HSL hyvittää pitkiä kausilippuja koronaviruksen takia
Hyvitystä saa, jos kausilippu on:
- ostettu 16.3. tai sitä ennen, ja
- voimassa 16.4. tai sen jälkeen
HSL-sovellus
HSL-sovelluksen jatkuvan säästötilauksen lippujen lopettamisesta ei peritä huhtikuussa sanktiomaksua, ja 16.3. jälkeen maksetut sanktiomaksut palautetaan toukokuussa.
HSL-kortti
HSL-kortille ladatut pidemmät kaudet (kauden alku 16.3. tai aiemmin ja kausi jatkuu 16.4. tai pidemmälle) hyvitetään siltä osin kuin kausi jatkuu 16.4. jälkeen. Hyvityksen saa luopumalla HSL-kortista postittamalla sen HSL:lle toukokuun loppuun mennessä. Älä kuitenkaan postita korttia vielä – tiedotamme käytännön järjestelyistä tarkemmin lähipäivinä.
Kortin palauttamisesta ei peritä käsittelymaksua, ja uuden kortin voi hankkia myöhemmin maksutta.
Alennusta kausilipuista epidemian laannuttua
Aiomme tarjota 50 prosentin alennuksen HSL-sovelluksen ja HSL-kortin 30 vuorokauden kausilipuista syksyllä, kun koronavirusepidemia sallii. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin.
Kysymyksiä ja vastauksia
Mitä käytännössä tarkoittaa kausilippu, joka on ostettu 16.3. tai aikaisemmin, mutta joka on voimassa 16.4. tai sen jälkeen?
Jos olet ostanut kausilipun 16.3. tai sitä ennen, ja se on voimassa vielä 16.4. tai sen jälkeen, saat hyvityksen siltä ajalta, joka on 16.4. tai sen jälkeen.
Tämä koskee myös niitä lippuja, joiden voimassaolo alkaa vasta ostopäivän jälkeen.
Esimerkkejä:
- Olet ostanut HSL-sovelluksella 30 vuorokauden kausilipun 16.3.-15.4. -> Et saa hyvitystä.
- Olet ostanut HSL-kortille 13.3. kausilipun, joka on voimassa ostohetkestä 24.4. asti -> Saat hyvityksen ajalta 16.-24.4.
- Olet ostanut HSL-kortilla 17.3. kausilipun, joka on voimassa ostohetkestä 60 vuorokautta eteenpäin -> Et saa hyvitystä.
- Olet ostanut HSL-kortille 15.3. kausilipun, joka on voimassa 1.4.-15.5. -> Saat hyvityksen ajalta 16.4.-15.5.
- Olet ostanut HSL-sovelluksella jatkuvan säästötilauksen lipun, ja haluat katkaista tilauksen -> Sinun ei tarvitse maksaa sanktiomaksua tilauksen irtisanomisesta, jos olet irtisanonut tai irtisanot sen ajanjaksolla 16.3.-30.4.
Miksi hyvityksen saa vain 16.4. jälkeisestä ajasta?
Haluamme tarjota hyvityksen kausilippuihin nimenomaan uskollisimmille ja sitoutuneimmille asiakkaillemme ja heille, joille lipun ylimääräinen voimassaolo aiheuttaa kaikkein suurimmat taloudelliset tappiot.
Heille, jotka eivät nyt saa lippuhyvitystä, tarjoamme kuitenkin mahdollisuuden ostaa kausilippuja puoleen hintaan syksyllä, jos koronavirusepidemia sen mahdollistaa. Samat alennukset ovat toki voimassa muillekin.
Koronavirusepidemia aiheutti koko yhteiskunnassa massiivisen ja yhtäkkisen muutoksen, ja tämä koskee myös HSL:n toimintaa. Tästä syystä olemme myös joutuneet rajaamaan hyvityksiä sen mukaan, miten paljon taloudellisia ja muita resursseja meillä on käytettävissämme. Olemme kuitenkin pyrkineet löytämään asiaan mahdollisimman oikeudenmukaisen ratkaisun. Meillä ei valitettavasti ole kapasiteettia käsitellä kaikkien 16.3. voimassa olleiden kausien hyvittämistä, sillä työ on manuaalista.
Joukkoliikenne on toiminut joitakin harvennuksia lukuun ottamatta melko normaalisti koko ajan. Matkustajamäärät ovat vähentyneet noin 70 prosenttia normaalitasosta, joten osalla asiakkaista on edelleen välttämätöntä tarvetta liikkumiseen. Noin 330 000 henkilöllä oli HSL:n kausilippu 16. maaliskuuta.
HSL:n korttijärjestelmä ei myöskään mahdollista korttien massakäsittelyä taustajärjestelmässä siten, että pystyimme kätevästi saamaan tiedon kunkin henkilön kortilla jäljellä olevasta kaudesta ja yhdistämään tiedon pankkitilinumeroon. Tästä syystä myöskään kausien siirtäminen myöhemmälle ajalle ei ole teknisesti mahdollista.
Miksi HSL-kortista pitää luopua, jotta saa hyvityksen? Miksi kortti pitää postittaa?
Jotta kortilla olevat rahat voidaan hyvittää takaisin asiakkaalle, asian käsittelyyn tarvitaan fyysistä korttia. Normaalitilanteessa asia hoidettaisiin palvelupisteellä, mutta koronavirustilanteen takia tämä ei ole mahdollista. Tästä syystä HSL-kortilla olevasta kaudesta hyvityksen saadakseen se tulee postittaa HSL:lle. Tästä ohjeistamme tarkemmin lähiaikoina.
Jos nyt luovun HSL-kortista ja haluan hankkia myöhemmin uuden, maksaako se?
Ei. Saat uuden HSL-kortin myöhemmin maksutta, jos luovut siitä nyt. HSL-sovelluksen voi saada käyttöönsä maksutta niin nyt kuin tulevaisuudessakin, myös normaalitilanteessa.
Yhteyshenkilöt
Mari Flink
osastonjohtaja, asiakkuus ja myynti
p. 040 7150 440
Eija Jalo
ryhmäpäällikkö, asiakaspalvelu
p. 050 576 8795
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme