TILA Group syntyi tarpeesta

TILA Group Oy on uusi CLT-puurakentamiseen erikoistunut rakennusyhtiö, jonka perustivat nimekkäät eri alojen yrittäjät. Yhtiön organisaatio ei ole perinteinen, ei ansaintalogiikalta eikä liiikeidealtaankaan.

Yhtiö on erikoistunut puhtaisiin, terveellisiin tiloihin, jotka kattavat asumisen, harrastamisen ja työnteon. Moni yhtiö lupaa samaa tänä päivänä, mutta TILA Groupilla lupaus ei jää vain sanahelinäksi. Tosiasia on, että puu on erittäin tehokas hiilinielu ja yksi kestävän kehityksen kulmakivistä rakentamisessa. Vaikka puu sinänsä jo tarjoaa raikkaan ja laadukkaan sisäilman, se ei Tila Groupille kuitenkaan riitä.

Yhtiö on tuotteistanut esimerkiksi tilojen ilmanvaihtokonseptin, jossa on sähköinen ultra- tai nanotasoinen ilmanpuhdistus.

Kovia ammattilaisnimiä

Hallituksen puheenjohtajana toimii Jukka-Pekka Vuorinen. Hän on kokenut urheilujohtaja ja hallitusammattilainen sekä nykyisin myös yritys- ja henkilömentori. Urheilurakentamisesta hän on vastannut muun muassa talviolympialaisissa.

Urheilussa menestykseen vaaditaan samoja taitoja kuin liike-elämässäkin. Urheilijakaan ei voita maailmanmestaruutta ensi yrittämällä ilman sitkeää harjoittelua ja epäonnistumisia sekä harjoittelun hienosäätöä. Jukka-Pekka, tuttavallisesti J-P, Vuorinen valjastaa kaiken osaamisensa ja kokemuksensa uuden yhtiön käyttöön.

Toimitusjohtaja Tuomo Hynninen, hänkin urheilumiehiä, on Otaniemestä valmistunut diplomi-insinööri, jonka meriitit ovat  suurten projektien johtamisessa.

Entinen Lakean toimitusjohtaja ja kokenut rakentaja Keijo Ullakko on TILA Groupin hallituksessa puurakentamisen neuvonantaja.

Sami Vainionpää, yhden Suomen suurimman viherrakennusyhtiön johtaja on TILA Groupin osakas, samoin kuin energiaratkaisuista tunnettu Ari Järvinen.

Asiantuntijoista ei ole pulaa TILA Groupissa, silla kestävän kehityksen asiantuntija Annakaisa Kilpinen on kunnostautunut suuren yleisön silmissä ”Tuunaajamutsina”.

Lähes kaikilla 20:llä TILA Groupin osakkaalla on kymmenien vuosien kokemus omalta alaltaan.

Kolme arkkitehtiä

TILA Group rakentaa ja suunnittelee monipuolisia kohteita ja siksi sen riveissä on peräti kolme taitavaa arkkitehtiä. Neuvonantaja-arkkitehtina ja kaavoitukseen erikoistuneen Juhani Harjun lisäksi henkilöstössä on arkkitehti Jarmo T. Nieminen. Puuseppä-sisustusarkkitehtina toimii Harri Markkula, joka on konseptoinut osallistavan tilasuunnittelun.

Erilainen rakennusyhtiö

TILA Group on erikoistunut CLT-puurakentamiseen kestävän kehityksen periaatteella. Se tarkoittaa luonnon säästämistä rakentamisen eri vaiheissa. Rakennuskohteita on pienestä suureen: vapaa-ajan taloista urheiluhalleihin ja kouluihin.

Rakennukset valmistetaan tehtaalla optimaalisissa olosuhteissa moduuleiksi, joissa kaikki tarvittava on valmiina, kuten keittiö-, sauna- ja kylpytilat. Erityisesti uutta ajattelua on tilojen muunnettavuus, korjattavuus ja monitasoinen kierrätettävyys. Konsepti sopii niin uudis- kuin korjausrakentamiseenkin.

Miksi puusta?
- Puun hiilijalanjälki on pieni. CLT on pitkäikäinen, kestävä ja kevyt materiaali, joka mahdollistaa tilojen tehdasvalmistuksen. Puurakennuksiin luontuu hyvin tuulettava alapohja. Suomessa radon on varsin yleistä, summaa Hynninen.

Kestävän kehityksen periaatteisiin TILA Groupissa kuuluu saumattomasti myös elinkaariajattelu. Se tarkoittaa muun muassa, että valmiitkin rakennukset ovat fyysisesti siirrettävissä.  Moduulit ovat kuin legopalikoita, joita voi yhdistää tarpeen mukaan.

TILA Groupin liikeidean voi tiivistää siten, että se on CLT-puurakentamista kestävän kehityksen hengessä, moduuliperiaatteella. Tavoitteena on puhtaat ja terveelliset tilat. Innovatiivinen ansaintalogiikka on lisämausteena.

Innovatiivinen ansaintalogiikka

Perinteisesti rakennusliikkeet tekevät liiketoimintansa niin sanostusti gryndaamalla tai rakentamalla tilauksesta. Näiden mallien lisäksi TILA Group on kehittänyt uudenlaisen ansaintologiikan.

Vuoden toiminta-aikana yhtiö on ehtinyt hankkia yli sadanmiljoonan hankesalkun. Sitä myydään samalla moduuliperiaatteella kuin rakennetaan talojakin.
- Myymme kohteita ja hankkeita ostajatahoille, jotka voivat olla esimerkiksi: kiinteistösijoitusyhtiöitä, kaupunkeja, taloyhtiöitä, säätiöitä tai yksityishenkilöitä. Lista on pitkä, selvittää toimitusjohtaja Hynninen. Hän huomauttaa, että eräänlainen allianssipohjainen organisaatio mahdollistaa nopean reagoimisen markkinoiden tarpeisiin.

TILA Groupilla on kohteita työn alla muun muassa Porvoossa, Kauniaisissa ja Uudessakaupungissa sekä Fiskarsissa.

Yhteystiedot:

Tuomo Hynninen
tuomo.hynninen@tilagroup.fi

Sinikalliontie 7

040 707 6118http://www.tilagroup.fi

Rakennamme puhtaita ja terveellisiä tiloja.

Kun lähes päivittäin luemme uutisia sisäilmaongelmista, tulee väkisinkin mieleen, että hyvä rakentaminen olisi kadonnut tai rakentaminen nykyään olisi vähintäänkin kelvotonta.

Ei rakentamisen osaaminen mihinkään ole kadonnut.

Hyvä rakentaminen syntyy huolellisesta suunnittelusta, innovatiivisista ratkaisuista, tinkimättömästä rakentamisesta ja vaativasta koko projektin kestävästä valvonnasta. Tätä me teemme.

Nykypäivän rakentamisen trendejä ovat terveellisyys, turvallisuus, ekologisuus ja elinkaariajattelu. Me vastaamme nykypäivän trendeihin parhailla perinteisillä menetelmillä sekä innovatiivisilla uusilla ratkaisuilla.

Oli kyseessä koti, työtila tai harrastusympäristö, me rakennamme puhtaita ja terveellisiä tiloja - aina kokonaisista rakennuksista pienempiin tiloihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta TILA Group Oy