Jyväskylän yliopisto

Kuluttajan sitoutuminen on vajavaisesti ymmärretty ilmiö

Jaa
Liikkeenjohtajat ja tutkijat ovat erittäin kiinnostuneita kuluttajien sitoutumisesta, mutta käsitteeseen liittyy yhä paljon epäselvyyttä. Sitoutumiseen kannattaa pyrkiä, mutta sen mittaaminen on nykyisillä työkaluilla haastavaa.

Yhä useampi yritys on nostanut strategiseksi tavoitteekseen asiakkaiden sitouttamisen. Sitoumuksen merkityksestä ei kuitenkaan tällä hetkellä olla yksimielisiä. Ongelmaksi määritelmien monimuotoisuus nousee esimerkiksi silloin kun organisaation työntekijöillä on erilaisia käsityksiä siitä, mitä sitoutuminen käytännössä tarkoittaa.

Väitöstutkimus paljastaa, että usein sitoutuminen nähdään käyttäytymisperusteisena ilmiönä, kuten tuotteen ostamisena ja suositteluna. Monet tarkastelevat lisäksi kuitenkin psykologista sitoutumista, esimerkiksi tuotteen käyttöön keskittymistä ja käytön aikana koettavia tunteita.

- Kokonaisvaltaisen johtamisen näkökulmasta sitoutumista on parasta tarkastella sekä käyttäytymisenä että psykologisena ilmiönä, toteaa Janne Hepola Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Puutteellista mittaamista

Kuluttajien sitoutumista on pyritty myös laajasti mittaamaan muun muassa palveluiden, yhteisöjen ja sosiaalisen median konteksteissa. Varta vasten kehitettyjä mittareita on kuitenkin vähän, ja suurin osa mittareista ei ole sopusoinnussa mittaamisen perusperiaatteiden kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritysjohtajien keinot mitata asiakkaiden sitoutumista luotettavasti ovat tällä hetkellä rajalliset.

- Markkinoinnin mittaamisessa on yleisestikin huolestuttavia puutteita, joten tämä löydös on osa isompaa ongelmaa, Hepola jatkaa.

Sitouttamiseen kannattaa pyrkiä

Aiemmat tutkimukset ovat näyttäneet, että asiakkaan sitoutuminen on yhteydessä muun muassa asiakasuskollisuuteen, brändipääomaan ja asiakaskäyttäytymiseen.

- Koska sitoutumisen määritelmissä on runsaasti vaihtelua ja mittauskäytännöt ovat paikoin kyseenalaisia, kannattaa aikaisempien tutkimusten tuloksiin suhtautua pienellä varauksella, Hepola kehottaa.

Väitöstutkimus paljastaa myös, että kun palvelun käyttö perustuu hedonistisiin syihin, psykologinen sitoutuminen on parempi selittäjä palvelun käyttöaikomukselle kuin asenne ja tyytyväisyys.

- Asiakastyytyväisyys ei siis aina ole paras mittari asiakaskohtaamisen onnistumiselle, Hepola sanoo.

Janne Hepola valmistui kauppatieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2015. Nykyään hän työskentelee markkinoinnin yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa.

KTM Janne Hepolan markkinoinnin väitöskirjan "Advancing the consumer engagement concept: insights into its definition, measurement, and relationships" tarkastustilaisuus järjestetään torstaina 20.6. klo 12 Jyväskylän yliopiston Agora-rakennuksessa Lea Pulkkisen salissa. Vastaväittäjänä toimii Associate Professor Jani Merikivi (Grenoble Ecole de Management, Ranska) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto.

Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 94, 233 s., Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7790-0 (PDF).

Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7790-0

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Janne Hepola
janne.m.hepola@jyu.fi
040 805 4250

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Taiteen ja kulttuurin valtionavustusten leikkaukset uhkaavat toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan tuoreessa tutkimuksessa25.6.2025 12:05:37 EEST | Tiedote

Taiteen ja kulttuurin (harkinnanvaraisten) valtionavustusten leikkaukset koettelevat lähes kaikkia tukea saavia organisaatioita, erityisesti yhdistyksiä. Vaikka leikkaukset heikentävät perustoimintaa, ne rajoittavat ennen kaikkea toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Selvityksen tilasi opetus- ja kulttuuriministeriö.

Jyväskylän Kesän puheohjelmassa pohditaan sivistyksen merkitystä ajassa24.6.2025 07:45:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna Jyväskylän Kesän sivistys-teemaisessa puheohjelmassa tarkastellaan muun muassa sananvapauden ja vastuun suhdetta, koulutuksen ja demokratian tulevaisuutta sekä arkkitehtuurin roolia yhteiskunnassa. Festivaaliviikolla 2.–7.7.2025 voi osallistua myös tiedettä ja taidetta yhdistävälle luontoretkelle, jaloitella ajatuksiaan filosofien opastamana, tutustua niityn perustamiseen niittytalkoisiin osallistumalla.

Sivistyksen vuoksi -kirjan tavoitteena on sivistyneen elämän kunnianpalautus: Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen Jyväskylän Kesän avajaispäivänä ke 2.7.23.6.2025 09:09:04 EEST | Tiedote

Sivistys ei kuulu vain harvoille ja valituille, vaan meille kaikille. Sivistyksen vuoksi -kirjan kantava ajatus on, että sivistyksen tavoittelu niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla rakentaa merkityksellistä, hyvää elämää. Kirjan 32 kirjoittajaa käsittelevät sivistystä eri näkökulmista kirkastaen sivistyksen olemusta, kielen ja kulttuurin sivistävää voimaa, ruumiin sivistystä, polarisaation ja sivistyksen suhdetta sekä sivistyksen merkitystä yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena tavoitteena. Kirjoittajajoukkoon kuuluvat muun muassa Tarja Halonen, M. A. Numminen, Jarkko Martikainen, Kirsi Piha, Juha Hurme, Julia Thurén ja Piia Viitanen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye