Finanssiala ry

Sähköisiä järjestelmiä terveydenhuollossa jo laajasti käytössä – tehtävää riittää silti

Jaa
Terveydenhuollon asiakirjoja välitetään Suomessa organisaatiolta toiselle vuosittain satojatuhansia edelleen postitse. Finanssiala ry:n (FA), Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Kelan sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä kestävän kehityksen sitoumuksessa on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita asiakirjojen sähköistämiselle. Sähköistämisen tiellä on vielä kuitenkin monia haasteita, joista lainsäädäntö on yksi.

Finanssiala ry:n johtavan asiantuntijan Timo Tuomisen mukaan paperilla välitettävät tiedot hidastavat päätösten tekemistä ja aiheuttavat lisätyötä monessa eri vaiheessa. Asiakirjoissa olevia tietoja tarvitaan esimerkiksi etuus-, eläke- ja korvauspäätösten tekemiseen. Asiakirjoja sähköistämällä prosessit nopeutuvat, tietojen hyödynnettävyys paranee, asiakirjat eivät häviä ja asiakkaiden yhdenvertaisuus paranee. Prosessien tehostumisen myötä saavutetaan myös merkittäviä ilmastohyötyjä.

"Sosiaali- ja terveydenhuollossa käytetään jo laajasti sähköisiä järjestelmiä, mutta tehtävää on vielä paljon. Tavoitteenamme on kehittää lainsäädäntöä ja ohjata sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa niin, että se edistää asiakirjojen sähköistä välittämistä", toteaa erityisasiantuntija Anna Kärkkäinen sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Todistus on heti käytettävissä moneen tarkoitukseen

Terveydenhuollon asiakirjoja on satoja, ja siksi kestävän kehityksen sitoumukseen on niistä valittu vain osa. Kela seuraa lääkärintodistuksen A sähköistämisen etenemistä. Paperisen todistuksen postitus ja skannaus Kelan järjestelmään jää digitalisoinnin myötä pois, ja todistuksen käsittely etuuksien maksamista varten nopeutuu.

"Sähköisesti välitetty todistus on heti Kelan etuuskäsittelyjärjestelmässä. Lääkärintodistusten digitalisoinnin tavoitteeksi on asetettu, että 80 prosenttia lääkärintodistuksista A olisi vuonna 2020 digitaalisessa muodossa. Tavoitteiden toteutumista edistetään aktiivisesti", toteaa tuoteomistaja Kaisa Timonen Kelasta.

"100 000 digitoitavaa asiakirjanippua vähemmän vuodessa", kuvaa kehityspäällikkö Johanna Simkin Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tavoitteita asiakirjojen sähköistämiselle.

Traficomin tavoitteena on päästä sitoumuksen aikana sähköisessä asioinnissa yli 50 prosentin osuuteen. Päästövähennystavoitteen saavuttaminen merkitsisi noin 347 hiilidioksiditonnin vuosittaista säästöä. Vuoden 2018 aikana tavoitteet etenivät oikeaan suuntaan.

Digitalisaation edistäminen edellyttää myötätuulta myös lainsäädännöltä

Eläkevakuutusyhtiölle tehdään vuosittain n. 22 000 kpl työkyvyttömyyseläkehakemuksia. Hakemuksen yhteyteen tarvitaan myös lääkärinlausunto työkyvystä.

"Potilasasiakirjojen sähköistäminen vaikuttaa hyvin merkittävästi eläkehakemusten käsittelyyn turhia työvaiheita poistamalla. Nykyisellään päätösten teko kestää puolestatoista kahteen kuukautta. Kaikkien asiakirjojen ollessa sähköisiä voidaan hakemusten osalta tavoitella kahden viikon käsittelyä", FA:n Tuominen toteaa.

Digitalisaatio ei ole tältä osin vielä edennyt, sillä työkyvyttömyyslausuntojen välittäminen sähköisessä muodossa alkaa vasta tämän vuoden aikana. Lausuntojen sähköistä lähettämistä eläkevakuutusyhtiöille säätelee lisäksi asiakastietolaki, joka toistaiseksi edellyttää asiakkaan suostumusta tietojen sähköiseen välittämiseen. Lakia ollaan parhaillaan päivittämässä, ja tulevan lain sanamuoto vaikuttaa Tuomisen mukaan merkittävästi sähköistämisen tavoitteisiin ja toteutumiseen.

Tapaturmien hoitotietojakin puuhataan sähköisiksi

Liikenne- ja työtapaturmissa hoitomerkintätietoja ja laskuja välitetään vakuutusyhtiöille 200 000 – 300 000 kertaa vuodessa. Nykyisellään hoitomerkinnät välitetään vakuutusyhtiöön paperisina, koska sähköiseen välittämiseen ei ole vielä toimintatapaa. Usein korvaava vakuutusyhtiö jää työtapaturmien yhteydessä myös avoimeksi, koska hoitolaitoksilla ei ole tietoa oikeasta vakuutusyhtiöstä eikä oikeutta suoraan käyttää Tapaturmavakuutuskeskuksen (TVK) ylläpitämää rekisteriä.

