Uusi IoT-teknologia LTE-M Suomen kattavimmin käytössä DNA:n verkossa

Tehokkaimpien IoT-teknologioiden käytettävyyttä laajentamalla DNA mahdollistaa asiakkailleen entistä tehokkaammat palvelut. DNA:n IoT-asiakkaat voivat nyt valita kahdesta LPWA (Low Power Wide Area) -teknologiasta omaan käyttöönsä sopivan ja siten parantaa päätelaitteidensa käyttöikää ja energia- ja kustannustehokkuutta.
"Asiakkaillamme on kehitteillä todella kiinnostavia IoT-ratkaisuja. Olen erittäin iloinen siitä, että voimme tarjota niihin hyviä teknologioita ja siten olla mukana edistämässä monia aivan uudenlaisia palveluita”, sanoo IoT-ratkaisuista vastaava myyntijohtaja Esa Kinnunen DNA:lta.
LTE-M-teknologia mahdollistaa IoT-palvelulle huomattavat datansiirtonopeudet ja -volyymit. LTE-M kykenee siirtämään dataa symmetrisesti molempiin suuntiin jopa 1 Mbit/s-nopeudella. LTE-M sopii hyvin reaaliaikaisiin käyttökohteisiin, koska viiveet ovat huomattavan lyhyitä (10–15 ms) verrattuna NB-IoT-vaihtoehtoon (1,6–10 s). LTE-M-kytketyt päätelaitteet kykenevät normaalin matkapuhelimen tapaan siirtymään paikasta toiseen datayhteyden katkeamatta. Tyypillisiä LTE-M-käyttökohteita ovat logistiikka, turvajärjestelmät ja vanhusten turvarannekkeet.
NB-IoT-teknologian etuina ovat vähäinen energiankulutus ja toimintavarmuus haasteellisilla kuuluvuusalueilla. Yhden NB-IoT-tukiasemasolun arvioidaan pystyvän tukemaan tuhansia NB-IoT-yhteyttä käyttäviä päätelaitteita. Yhteys on lepotilassa, kun sitä ei käytetä, mikä pidentää akun kestoa huomattavasti. Akun kesto voi pidentyä monissa kohteissa jopa kymmeneen vuoteen. NB-IoT-kytketyt päätelaitteet voivat kommunikoida esimerkiksi kellareista, joista matkapuhelimella ei saisi yhteyttä. Tyypillisiä NB-IoT-käyttökohteita ovat sähkömittarit, kodinkoneet, seurantalaitteet ja älyvalaistus.
"IoT eli esineiden internet mahdollistaa paljon uusia hyviä ja hyödyllisiä palveluita, jotka voivat auttaa sekä yrityksiä että yhteiskuntaa. Pidän erittäin tärkeänä sitä, että matkaviestinverkkomme on osaltaan mukana luomassa edellytyksiä näille uusille palveluille. Matkaviestinverkon resursseille esineiden internet luo uusia haasteita, mutta DNA:n moderni verkko vastaa näihin haasteisiin hyvin", Kinnunen toteaa.
DNA:n 4G-verkkoon tuli valmius NB-IoT-teknologian käytölle jo huhtikuussa 2017. Myös LTE-M on jo ollut DNA:n matkaviestinverkossa asiakaskohtaisessa pilottikäytössä. Lähestyvä 5G-aikakausi tuo IoT:lle vielä lisää mahdollisuuksia.
Lisätietoja medialle:
Esa Kinnunen, johtaja, IoT Myynti ja ratkaisut, DNA Oyj, puh. 044 044 7073, esa.kinnunen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme