HSL hankkii Raide-Jokerin ensimmäiset vuodet sidosryhmähankintana HKL:ltä

Sopimukseen HKL:n kanssa sisältyy valmistelujakso ja optiovuodet niin, että sopimus päättyy viimeistään elokuussa 2032. Raide-Jokerin liikennöinti on tarkoitus aloittaa viimeistään vuoden 2024 kesällä. Nyt valitussa lykätyn kilpailuttamisen vaihtoehdossa HSL käynnistää Raide-Jokerin operoinnin HKL:n kanssa ja solmii sen kanssa jatkosopimuksen kantakaupungin raitioliikenteen operoinnista kymmeneksi vuodeksi.
Sopimusten solmimisen jälkeen HSL käynnistää kilpailutusprosessin pikaraitiolinjan operoinnista joko yksittäisenä kohteena tai yhdessä jonkin tulevan raitioliikennehankkeen kanssa.
”Raide-Jokeri on suunnattoman laaja hanke. Ennen liikennöinnin aloittamista pitää rakentaa rata ja varikko sekä hankkia kalusto ja liikenteen operointi. Kaiken tämän aikatauluttaminen sujuvasti eteneväksi hankkeeksi vaatii paljon ennakointia. HSL teki päätöksen liikenteen hankintatavasta jo nyt, jottei ainakaan operoinnin hankinta viivytä HSL-alueen ensimmäisen pikaraitiolinjan alkua”, HSL:n Joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila toteaa.
Raideliikenteen markkinoiden avaaminen kilpailulle on tärkeää, jotta voimme kehittää raideliikenteen seudullista toimintaympäristöä. Tavoitteena on kustannustehokas liikennöinti ja seudulliset ratkaisut pitkällä tähtäimellä, kun pikaraitiotieverkko laajenee kantakaupungin ulkopuolella.
Pikaraitiotie yhdistää Itäkeskuksen ja Keilaniemen
Raide-Jokeri -hankkeessa rakennetaan HSL-alueen ensimmäistä pikaraitiolinjaa, joka korvaa kuormittuneen bussilinjan 550 ja yhdistää Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen. Pikaraitiotien pituus on noin 25 kilometriä ja pysäkkipareja on 34. Suunniteltu matka-aika päätepysäkiltä toiselle on noin 62 minuuttia.
Ratainfran rakentamisesta vastaa Raide-Jokeri Allianssi. Raide-Jokeria operoidaan Roihupellon varikolta, jonka HKL rakennuttaa. HKL toimii myös kalustoyhtiönä. Linjaa liikennöidään Skoda Transtechin rakentamilla Artic XL-vaunuilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
osastonjohtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet HSL-alueella asuvista työssäkäyvistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme