”Kaikilla finalisteilla suuri potentiaali”: Jännitystä TähtiAreenalle! MPIDEA-kisan voitosta ja huikeasta palkinnosta taistelevat pilviratkaisu, sähkölumiskootteri ja ympäristöystävällinen juomapakkaus

Suomen suurimmassa teollisuustapahtumassa MPD:ssä koetaan ensi keskiviikkona 5.6. jännityksen hetkiä. Tampereen TähtiAreenalla huipentuu suuri MPIDEA-kilpailu, jonka finaalissa ottaa mittaa toisistaan kolme aivan erilaista ehdotusta. ”On hienoa, että olemme saaneet sekä koko kisaan että nyt finaaliin luonteeltaan aivan erityyppisiä hienoja innovaatioita ja ratkaisuja. Kaikilla finalisteilla on suuri potentiaali”, arvioi MPIDEA-kisan tuomariston puheenjohtaja, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.
Vuoden 2017 MPIDEA-kilpailussa vei voiton SFTecin ModHeat teollinen kuivuri. Voitosta riemuitsee Juha Roininen, Tampere-talon lavalla vauhdissa myös muut finalistit Kaarlo Paakinaho (Adaptos), Joona Heikkinen (M-Files) ja Minna Lappalainen (Fixteri). Kuva: Olli-Pekka Latvala.

Lehdistötiedote 31.5.2019

Romakkaniemen johtama poikkeuksellisen korkeatasoinen tuomaristo on urakoinut viime viikot ehdotusten parissa.

”Työmme on ollut yhtä aikaa vaikeaa ja mielenkiintoista juuri ehdotusten erilaisuuden vuoksi. Lopulta finalistien valinta oli sikäli selvää, että juuri nämä kolme ehdotusta pystyivät parhaimmin vakuuttamaan tuomariston omista mahdollisuuksistaan. MPIDEA-kisa pyrkii luomaan Suomeen uutta työtä, joten otimme haasteen vakavasti ja tarkastelimme ehdotuksia juuri tältä kannalta”, kuvaa Romakkaniemi tuomariston vaativaa tehtävää.

Tuomaristoon tuovat asiantuntemuksensa ja näkemyksensä Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto, teollisuuden ja innovoinnin suuri vaikuttaja professori Yrjö Neuvo, maailman johtavan konsulttitalon McKinsey & Companyn partneri Jussi HiltunenDansken Suomen maajohtaja Leena Vainiomäki, Suomen digitalisoitumisen edistäjä ja huippuasiantuntija Rasmus RoihaOhjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja, sekä innovoinnin asiantuntija Joonas Lyytinen, joka on toiminut Suomen teollisuuden johtavan innovaatioekosysteemin DIMECC Oy:n hallituksen jäsenenä.

McKinsey tarjoaa huikean pääpalkinnon

”Tuomariston arvioiden perusteella olen ymmärtänyt, että kilpailuehdotusten yleinen taso on viime kerrasta entisestään noussut, mikä on todella hienoa. MPD ylipäänsä lyö tällä kertaa muutenkin aiemmat ennätykset sekä tapahtuman mittakaavan että laadun perusteella. Tähän sopii mainiosti hyvin erilaisten, mutta silti erittäin potentiaalisten ehdotusten nousu TähtiAreenan parrasvaloihin ensi keskiviikkona”, arvioi MPD:n pääjärjestäjän DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Finalistit tavoittelevat voiton myötä tietä globaaliin menestykseen, joka on saavutettavissa McKinseyn tarjoaman pääpalkinnon myötä. McKinseyn viisi kuukautta kestävä Growth Accelarator -kasvukiihdyttämö tarjoaa MPIDEA:n voittajalle mahtavan nousukiidon.

Tiivistelmät kolmen finalistin ehdotuksista perustuvat kilpailijoiden itsensä toimittamiin materiaaleihin.