"Jos potilas ei tiedä työnantajansa vakuutusyhtiötä, joutuu hoitolaitos erikseen selvittelemään oikeaa yhtiötä tai soittamaan Tapaturmavakuutuskeskuksen asiakaspalveluun. Puheluita tulee pahimmillaan noin 2000 kpl kuukaudessa", Tuominen harmittelee.

Digitalisaatio näyttää Tuomisen mukaan onneksi etenevän, sillä hoitolaitokset ja vakuutusyhtiöt ovat tänä vuonna käynnistäneet projektin, jossa sähköisestä toimintamallista sovitaan. Järjestelmän on määrä olla valmis vuoden 2021 aikana.

Terveydenhuollon asiakirjojen digitalisointia koskeva kestävän kehityksen sitoumus on tehty vuonna 2017 ja sen tuloksia raportoidaan nyt toisen kerran. Sitoumuksen etenemistä seurataan vuoteen 2020 asti. Kestävän kehityksen sitoumus on Suomen malli toteuttaa YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 -toimintaohjelmaa.

Tutustu raporttiin FA:n sivuilla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tuoteomistaja Kaisa Timonen, Kela, puh. 050 596 8970


Vastuullisuuden asiantuntija Siina Lepola-Lång, Kela, puh. 0504768498


Kehityspäällikkö Johanna Simkin, Liikenne- ja viestintävirasto, puh. 029 534 5265


Erityisasiantuntija Anna Kärkkäinen, sosiaali- ja terveysministeriö, puh. 0295 163 702


Johtava asiantuntija Timo Tuominen, Finanssiala ry, puh. 020 793 4218


Kehityspäällikkö Kristiina Siikala, Finanssiala ry, puh. 020 793 4273

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Kutsu: Talouden pyöreä pöytä: Monihuippuinen työura – Pidempään, paremmin ja yhdessä 5.6.2025 klo 14.00–15.0022.5.2025 10:20:58 EEST | Tiedote

Ikääntyvä Suomi tarvitsee osaamista ja kokemusta koko työuran mitalla. Perinteinen käsitys työurasta yhtenä pitkänä nousuna kohti eläköitymistä ei ole katoamassa. Työura voi kulkea myös polkuna, joka koostuu siirtymisistä, uusista mahdollisuuksista ja useista huipuista. Aiheesta keskustellaan Talouden pyöreän pöydän webinaarissa torstaina 5.6.2025 klo 14.00–15.00.

Ahosniemi: Finanssialan kasvustrategian hyvät eväät jäävät torsoksi, ellei sääntelyä yksinkertaisteta ja järkevöitetä15.5.2025 12:14:37 EEST | Tiedote

Finanssialan kasvustrategiaa selvittänyt työryhmä on julkistanut politiikkasuosituksensa kasvun vauhdittamiseksi. Ahosniemi pitää työryhmän suosituksia monelta osin hyvinä, mutta peräänkuuluttaa rahoitusmarkkinasääntelyn kokonaisarviota, joka oli alun perin määrä tehdä kasvustrategian yhteydessä. Työryhmä suosittelee muun muassa listautumiskynnyksen madaltamista, kansankapitalismin ja talousosaamisen vahvistamista sekä sääntelyn muuttamista, jotta Suomesta voidaan luoda merkittävä rahastojen kotipaikka. Suositukset perustuvat selvitykseen siitä, miten finanssiala voisi edistää nykyistä vahvemmin kestävää talouskasvua ja samalla luoda lisää työtä ja verotuloja Suomeen.

Yrityslähestymiskiellon toteutus etenee – tiedossa aiempaa parempaa suojaa häiriköintiä ja uhkailua vastaan työpaikoilla7.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallitus päätti puoliväliriihessä varmistaa pitkään tavoitellun yrityslähestymiskiellon toteuttamisen. Uuden lain myötä työnantajat voivat paremmin suojella työntekijöitään ja asiakkaitaan häiriötilanteissa. Kielto mahdollistaa yrityksille lähestymiskiellon hakemisen toistuvaa uhkaa tai häiriötä aiheuttavaa henkilöä kohtaan. Yrityslähestymiskiellon taakse ovat asettuneet niin elinkeinoelämän kuin palkansaajienkin etujärjestöt. Finanssiala ry (FA) on ajanut uudistusta vuodesta 2012 lähtien, sillä alalla esiintyy arviolta tuhansia häiriköintitapauksia vuodessa.

Pankki tai poliisi ei kysy pankkitunnuksia, huijari kysyy – kalasteluhuijausten määrä räjähti vuonna 202429.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote

Jos pankin tai viranomaisen edustaja pyytää puhelimessa tai viestissä pankkitunnuksia, kyseessä on huijari. Kalasteluhuijaukset olivat yleisin huijaustyyppi vuonna 2024. Suomalaiset menettivät niihin lähes 32 miljoonaa euroa. Kalasteluhuijauksissa myös kasvu oli kovinta. Ne lisääntyivät edellisvuodesta 161 prosenttia. Kaikkiaan suomalaisia yritettiin huijata yli 107 miljoonan euron edestä vuonna 2024. Pankit onnistuivat pysäyttämään ja palauttamaan yli 44 miljoonaa euroa huijattuja varoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye