Koronavirustartuntoja myös Helsingin sote-ammattilaisilla - asiakkaita suojataan kaikin mahdollisin tavoin
Ammattilaisten tartuntoja on ollut kolmessa seniorikeskuksessa, kotihoidossa, yhdessä sairaalassa ja kotisairaalassa.
Osa tartunnan saaneista on jo parantunut ja osa karanteeneista päättynyt.
Karanteenista ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti
Tartunnan saanut työntekijä haastatellaan huolellisesti ja tartuntatautilääkärit arvioivat, ketkä ovat mahdollisesti altistuneet tartunnalle. Altistuneet asetetaan karanteeniin ja sairastunut eristykseen.
Altistuneille ilmoitetaan karanteenista aina henkilökohtaisesti. Jos kyseessä on esimerkiksi ikääntynyt asumispalvelujen asukas, altistumisesta kerrotaan henkilökohtaisesti myös hänen läheisilleen.
”Koska altistuneita työntekijöitä on ikääntyneiden ympärivuorokautisessa palvelussa, olemme siirtäneet työntekijöitä vähemmän kiireisistä palveluista avuksi ikääntyneiden palveluihin”, toimialajohtaja Juha Jolkkonen kuvaa tilannetta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä testataan herkästi ja jatkossa yhä enemmän.
Asiakasta suojataan koronavirustartunnalta
Altistuneiden asiakkaiden ja potilaiden vointia seurataan tehostetusti. Kaikissa toimisteissä, erityisesti ikääntyneiden ja vammaisten palveluissa, kiinnitetään erityistä huomiota asiakkaan suojaamiseen tartunnalta.
Sosiaali- ja terveystoimi on antanut STM:n ja THL:n linjausten mukaisesti henkilöstölleen ohjeet, kuinka asiakkaita ja itseä suojellaan koronatartunnalta.
Yksittäisistä tartunnoista ei tiedoteta
Tietosuojasyistä yksittäisistä tartunnoista ei tiedoteta julkisuuteen. Käytäntö on sama kuin muissakin sairaustapauksissa. Työnantaja ei voi kertoa yksittäisen henkilön sairastumisesta tai hänen terveystiedoistaan.
Jos karanteeni on niin laaja, että se aiheuttaa merkittäviä muutoksia asiakkaiden palveluihin, siitä viestitään, kuitenkin niin, että yksittäiset sairastuneet eivät ole tunnistettavissa. Näin toimittiin aiemmin esimerkiksi helsinkiläisten koulujen kohdalla.
Lisätietoja
Jaana Juutilainen-Saari, sosiaali- ja terveystoimen viestintäpäällikkö, p. 050 380 9738, jaana.juutilainen-saari@hel.fi
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240
Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 17.6. kokouksen ennakkotiedote13.6.2025 14:57:25 EEST | Tiedote
Helsingin uusi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontuu ensimmäistä kertaa tiistaina 17. toukokuuta klo 16.15. Kyseessä on ensimmäinen kokous apulaispormestari Maarit Vierusen johdolla. Uuden lautakunnan kokoonpano löytyy verkkosivuiltamme. Linkit Kokouksen esityslista sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan verkkosivuilla Lautakunnan sivulla julkaistaan kokouksen päätöstiedote kokouksen jälkeen
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut helatorstaina 202528.5.2025 09:15:08 EEST | Tiedote
Helsinkiläiset saavat tarvitsemansa sosiaali- ja terveyspalvelut myös helatorstaina.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 20.5.20.5.2025 18:35:35 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla oli kokous tiistaina 20. toukokuuta. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla. Tämä oli nykyisen lautakunnan viimeinen kokous. Uusi lautakunta pitää ensimmäisen kokouksensa 17. kesäkuuta 2025.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 20.5. kokouksen ennakkotiedote16.5.2025 12:36:35 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla on kokous tiistaina 20. toukokuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee muun muassa Vuosaareen perustettavan väliaikaisen pelastusaseman hankesuunnitelmaa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoajat tehokkaammin käyttöön – terveydenhuollon ajat peruttava 24 tuntia ennen14.5.2025 16:04:34 EEST | Tiedote
Jos asiakas ei pääse Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoajalle, ohjeistamme asiakasta siirtämään tai perumaan ajan viimeistään 24 tuntia ennen ajanvarauksen alkua. Näin voimme tarjota peruutusaikaa seuraavalle asiakkaallemme ja sujuvoittaa palvelujamme. Terveydenhuollon palveluissa asiakas välttyy tällöin myös sakkomaksulta, joka peritään käyttämättä jääneestä tai liian myöhään perutusta ajasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme