Talvirenkaasta on löydyttävä riittävät nastat, urat ja pito vielä keväälläkin
Kun ensimmäiset lumet satoivat maahan varhain ja yöpakkaset saivat tiet liukkaiksi, lähes loppuun saakka kulutettu sanonta osoittautui todeksi: talvi yllätti niin autoilijat kuin tällä kertaa jopa rengasalan ammattilaisetkin.
”Vaikka kelit tästä vielä lämpenisivätkin, tämä oli muistutus siitä, että talvirenkaita on alettava vaihtaa alle viimeistään nyt”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.
Lain mukaan autossa on oltava talvirenkaat joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Nastarenkaita saa käyttää jo marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien, kelien vaatiessa aiemminkin.
”On parempi katsoa säätilaa ja lämpömittaria kuin tuijottaa tiukasti kalenteria. Talvi etenee eri tahtiin eri puolilla Suomea.”
Vain syvät urat toimivat loskassa
Laki vaatii talvirenkailta urasyvyyttä vähintään 3 millimetriä. Raja on sama niin nastallisissa kuin nastattomissakin, eli tuttavallisemmin kitkarenkaissa.
”Suosittelemme kuitenkin, että urasyvyyttä olisi kausivaihdon yhteydessä vähintään viisi millimetriä. Silloin rengas toimii vielä suhteellisen hyvin ainakin alkutalven.”
Jos urasyvyyden tarkastamiseen tarvittavaa työntömittaa ei takakontista löydy, tai urien syvyys epäilyttää, kannattaa kääntyä ammattitaitoisen rengasliikkeen puoleen. Omat renkaat ja niiden kunto on tunnettava, Nuora sanoo.
”Vesiliirrosta ja renkaan märkäpidosta puhutaan usein kesärenkaiden yhteydessä, mutta riittävä kulutuspinta on vähintään yhtä tärkeä ominaisuus talvirenkaissa. Loskaliirto on jopa vesiliirtoa vaikeammin hallittavissa.”
Nastat on tarvittaessa laskettava
Yhä useampi valitsee etenkin kaupungeissa nastattomat talvirenkaat, mutta myös nastarenkailla on vankkumaton kannattajakuntansa. Oikea, itselle sopiva rengas valitaan pääasiallisen käyttötarpeen mukaan.
”Tärkeimmät turvavarusteet ovat renkaan kunto, sopiva ajonopeus ja maltti liikenteessä.”
Jos nastarenkaiden kunto on unohtunut tarkastaa keväällä, on nastat syynättävä ennen alle laittamista. Katkenneet tai heiluvat nastat eivät enää pure jäähän.
Lain mukaan nastarengassarjan parhaan ja huonoimman renkaan nastapoikkeama saa olla enintään 25 prosenttia. Jos poikkeama vaikuttaa suurelta, nastat on laskettava.
Liian suuri poikkeama aiheuttaa epävakautta ja vaikeuttaa auton käsittelyä etenkin yllättävissä ääritilanteissa.
”Liian usein katsomme näitä asioita lain näkökulmasta. Ennen kaikkea renkaat on pidettävä kunnossa oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarmo Nuora
Autonrengasliitto ry
Hallituksen puheenjohtaja
+358 40 557 5690
www.autonrengasliitto.fi
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Sateinen juhannus vaatii aikaa, malttia ja hyvät renkaat18.6.2025 15:18:18 EEST | Tiedote
Juhannusliikenteessä kiire kostautuu helposti – etenkin jos renkaat ovat huonossa kunnossa ja keli märkä. Renkaat ovat auton tärkein turvavaruste, mutta kuljettaja ratkaisee miten renkaitaan käyttää. Lomalle kannattaa lähteä ajoissa, rauhallisin mielin ja varautuneena.
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme