Kivistön uusi bussilinjasto kohentaa yhteyksiä Tammistoon

Kun Kivistön linjasto uudistuu reilun parin vuoden päästä, nykyään Hakaniemeen ajava seutubussi 616 alkaa kulkea reittiä Tammisto – Pakkala – Aviapolis – Tikkurilantie – Kannisto – Kivistö. Linjalla pääsee Kivistön tiheimmin rakennetulta alueelta maanantaista sunnuntaihin joka päivä varhaisesta aamusta iltaan Tammiston ja Pakkalan palveluihin. Tällä hetkellä Kivistöstä pääsee Tammistoon vaihdotta vain ruuhka-aikoina.
Kun HSL linjastoa suunnitellessaan kysyi Kivistön matkustajien liikkumistoiveita, entistä parempi yhteys Tammistoon ja kauppakeskus Jumboon olivat toiveista tärkeimpiä. Yhteydet Kivistöstä Hakaniemen suuntaan eivät olennaisesti heikkene reittimuutoksen takia, koska vaihdolliset yhteydet Pasilan kautta ovat lähes yhtä nopeita kuin nykyinen linja 616.
Kivistön rautatieaseman ja Helsingin keskustan välinen liikenne tihenee, sillä linja 431 Elielinaukiolle alkaa liikennöidä kymmenen minuutin välein. Kivistön aseman ja Martinlaakson välinen linja 433 kulkee jatkossa Kivistöstä suoraan etelään kiertämättä Kanniston kautta, jolloin Vantaanpuiston alueen liityntäliikenne nopeutuu.
Linja 433 hoitaa jatkossa kaiken Kivistön ja Martinlaakson välisen bussiliikenteen, sillä se korvaa linjat 432, 433 ja 433K.
Kanniston yhteydet Martinlaakson muuttuvat vaihdollisiksi, mutta Kannistosta kulkee busseja ruuhka-aikaan noin 10 minuutin välein Kivistön asemalle, josta pääsee Martinlaaksoon Kehäradalla sekä bussilla 433. Vastaavasti Kannistosta on jatkossa vaihdoton yhteys Jumboon linjalla 616.
Keimonlanmäen liikenne tihenee
Keimolanmäen uutta asuinaluetta palvelevaa linjaa 434 liikennöidään jatkossa entistä tiheämmin, ruuhkatunteina 10 minuutin ja ruuhka-ajan ulkopuolella 20 minuutin välein. Vuorojen lisääminen on tarpeen, koska alueen väkiluku kasvaa ja liityntäliikennettä Kehäradalle on aiheellista tihentää.
Vuorotarjonta Aviapoliksen asemalta itään Tikkurilantien varteen kasvaa huomattavasti, koska Tikkurilantietä kulkee jatkossa linjan 576 lisäksi myös linja 616.
Bussiliikenne Kivistön asemalta pohjoiseen säilyy ennallaan, paitsi että linja 616 korvaa linjojen 432 ja 433(K) yhteydet ns. vanhan Kivistön pientaloalueen alueen suuntaan. Myös Reunan, Tapolan ja Riipilän liikennetarjonta säilyy nykyisellään, samoin Koivupään, Viinikanmetsän ja Kesäkylän yhteydet.
Uuden linjaston on tarkoitus tulla käyttöön syksyllä 2022.
Uudet reitit syntyivät asukkaitta kuunnellen
HSL ryhtyi uudistamaan linjastoa vastatakseen Kivistön alueen matkustajien muuttuviin liikkumistarpeisiin. Kivistöstä on kasvamassa Vantaan uusi kaupunkikeskus, jonka suuralueella asuu jatkossa jopa 50 000 henkeä.
Suunnittelun tavoitteena on entistä selkeämpi linjasto, jossa bussit kulkevat nykyistä tasaisemmin välein tarjoten kattavat yhteydet keskeisiin kohteisiin niin Kivistön alueella kuin sen ulkopuolella. Kivistön rautatieaseman merkitys alueen joukkoliikenteen solmukohtana kasvaa,
HSL on suunnitellut linjaston tiiviissä vuorovaikutuksessa Kivistön alueen asukkaiden kanssa. Joukkoliikennesuunnittelijat päivittivät sähköiselle vuorovaikutusalustalle tietoa työn etenemisestä ja asukkaiden oli mahdollista kommentoida alustalla suunnitelmaa työn eri vaiheissa. HSL kartoitti syksyllä 2019 Kivistön suuralueella matkustavien liikkumistottumuksia. Kyselyyn tuli noin 1 600 vastausta.
HSL myös esitteli suunnitelmaa asukastilaisuudessa ja järjesti työpajan. Pajassa kymmenen Kivistön asukasta sekä siellä liikkuvaa kertoivat mielipiteensä nykylinjastosta ja tekivät esillä olleiden vaihtoehtojen pohjalta ehdotuksia siitä, millainen uusi linjasto voisi olla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, HSL, puh. 040 161 2173
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet HSL-alueella asuvista työssäkäyvistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme