Uusi kotimainen mittausperävaunu auttaa kehittämään raskaan liikenteen rengasturvallisuutta ja energiatehokkuutta

Mittausperävaunu on perusrakenteeltaan neliakselinen kuorma-auton varsinainen perävaunu. Perävaunun runko on katkaistu keskeltä, ja siihen on rakennettu mittauslaitteistolla varustettu oma akseli, johon mitattava rengas asennetaan. Mitattavaa rengasta voidaan kuormittaa aina kuuteen tonniin saakka, kääntää pystyakselin ja pitkittäisakselin ympäri ja tulevaisuudessa myös jarruttaa omana kokonaisuutena. Renkaan ja tien kontaktipinnan vuorovaikutusta mitataan kameratekniikalla ja lukuisilla erilaisilla antureilla, joiden välittämä data käsitellään tarkoitusta varten kehitetyllä ohjelmistolla.
Mittauslaitteen konstruktio ja perävaunun rakenteen muutokset on suunniteltu koneensuunnittelun tutkimusryhmän diplomityönä ja toteutettu yliopiston konepajalla. Mittausohjelmisto on kehitetty yhdessä Oulun yliopiston Älykkäät koneet ja järjestelmät-tutkimusyksikön kanssa.
Älykkäällä mittausperävaunulla pystytään keräämään tietoa renkaiden toiminnasta erilaisilla ajoalustoilla entistä tarkemmin, nopeammin ja monipuolisemmin. Raskaan kaluston eri rengasparametrien kuten rengaspaineen, renkaan lämpötilan, kuluneisuuden tai kumin kovuuden vaikutuksen tutkimus erilaisilla ajoalustoilla ja laajalla nopeusalueella läpi renkaan elinkaaren on uraauurtavaa tutkimusta. Erityisen mielenkiinnon kohteena ovat erityyppiset talviset ajoalustat, joista raskaiden ajoneuvojen renkaiden osalta ei ole juurikaan tutkimustietoa. Mittaustulosten avulla voidaan myös simuloida ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien käyttäytymistä erilaisilla renkailla ja ajoalustoilla.
Ajoneuvon renkaiden voimantuoton tutkimus muodostaa kulmakiven ajodynamiikan tutkimukselle, sillä vain rengasvoimat pitävät ajoneuvon halutulla ajoradalla. Tämä on erityisen tärkeää selvitettäessä nykyistä raskaampien ajoneuvoyhdistelmien käyttöönottoa sekä tutkittaessa autonomisen ajamisen mahdollisuuksia. Kehittämällä sopivia rengasmalleja eri olosuhteisiin, voidaan rengasturvallisuuden lisäksi vaikuttaa merkittävästi ajoneuvoyhdistelmien energiatehokkuuteen ja sitä kautta päästöjen vähentämiseen.
Uusia mahdollisuuksia rengasvalmistajalle
Uuden rengasmittauslaitteiston kehittämisessä Oulun yliopiston tutkijat ovat tehneet yhteistyötä Nokian Raskaiden Renkaiden sekä ruotsalaisten VTI:n, Volvon ja Scanian kanssa. Nokian Raskaiden Renkaiden tuotepäällikön Teppo Siltasen mukaan uusi mittauslaitteisto mahdollistaa nopean ja luotettavan rengastestauksen.
”Rengasmallinnuksen parametrien määritykset voidaan tehdä nyt kotimaassa, kun aiemmin vastaavat mittaukset on pitänyt tehdä ulkomaisissa testauslaitoksissa.Tutkimuksemme tavoitteena on päästä kiinni erityisesti rengasparametrien optimointiin, joka on hyödynnettävissä raskaan kaluston renkaiden tuotekehityksessä. Raskaan kaluston renkailla on suuri vaikutus tiekuljetusten ympäristöystävällisyyteen sekä luonnollisesti liikenneturvallisuuteen”, Siltanen sanoo.
Mittausperävaunu on kehitetty osana Oulun yliopistossa toteutettua ja Pohjois-Pohjanmaan liiton rahoittamaa monitieteistä EAKR-hanketta, jossa tutkittiin autonomisten työkoneiden ja ajoneuvojen arktisen testausympäristön kehittämistä Oulun yliopiston kampuksella ja Ouluzone-moottoriurheilukeskuksessa. Hankkeessa kehitettiin tutkimus-, kehitys- ja testausympäristöä, jossa itsenäisesti liikkuvat ajoneuvot kykenevät monipuoliseen ja älykkääseen toimintaan ympäristönsä ja toistensa kanssa. Testiympäristö täydentää Oulun kaupungin OuluZone-testikeskuksen autonomisten autojen tutkimus-, kehitys- ja koulutusmahdollisuuksia.
Mittausperävaunu, tekniset tiedot:
Kokonaismassa 34 tonnia
Voimanlähteenä polttomoottorikäyttöinen hydraulikoneikko
Testattavan renkaan halkaisija 800-1300 mm
Mitattava renkaan ohjauskulma +- 30 astetta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Materiaali- ja konetekniikan tutkimusryhmä, Oulun yliopisto:
tohtorikoulutettava Miro-Tommi Tuutijärvi, email Miro-Tommi.Tuutijarvi@oulu.fi, puh. 0294 482080
projektitutkija Jonne Untinen, email jonne.untinen@oulu.fi, puh. 0294 482096
professori (emeritus) Mauri Haataja email mauri.haataja@oulu.fi, puh. 0294 482082
viestintäpäällikkö Tapio Mäkinen, Oulun yliopisto, puh. 040 5463413
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Yökyöpelit voivat tienata vähemmän kuin aamuvirkut – tutkimus paljastaa yhteyksiä sisäisen vuorokausirytmin ja tulojen välillä4.10.2023 06:49:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston tutkijat ovat löytäneet yhteyden sisäisen vuorokausirytmin ja palkkatulojen välillä. Tutkimuksen mukaan näyttää siltä, että iltaisin aktiivisten ihmisten tulotaso jää aamuvirkkuja matalammaksi. Taustalla vaikuttaa muun muassa se, että iltaisin aktiivisilla on enemmän huonoja elintapoja kuin aamuvirkuilla. Havainnot ovat tärkeitä sekä taloudellisesti että sosiaalisesti, sillä iltavirkut muodostavat merkittävän osan väestöstä.
Uusi lääketieteen tekniikan koulutus alkaa Oulun yliopistossa syksyllä 20243.10.2023 11:35:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopistossa on pitkään tehty lääketieteen tekniikan alan tutkimusta, jonka tuloksena on myös syntynyt uusia terveysteknologian tuotteita markkinoille. Syntyneeseen osaamiseen perustuen alkaa yliopistossa uusi lääketieteen tekniikan koulutus syksyllä 2024.
EU on Oulun yliopistolle tärkeä tutkimusrahoittaja2.10.2023 06:51:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston menestys EU-rahoituksen saamisessa on jatkunut vahvana.
Oulun yliopiston sijoitus parani uusimmassa THE-yliopistovertailussa28.9.2023 11:48:09 EEST | Tiedote
Oulun yliopisto on sijavälillä 251–300 maailman parhaita yliopistoja vertailevassa Times Higher Education -yliopistovertailussa.
Heikko matikkapää vai motivaation puute? Tutkijat etsivät vastauksia matikka-ahdistukseen26.9.2023 06:51:00 EEST | Tiedote
Moni meistä on koulussa tuskaillut matematiikan kaavojen, murtolukujen ja prosenttilaskujen kanssa hiki otsassa. Matikka-ahdistus voi olla niin voimakasta, että se vaikeuttaa oppimista. Miksi joillekin matematiikan oppiminen on vaikeaa? Aihetta tutkitaan Oulun yliopistossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme