Jos auto on pakattu väärin, eivät parhaatkaan kesärenkaat pelasta tielläliikkujaa äkkipysähdyksessä
Hyvistäkään renkaista tai muista auton turvavarusteista ei ole hyötyä, jos auto on pakattu huolimattomasti. Äkkijarrutuksissa tai kolaritilanteessa auto pysähtyy, mutta irtotavarat eivät. Pienetkin esineet muuttuvat silmänräpäyksessä hengenvaarallisiksi.
Esimerkiksi noin 600 gramman painoinen tablettitietokone muuttuu ilmassa lentäessään massaltaan 24 kilon painoiseksi möhkäleeksi, kun 50 kilometriä tunnissa kiitävän auton matka pysähtyy törmäyksen tai äkkijarrutuksen seurauksena. Vastaavasti neljän kilon pikkukoirasta tulee äkkipysäytyksessä noin 640-kiloinen, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora muistuttaa.
”Kesälomareissulle lähtiessä onkin huomioitava, että tavarat tai lemmikkieläimet eivät pääse lentämään vapaasti matkustamossa.”
Uusissa autoissa trendi on liikkunut umpinaisella tavaratilalla varustetuista sedaneista kohti farmareita ja erilaisia citymaastureita, joiden tavaratilaa on kätevä laajentaa irrottamalla suojaverho tai hattuhylly.
”Tavaratilaa ei saa pakata liian korkealle takapenkin ylitse. Jos tavaraverkkoa ei ole, isot tavarat on hyvä kiinnittää liinoilla.”
Ilmanpaineet kuntoon ennen lähtöä
Moni nykyauto osaa varoittaa virheestä rengaspaineissa, mutta kuljettajan on silti edelleen oltava paineiden tasalla.
”Kun auto pakataan täyteen ihmisiä ja tavaraa, myös rengaspaineet on hyvä asettaa hieman tavanomaista korkeammiksi.”
Sopivat rengaspaineet tekevät ajosta mukavaa ja turvallista. Erityisesti kaarreajossa ja väistötilanteessa oikeat rengaspaineet mahdollistavat auton hallittavuuden, sillä oikeat rengaspaineet ovat edellytyksenä sille, että auton ajonhallintajärjestelmä toimii kuten sen pitääkin.
Samalla rengaspaineista huolehtiminen auttaa pitämään lomabudjettia aisoissa. Riittävän korkeat paineet säästävät polttoainetta ja pidentävät renkaan käyttöikää.
”On parempi, että paineet ovat renkaissa kuin kuljettajalla”, Nuora sanoo.
Pistä ohjauskulmat ojennukseen
Erityisesti kevään routiminen aiheuttaa teihin vaurioita. Ne näkyvät myös renkaissa.
”Huonokuntoiset tiet ja routamontut sekä kadun reunukset kääntävät nykyautojen herkkiä tukivarsia varsin helposti, kun pyörä osuu niihin.”
Virheasentoon joutuneet ohjauskulmat tuntuvat useimmiten maantienopeuksissa auton vedättämisenä sivulle ja ratin tärinänä. Jos oire tuntuu tutulta, löytyy apu ammattitaitoisesta rengasliikkeestä.
Ohjauskulmien tarkastus ja tarvittaessa säätö ovat noin tunnin työ, joka maksaa itsensä takaisin.
”Virheelliset pyöränkulmat kuluttavat renkaan nopeasti ja huomaamattomasti loppuun. Pahimmassa tapauksessa rengas ehtii kulua niin pahasti, että se räjähtää ajon aikana alle.”
Tarkasta renkaat ennen matkaa
Ennen kesälomamatkaa auton renkaat on hyvä käydä esimerkiksi rengaspaineen tarkastuksen ohessa silmämääräisesti läpi niin ulko- kuin sisäpuoleltakin.
”Jos viiltoja, isompia kolhuja tai pullistumia näkyy, kannattaa rengas tarkastuttaa ammattilaisella liikkeessä ja tarvittaessa korvata uudella.”
Urasyvyyden voi tarkastaa upottamalla kahden euron kolikko uraan. Jos neljän millimetrin hopeareunus uppoaa uraan, on syvyyttä 4 mm ja rengas tarjoaa vielä suhteellisen tukevan pidon sadekelilläkin. Lain mukainen vähimmäisurasyvyys on 1,6 mm, mutta se ei sadekelillä enää auta vettä poistumaan renkaan ja tienpinnan välistä tehokkaasti.
Tiedotuskampanja tulee taas syksyllä
Jotta kuntoseuranta olisi kuluttajien mielessä myös syksyllä, järjestävät Liikenneturva, poliisi ja Autonrengasliitto jälleen ensi syksynä tiedotuspainotteisen Rengasratsia-kampanjan.
Ratsaa renkaasi ajoissa -kampanjalla pyritään muistuttamaan jatkuvan kuntoseurannan merkityksestä ja kuljettajan vastuusta. Tiedotuskampanja järjestetään viikolla 37 (9.-13.9.)
”Mutta niin renkaat kuin muutkin turvavarusteet toimivat parhaiten silloin, kun matkalle muistaa ottaa myös sen tärkeimmän turvavarusteen eli riittävästi aikaa”, Nuora sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarmo Nuora
Autonrengasliitto ry
Hallituksen puheenjohtaja
+358 40 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Sateinen juhannus vaatii aikaa, malttia ja hyvät renkaat18.6.2025 15:18:18 EEST | Tiedote
Juhannusliikenteessä kiire kostautuu helposti – etenkin jos renkaat ovat huonossa kunnossa ja keli märkä. Renkaat ovat auton tärkein turvavaruste, mutta kuljettaja ratkaisee miten renkaitaan käyttää. Lomalle kannattaa lähteä ajoissa, rauhallisin mielin ja varautuneena.
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme