Muovikassit eivät enää kiinnosta tavarataloasiakkaita – Sokoksella muovikassien myynti väheni yli 70 prosenttia

Sokos- ja Emotion-myymälöissä myytiin tammi-maaliskuun aikana 70 prosenttia vähemmän muovikasseja kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Yhteensä erilaisia ostoskasseja myytiin lähes puolet vähemmän tammi-maaliskuun aikana verrattuna edelliseen vuoteen.
Maaliskuun lopulla koronatilanne tyhjensi tavaratalot ja siirsi asiakkaat nettikauppaan. Muovipussien myynnin romahdus ei kuitenkaan selity poikkeuksellisella keväällä.
”Näin suuri muutos muovikassien kysynnän suhteen kertoo siitä, että asiakkaamme tekevät mieluummin vastuullisempia valintoja. Kasseja ostetaan vähemmän, joka kaupasta ei haluta uutta kassia matkaan ja omia kasseja hyödynnetään ostoksilla”, kertoo Sokos-ketjun kehitysjohtaja Päivi Juntunen.
S-ryhmän tavarataloissa otettiin harppaus kohti muovipussittomuutta ja viime vuoden lopusta alkaen myymälöissä on kokeiltu muovisten ostoskassien korvaamista kotimaisella uusiutuvista raaka-aineista valmistetulla kassi-innovaatiolla. Asiakkaat ovat ihastuneet Paptic Oy:n kierrätettävästä paperikankaasta valmistettuun ostoskassiin. Niinpä myymälöiden vanhat muovikassivarastot ovat huvenneet luultua hitaammin.
”Asiakkaamme ovat ilahtuneet päätöksestämme luopua muovikasseista ja olemme saaneet hyvää palautetta uusista kestävämmistä paperikuitukasseistamme ja niiden monikäyttöisyydestä. Olipa ostoskassi mikä tahansa, mitä enemmän sitä käytetään, sen parempi. Me voimme omalla toiminnallemme ohjata kestävämpiin valintoihin”, Juntunen jatkaa.
Vaate- ja meikkiostoksia ei haluta pakata samoihin kestokasseihin kuin ruokaostoksia
Kestokassien ja aiemmin hankittujen ostokassien hyödyntäminen ostoksilla on yleistynyt. Tavaratalon vaate- ja kosmetiikkaostoksia ei kuitenkaan haluta pakata aivan samoihin kasseihin kuin ruokaostoksia, etteivät ne vahingossa tahriintuisi. Yksi kestokassi ei siis vastaa kaikkiin tarpeisiin.
Sokoksen ja Emotionin ostoskassit valmistetaan kotimaisen Paptic Oy:n kehittämästä kierrätettävästä materiaalista, niin sanotusta paperikankaasta, joka kestää useamman käyttökerran. Paperimainen materiaali hylkii vettä ja on perinteistä paperikassia joustavampaa. Ostoskassien pääraaka-aineena on FSC-sertifioitujen puiden selluloosakuidut ja kassit sopivat paperin- ja kartonginkeräykseen. Myymälöissä asiakkaat voivat valita ostoskassin kolmessa eri koossa. Lisäksi tavarataloissa myydään kahta erilaista kierrätysmateriaalista valmistettua kestokassia, joista toinen on heijastava.
Myös legendaarinen ranskalainen tavaratalo Galeries Lafayette on ottanut Paptic®-materiaalista tehdyt kassit käyttöön.
Sokos ja Emotion ovat sitoutuneet vähentämään muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Kassimuutoksella vastataan myös asiakkaiden toiveisiin entistä vastuullisemmasta tavaratalokaupasta. Sokos ja Emotion ovat yhdessä koko S-ryhmän kanssa mukana kansallisessa kaupan alan Green Deal -sopimuksessa, jonka tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä kukin suomalainen käyttää korkeintaan 40 muovikassia vuodessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
kehitysjohtaja Päivi Juntunen, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, puh. 0107681023, paivi.juntunen(at)sok.fi
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme