskauden päätteeksi.

– Muutos koskee koko yhteiskuntaa eikä vain suoraan fossiilisiin polttoaineisiin perustuvia aloja. Koko järjestelmämme perustuu luonnonresurssien ylikulutukseen, Leppänen sanoo.

Työn tekeminen on määriteltävä uudelleen, työttömän kategoria korvattava oppijan kategorialla

Työ ja työtä vailla oleminen tulee vastausten mukaan määritellä suomalaisessa yhteiskunnassa uudelleen.

Lupaus pysyvästä työsuhteesta on päivitettävä, sillä tulevaisuuden Suomi ei voi pitää tällaista lupausta kaikille suomalaisille. Sen tilalle on annettava uskottava lupaus siitä, että jokaisella on aidosti kyky ja mahdollisuus osallistua kestävämmäksi ja mielekkäämmäksi kehittyvän yhteiskunnan rakentamiseen.

– Erityisen tärkeään rooliin uuden lupauksen pitämisessä nousee toimivan jatkuvan oppimisen järjestelmän rakentaminen. Yhä useampi aikuinen joutuu oppimaan uutta koko elämänsä aikana, joten mikä enää erottaa työttömän oppijasta? Työttömän kategoriasta voisi jopa kokonaan luopua ja korvata sen oppijan kategorialla, Leppänen sanoo.

Demos Helsingin vastaukset Antti Rinteen kysymyksiin:

Kuva: Julius Jansson / Unsplash

Hiilijalanjäljen pienentyminen on monille ihmisille jo todellisuutta – 12 suomalaista kuvitteli miten 1,5 asteen elämän voi saavuttaa1.11.2021 09:11:58 EET | Tiedote

Ilmastotavoitteen mukainen elämä on jo monien ihmisten ulottuvilla. Ihmiset pystyvät kuvittelemaan tekevänsä tekoja, joilla hiilijalanjäljet pienenevät kestävälle tasolle. Valinnat eivät kuitenkaan ole pelkästään helppoja tai kaikille mahdollisia. Ihmisten toimien lisäksi tarvitaan kestävien vaihtoehtojen tarjonnan lisääntymistä ajavaa ohjausta, jotta 1,5 asteen elämä on saavutettavissa kaikille.

OmaStadi innosti osallistumaan mutta syrjään jääneisiin tulisi panostaa14.11.2019 10:31:07 EET | Tiedote

Helsingin osallistuvan budjetoinnin hanke OmaStadi innosti kaupunkilaisia vaikuttamaan. Hankkeen yhteydessä tehdyn kyselyn perusteella lähes 90 % vastaajista aikoo osallistua osallistuvaan budjetointiin jatkossakin. Samalla kuitenkin osa kaupunkilaisista jäi sivuun. Tulokset selviävät OmaStadin tuoreesta väliarvioinnista, jonka toteutti Helsingin yliopistossa toimiva Kansalaisuuden kuilut ja kuplat -hanke.