If auttaa nyt yrityksiä huolehtimaan työntekijöiden terveydestä kokonaisuutena
Yritykset pystyvät hyödyntämään palvelun käytöstä kertyvää dataa työntekijöiden terveyden edistämiseen ja ennaltaehkäisevän hoidon suunnitteluun.
If tarjoaa yritysasiakkailleen erilaisia terveysvakuuttamisen ratkaisuja. Nyt rakennettu uusi palvelukokonaisuus on suunniteltu yrityksille, jotka haluavat hoitaa kaiken työntekijöiden terveyteen liittyvän kerralla: vakuutukset ja työterveyshuollon yhteen paikkaan kokoavan palvelun käyttö minimoi paperityön ja hallinnoinnin. Yksi kontaktipiste, If Hoitotie -palvelu, vastaa asiakkaan hoitoon ohjaamisesta, hoito-ohjeiden antamisesta sekä jälkiseurannasta, oli kyse sitten työterveyshuoltoon tai vakuutukseen kuuluvasta asiasta.
– Työterveyshuolto ja erilaiset vakuutukset ovat yrityksille iso kustannus, minkä lisäksi niihin liittyy paljon hallinnollista työtä. Kukaan ei kuitenkaan välttämättä tarkastele ja hoida työntekijöiden terveyttä aidosti kokonaisuutena. Tähän halusimme Ifissä puuttua. Kun asiakas soittaa If Hoitotiehen, If ottaa tilanteesta langat käsiinsä ja ohjaa asiakkaan oikeaan paikkaan. Lisäksi yritys näkee nyt kerralla kaikki terveyteen liittyvät kustannukset, mikä lisää ennakoitavuutta, kuvaa Ifin yritysasiakkaista ja uusista liiketoiminnoista vastaava johtaja Julius Manni.
If Hoitotie -palvelun tuottaa Ifin kumppanina Lääkärikeskus Aava. Asiakasyritykset voivat kuitenkin valita, millä lääkäriasemalla haluavat henkilöstönsä hoidattaa.
– If Hoitotien etävastaanoton avulla voidaan hoitaa merkittävä osa peruskäyntejä, mikä on kannattavaa paitsi yritykselle, myös sairaalle työntekijälle, jota ei juoksuteta vastaanotolle flunssan tai vatsataudin takia, toteaa Ifin terveyspalveluista vastaava johtaja Mika Perttu.
Työntekijästä huolehditaan sekä hoidon aikana että sen jälkeen
Uutta If Hoitotie -palvelussa on sairastuneen työntekijän tukeminen. Terveydenhuollon ammattilaiset pitävät huolen siitä, että työntekijät saavat tarvittavan avun myös varsinaisten hoitokäyntien välillä ja hoidon päättymisen jälkeen.
– Huolehdimme asiakkaan koko hoitopolusta, eli työntekijästä otetaan koppi myös hoitokäynnin jälkeen. Häntä ei jätetä yksin, vaan selvitetään vointia, kartoitetaan hoidon vaikuttavuutta ja ehdotetaan mahdollisia muita toimenpiteitä. Tällaista case managerointia ei ole juuri aiemmin Suomessa tehty, Mika Perttu kuvaa.
Palvelun käytöstä kertyvää terveysdataa hyödynnetään aiempaa tehokkaammin asiakasyritysten käyttöön. Tällä hetkellä useat yritykset kokevat, että työterveyshuollon kustannukset karkaavat, mutta erilaisten terveyspalvelujen vaikuttavuudesta henkilöstön hyvinvointiin ei saa riittävän selkeää ja analysoitua tietoa.
– Sitten tyypillisesti ryhdytään leikkaamaan palveluja. Jos yrityksessä ei osata arvioida, mitkä palvelut ovat sen työntekijöille olennaisia, saatetaan näin lisätä sairauspoissaoloja tai huonontaa työhyvinvointia. Haluamme Ifissä entistä vahvemmin auttaa yrityksiä eli toimia neuvonantajana siinä, millaisia palveluja yrityksen kannattaa hankkia, jotta niillä olisi mahdollisimman suuri vaikutus työntekijöiden hyvinvointiin. Tässä aiempaa syvällisempi datan hyödyntäminen auttaa. Tuomme jatkossa palveluratkaisuihimme mukaan myös yhä enemmän ennaltaehkäiseviä palveluja, kuvaa Perttu.
Lisätietoja:
Julius Manni, yritysasiakkaista ja uusista liiketoiminnoista vastaava johtaja, If, p. 010 514 3932, julius.manni@if.fi
Mika Perttu, terveyspalveluista vastaava johtaja, If, p. 0400 484947, mika.perttu@if.fi
Tiina Pajamo, yritysasiakkaiden henkilövakuutusten tuotejohtaja, If, p. 010 514 1503, tiina.pajamo@if.fi
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Turvallisesti löylyyn juhannuksena - saunassa sattuu valtaosa palovammoista17.6.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Saunat lämpenevät pian taas keskikesän juhlan kunniaksi ja tänä vuonna taustalla soi monella varmasti KAJ:n euroviisuhitti ”Bara bada bastu”. Saunaa ylistävä kappale muistuttaa osuvasti, että löylyistä kuuluu nauttia. Rentoutuessakin on tärkeä pitää mielessä turvallisuus, sillä sauna on keittiön ohella yksi yleisimmistä palovahinkojen syntypaikoista.
Kyselytutkimus: Suomessa jäädään herkemmin sairauslomalle kuin muissa Pohjoismaissa12.6.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Ifin Nordic Health Report -tutkimuksesta selviää, että suomalaisista vain joka kymmenes menee työpaikalle, jos tuntee itsensä sairaaksi. Norjassa työpaikalle menee joka kolmas ja Ruotsissakin melkein joka viides.
Kyselytutkimus: Nuoret naiset stressaavat säännöllisesti lähes kaksi kertaa useammin kuin miehet2.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Ifin tuoreesta Nordic Health Report -terveystutkimuksesta selviää, että säännöllinen stressi on yleistä nuorissa aikuisissa. Erityisesti nuoret naiset kokevat säännöllistä stressiä selvästi muuta väestöä useammin, ja psyykkinen kuormitus vaikuttaa vahvasti myös heidän työkykyynsä.
Jopa 200 000 euroa ylimääräistä korvausta kestävistä valinnoista vahingonkorjauksessa – If lanseerasi ainutlaatuisen konseptin Suomessa27.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
If toi yritysasiakkaille suunnatun vastuullinen rakennus -palvelun Suomeen viime viikolla. Sen tarkoituksena on tukea vastuullista korjausrakentamista suurvahingon jälkeen.
Kyselytutkimus: Varkaudet ja autoilijoiden käytös pyöräilijöiden suurimpia huolenaiheita20.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Peräti 39 prosenttia pyöräilijöistä on huolissaan autoilijoiden käytöksestä tai heidän aiheuttamistaan vaaratilanteista, selviää Ifin kyselytutkimuksesta aktiivipyöräilijöille. Jalankulkijoiden käytöksestä on huolissaan 20 prosenttia ja toisten pyöräilijöiden 15 prosenttia vastaajista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme