DNA selvitti: Koronavirustilanne lisännyt uutisten seuraamista ja viestittelyä

Koronavirustilanne on vaikuttanut suomalaisten arkeen monin eri tavoin. DNA selvitti, millä tavoin erilaisten digitaalisten, verkkoa hyödyntävien palvelujen ja sovellusten käyttö on muuttunut uudessa tilanteessa.
Uutiset ja viihde tärkeitä
Kuusi vastaajaa kymmenestä (62 %) kertoi, että uutisten seuraaminen joko internetistä, televisiosta tai radiosta on lisääntynyt. Lähes neljännes (23 %) ilmoitti uutisten seuraamisen kasvaneen merkittävästi.
Myös sarjojen, elokuvien ja muun viihteen katsominen esimerkiksi televisiosta tai suoratoistopalveluista on lisääntynyt – näin kertoo lähes kolmannes (29 %) vastajista.
”Näitä tuloksia tukevat myös DNA TV -palvelun käyttödataan perustuvat omat havaintomme. Maaliskuussa uutisten katsojamäärät ovat pysyneet selkeästi aiempaa korkeammalla tasolla, ja samaten olemme havainneet selvän nousun myös elokuvien vuokrausmäärissä ja DNA TV:n käyttömäärässä ylipäänsä”, kertoo DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.
Viestittely ja puhelut läheisten kanssa lisääntyneet
Lähes neljä vastaajaa kymmenestä (38 %) kertoi, että viestittely läheisten kanssa erilaisten viestisovellusten, kuten WhatsAppin tai Messengerin kautta, on kasvanut. Myös sosiaalista mediaa käytetään aiempaa enemmän (31 %).
Suomalaiset tarttuvat nyt puhelimeen aiempaa useammin myös soittaakseen perinteisiä puheluita. Näin kertoo tekevänsä yli neljännes (26 %) vastaajista. Vastaajat kertoivat puhuvansa enemmän puheluita myös viestisovellusten, kuten vaikkapa WhatsAppin kautta (22 %). Samoin videopuheluiden käyttö on lisääntynyt (15 %). Myös virtuaalitapaamiset esimerkiksi Skypen tai Teamsin välityksellä ovat lisääntyneet (23 %).
Kyselyn toteutti DNA:n toimeksiannosta Nepa Insight Oy. Tiedonkeruu toteutettiin Nepan online-paneelissa maaliskuun 2020 lopussa, vastaajamäärä oli 543. Tutkimuksen vastaajajoukko edustaa 16-74-vuotiaita suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan. DNA TV:n käyttäjätieto perustuu DNA:n dataan.
Top 10 vuokratuimmat elokuvat DNA TV -palvelussa (viikko 13)
1. Joker (2019)
2. Terminator: Dark Fate
3. Fingerpori
4. Perhe Addams (suomenkielinen)
5. Maleficent 2 - Pahan valtiatar
6. Doctor Sleep
7. Rambo: Last Blood
8. The Kitchen
9. Once Upon A Time In Hollywood
10. Jeti (suomenkielinen)
LIITE: Raportti: Koronavirustilanteen vaikutuksia
Lisätietoja medialle:
johtaja Jarno Haikonen, DNA Oyj, Laajakaista ja TV -liiketoiminta, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi
analyytikko Eevi Reinikainen, Nepa Insight Oy, puh. 040 576 1106, eevi.reinikainen@nepa.com
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme