Jyväskylän yliopisto

Väitös: 14.12.2019 Psykoterapia-asiakkaan puheesta jää terapeutilta paljon huomaamatta (Toivonen)

Jaa
Heidi Toivosen tutkimuksessa tarkasteltiin asiakkaiden ja terapeuttien puhetta yhdeksän pitkän yksilöterapian ensimmäisellä istunnolla. Näin saatiin malli, joka erittelee asiakkaiden ja terapeuttien puheesta erilaisia tapoja asettaa asiakas joko pystyvän ja kykenevän tai pystymättömän ja kykenemättömän ei-toimijan asemaan. Tutkimuksessa sovellettiin tätä 10DT-mallia asiakkaiden ongelmakuvausten ja ongelmallisten dialogin kohtien tarkempaan analyysiin.

– Perinteisesti tutkimuksessa on hahmotettu terapioiden kulkua laajoilla vaihemalleilla. On käytetty käsitteitä, jotka esittävät asiakkaan olevan terapiansa alussa ongelmiensa uhri ja täysin niiden vallassa. Yksityiskohtaisella kielen tutkimuksella saadaan näkyviin aivan erilaisia nyansseja asiakkaiden puheesta, kuten esimerkiksi, että useimmat asiakkaat osaavat katsoa ongelmiaan kauempaa ja pohdiskella niitä jo ensimmäisiltä istunnoilta alkaen, Toivonen selittää.

Usein terapiakeskusteluista on nostettu esiin lähinnä sellaisia kuvauksia, joissa terapeutit herkkävaistoisesti auttavat asiakasta reflektoimaan ongelmiaan. Toivosen väitöstutkimuksessa kehitetyllä mallilla tavoitettiin erilaisia dialogin katkoksia, kuten keskustelun kohtia, joissa asiakas kyllä pohti asioitaan, mutta terapeutti ei saanut tästä kiinni.

– Kliinisessä työssä on tärkeää, että työntekijä kuulee myös sen, miten asiakas puhuu eikä vain mitä hän sanoo. Tutkimusaineistossa terapeutit keskittyivät usein esimerkiksi faktojen keräämiseen, jolloin asiakkaan pystyvyydestä tai reflektiokyvystä kertova puhe meni heiltä ohi, Toivonen kertoo.

Aiempi tutkimus on lähestynyt asiakkaiden toimijuutta tai sen puutetta usein määrällisillä menetelmillä. Toivosen tutkimus on toteutettu erilaisia diskursiivisia metodologioita soveltaen. - Laadullisen ja kielikeskeisen tutkimuksen edelleen marginaalinen asema psykologian kentällä mietityttää, Toivonen toteaa.

Toivosen tutkimuksessa kehitetylle toimijuuden ja sen puutteen kielellisiä esiintymiä jäsentelevälle mallille on sovellusmahdollisuuksia keskusteluterapioiden tutkimuksessa, psykoterapeuttikoulutuksissa ja työnohjauksen välineenä. Toivosen tavoitteena on kehittää mallia edelleen ja soveltaa sitä esimerkiksi ryhmäterapioiden tutkimukseen.

PsM Heidi Toivosen psykologian väitöskirjan "Constructions of agency and nonagency in psychotherapy: The 10 Discursive Tools Model" tarkastustilaisuus pidetään 14.12.2019 vanhassa juhlasalissa, Seminaarinmäki, S 212 klo 12.00 alkaen. Vastaväittäjänä PhD, Associate Professor Evrinomy Avdi (University of Thessaloniki, Kreikka) ja kustoksena professori emeritus Jarl Wahlström (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 141, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7870-9 (PDF). Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7870-9 (PDF)

Taustatietoja:

Heidi Toivonen kirjoitti ylioppilaaksi Helsingin II normaalikoulun lukiosta vuonna 2003. Hän valmistui psykologian maisteriksi Itä-Suomen yliopistosta vuonna 2010. Vuodesta 2012 alkaen hän työsti väitöstutkimustaan enimmäkseen kokopäiväisen kliinisen psykologin työn ohella. Hän on työskennellyt psykologina Joensuun mielenterveyskeskuksessa, Helsingin terveyskeskuksen äitiys- ja lastenneuvolassa, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä, Kanta-Hämeen keskussairaalassa ja Riihimäen perheneuvolassa sekä kehittämiskoordinaattorina Ohjaamoiden psykososiaalisen tuen hanke ONNI:ssa.

Tällä hetkellä Toivonen työskentelee psykologina ja työhönvalmentajana ammatinvalinnan ja uraohjauksen sekä työhönvalmennuksen projekteissa Valmennuskeskus Publicissa. Jyväskylän yliopiston psykologian laitos on tukenut väitöskirjatyötä kahdella apurahalla.

Lisätietoja:

Heidi Toivonen, hktoivon@gmail.com +358407458418

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Perhekeskusten matalan kynnyksen verkostotyö yllättää: perheitä tuetaan innostamalla ja siltoja rakentamalla11.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Lapsiperheiden hyvinvointi on viimeaikaisten tutkimusten valossa polarisoitunut ja ongelmat vaikeutuneet. Kuinka perheitä tuetaan silloin, kun arki painaa? KM Kaija Rautaparta-Pennanen selvitti väitöstutkimuksessaan perheiden tukemisen monialaisia käytänteitä. Rautaparta-Pennanen tarkasteli tutkimuksessaan työtä perhekeskuksissa ja niiden verkostoissa, erityisesti matalan kynnyksen palveluissa.

Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Tuomo Äkkinen: Yksikin innostava hetki voi avata oven tieteen pariin10.9.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän ylipiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen aloitti Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana 1.8.2025. Hänen tavoitteenaan on niin lasten kuin aikuistenkin kiinnostuksen herättäminen tiedettä, tutkimusta ja tietoa kohtaan, mikä onnistuu parhaiten silloin, kun tiedettä lähestytään tutuista ja käytännöllisistä lähtökohdista itse tekemällä.

Befolkningsförändringen syns redan i skolornas vardag – hur ser likabehandling i lärandet ut och vad är den grundläggande utbildningens framtid?9.9.2025 14:20:35 EEST | Tiedote

På 2020-talet ordnar kommunerna grundläggande utbildning i differentierade demografiska förhållanden. I flera kommuner i Finland minskar antalet barn betydligt under de närmaste åren, i tillväxtcentrumen präglas utvecklingen däremot av en ökning i den flerspråkiga befolkningen. En färsk utredning som undervisnings- och kulturministeriet beställt ger en lägesbild av nuläget och framtidsutsikterna för ordnandet av den grundläggande utbildningen i väldigt olika typer av finländska kommuner.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye