Viestintäluotsi Oy

Ylioppilaslehtien tulevaisuuden selvittäminen sai säätiötukea

Viestintäluotsi Oy:n Pasi Kivioja ja Otto Aalto tuottavat ylioppilaskuntien vapaaseen käyttöön tietoa muun muassa tulevaisuudenskenaarioista, eri julkaisumuotojen ekologisuudesta ja ylioppilaslehtien journalistisesta arvosta osana ylioppilaskuntien jäsenpalvelua.

Helsingin Sanomain Säätiö on myöntänyt apurahan ylioppilaslehtiä koskevan selvityksen tekemiseksi. Viestintäluotsi Oy:n YTT Pasi Kivioja ja FM, MBA Otto Aalto saivat 81 500 euroa Ylioppilaslehdet 2020 -hankkeen toteuttamiseen kuluvan vuoden aikana.

Hanke tuottaa Suomen ylioppilaskunnille kaikkien saatavilla olevaa tietoa ylioppilaslehtien julkaisemista koskevan päätöksenteon tueksi. Hanke selvittää ylioppilaslehtien talouden perusteita, liiketoimintamalleja digitalisoituvassa mediaympäristössä, tulevaisuudenskenaarioita, julkaisumuotojen ekologisuutta, yhteisöllistä merkitystä sekä journalistista arvoa osana ylioppilaskuntien jäsenpalvelua.

- Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne hidastaa hanketta suunnitellusta aikataulusta, mutta saamme kyllä projektin käyntiin jo kevään aikana, sanoo Viestintäluotsin perustajaosakas Pasi Kivioja.

Kivioja on väitellyt Tampereen yliopistossa median murroksesta ja mediamarkkinoiden muutoksesta. Hänen mukaansa ylioppilaslehtien markkinatilanne noudattelee mediamarkkinoiden yleisiä lainalaisuuksia, mutta pari poikkeavaa tekijää on.

- Ylioppilaslehdet saavat suurimman osan rahoituksestaan ylioppilaskunnilta, ja se raha on ollut monessa yliopistokaupungissa katkolla. Journalistinen tuote joutuu perustelemaan olemassaolonsa ylioppilaskunnan jäsenpalveluna ihan eri tavalla kuin ennen, Kivioja toteaa.

Hänen mukaansa toinen poikkeama muuhun mediamarkkinaan nähden on se, että printtilehti tavoittaa nuoret lukijansa selvästi paremmin kuin digitaalinen julkaisu. Tämä tekee äkillisen printistä luopumisen riskialttiiksi digiloikaksi.

Viestintäluotsi Oy teki vuonna 2018 formaattiselvityksen Turun ylioppilaslehdelle, jonka julkaisemisesta vastaava ylioppilaskunnan edustajisto pohti, missä formaatissa lehden pitäisi tulevaisuudessa ilmestyä.

- Formaattiselvitys vahvisti uskoamme siihen, että ylioppilaslehdet ovat erittäin tärkeä osa sekä kotimaista pienlehtikenttää että yliopisto-opiskelijoiden identifioitumista, sanoo Viestintäluotsin toinen perustajaosakas Otto Aalto.

Aallon mukaan tämän tyyppiselle selvitykselle on juuri nyt huutava tarve.

- Meille heräsi halu tutkia ylioppilaslehtien merkitystä laajemminkin. Tällaista selvitystä tuskin tehtäisiin tässä laajuudessa muutoin kuin säätiörahoitukselle.

Pasi Kivioja, p. 040 718 7242
pasi.kivioja@viestintaluotsi.fi