Värinän diagnosointia: ADAcloud

ADAcloud on täysin skaalautuva järjestelmäriippumaton pilviratkaisu, joka maksimoi asiakkaiden tuotannon luotettavuuden, tuottavuuden ja tehokkuuden. Ratkaisu on automaattinen diagnoosialgoritmi värinälle. ADAcloud alkaa tuottaa arvoa asiakkaalle välittömästi, jo minuutteja integroinnin jälkeen. Ensivaiheessa ADAcloud keskittyy motoroituihin pumppuihin ja puhaltimiin ja etenee sitten monimutkaisempiiin järjestelmiin kuten hisseihin, liukuportaisiin ja tuuliturbiineihin.

ADAcloudilla on potentiaali luoda työpaikkoja suoraan ohjelmistokehityksessä ja tuotannossa. Lisäksi työpaikkoja voi syntyä epäsuorasti tuotannon optimoinnin nostaessa tuottavuutta ja ajan vapautuessa liiketoiminnan kehittämiseen, mikä johtaa kasvuun. ADAcloudin kehittäjä Asensiot Oy näkee tuotteensa erinomaisena mahdollisuutena vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja työllisyyttä.

Sähkömoottorinen lumiskootteri: eLyly

eLyly on suomalainen sähkömoottorilla toimiva lumiskootteri, joka luo kokonaan uuden ekologisen ja viihdyttävän bisnesmahdollisuuden kaikkialle, missä on lunta. eLyly on helppo, hauska, hiljainen ja kestävä ratkaisu, jonka tukena on huippuosaaminen. Maailmankuulu suunnittelija Harri Koskinen yhdistää eLylyn muinaiseen suomalaiseen perinteeseen ja puuhun.

Potentiaali sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti on valtava. Luonto ja ekologinen turismi ovat yhä suositumpia. Hiihtokeskukset ja hotellit voivat vuokrata eLylyjä vierailleen lumisesongin aikana. Lumiskootteri sopii lisäksi tavallisten kuluttajien arki- ja hupikäyttöön myös kaupunkialueilla, missä tahansa missä on lunta. eLylyn ovat kehittäneet Forest Manor Oy:n erittäin kokeneet lumisafariammattilaiset. Suomeen syntyvien uusien teollisten työpaikkojen lisäksi eLylyä pidetään merkittävänä ekologisena vauhdittajana Suomen turismielinkeinolle ja Suomen imagolle.

Älykkäämmät ja ekologisemmat juomapakkaukset: NWB

NWB tarjoaa ympäristöystävällisempiä ja materiaalia säästäviä juomapakkauksia. Globaali kysyntä pullotetulle vedelle on huima ja siksi myös NBW:n hanapakkausten markkinapotentiaali. NWB:n uusi pakkauskonsepti on kierrätettävä, käyttäjäystävällinen ja logistisesti tehokas. Pakkaukseen kuluu 72 % vähemmän muovia kuin PET-muovipulloissa ja NWB on tilankäytössä 35 % tehokkaampi kuin nykyiset PET-pullot. Koko konseptille on jo myönnetty patentti.

NWB-pakkauksessa on ainutlaatuinen design ja muoto. Laatikko suojelee tuotetta suoralta auringonvalolta ja nesteen kontakti ilman kanssa on minimoitu myös avaamisen jälkeen, mikä lisää säilyvyyttä merkittävästi. Uniikki moduulisuunnittelu tekee pakkauksista tehokkaasti pinottavia leikaten siten logistiikkakustannuksia. NWB on suunnitellut tarvittavan tuotantolaitteiston muodostamaan kokonaisen automatisoidun tuotantolinjan, sisältäen käsittelyrobotiikan. Hyvän työllistämispotentiaalin lisäksi, NWB Finland Oy näkee tuotteensa sotana muovia vastaan.

Lisätietoja:

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, +358 40 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Mediailmoittautumiset MPD-tapahtumaan, lisätiedot medialle, haastattelupyynnöt:

Jussi Seppälä, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi, Janina Granholm, 040 934 8540, janina.granholm@hopiasepat.fi tai Mikko Norros, 040 547 6280, mikko.norros@hopiasepat.fi

Seuraa somessa: #MPDAYS, #MPIDEA