Joka toisella ongelmia verkko-ostamisessa
Suomalaiset kokevat verkkokauppojen tekniset kompuroinnit yhä suuremmaksi ongelmaksi, käy ilmi Svea Ekonomin IRO Researchillä teettämästä tutkimuksesta.
Lähes joka toinen suomalainen, 45 % vastaajista, on keskeyttänyt verkko-ostamisen viimeisen vuoden aikana koska se on koettu liian vaikeaksi tai palveluntarjoajalla on ollut teknisiä ongelmia.
Toisin kuin voisi luulla, keskeyttämiset ovat yhä yleisempiä. Vuosi aiemmin tehdyssä tutkimuksessa haasteista raportoi neljä vastaajaa kymmenestä.
Tutkimuksen mukaan haasteita on kaikissa ikäryhmissä, kaikilla tulotasoilla ja niin maaseudulla kuin kaupungissakin asuvilla.
Svea Ekonomin maksuratkaisujen johtaja Benny Öhman sanoo, että ongelma liittyy todennäköisimmin sesonkien tuomaan kuormitukseen verkkokaupoille.
“Verkkokaupat ovat oppineet markkinoimaan ostosesonkeja. Näyttää siltä, että niiden järjestelmät eivät kestä äkillisesti kasvavia asiakasmääriä”, Öhman sanoo.
Käyttäjäpiikkien ohella ongelmat voivat johtua esimerkiksi maksupalvelun ylläpitoon liittyviin katkoihin tai toimintahäiriöihin esimerkiksi eri selaimilla tai laitteilla.
Suurimmat ostohuiput verkkokaupassa ovat marras-joulukuun vaihteen Black Friday ja Cyber Monday. Myös veronpalautusten maksupäivä on ollut vuoden vilkkaimpia ajankohtia.
Verkkokaupoille isot menetykset
Ostamisen keskeytyksellä on merkittävät seuraukset verkkokaupalle. Neljännes (25%) vastaajista siirtyi ostamaan saman tuotteen kilpailijan verkkokaupasta. Lähes joka kolmas (30%) päätti olla ostamatta tuotetta lainkaan.
Vain neljännes vastaajista (26%) yritti saman tien ostaa toista kertaa samasta verkkokaupasta.
“Verkkokaupan liiketoiminnan kannalta järjestelmien toimivuus on kriittistä. Maksamisen haasteista ja teknisistä ongelmista johtuvat menetykset ovat verkkokaupalle merkittävät”, Öhman sanoo.
Joka kolmas koki ongelmia maksamisessa
Koettu vaikeus voi johtua useista tekijöistä. Kaikista ostoprosessin keskeyttäneistä vastaajista joka kolmas (33%) koki, että maksaminen oli “liian vaikeaa, epäilyttävää tai maksaminen keskeytyi teknisesti”.
Suurimmat maksamisen pulmat suomalaiset kokivat maksaessaan kortilla tai verkkopankista.
Öhman kehottaa verkkokauppoja hankkimaan teknisiä yhteistyökumppaneita, jotka kykenevät hoitamaan asiakaspiikit ilman kohtuuttomia kustannuksia. Svea Ekonomin maksuratkaisuliiketoiminta tarjoaa maksuratkaisuja verkkokaupoille omistamansa Maksuturvan Groupin kautta.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset, jotka olivat tehneet verkko-ostoksia viimeisen 12 kk:n aikana. Verkkokyselynä tehtyyn tutkimukseen vastasi tuhat suomalaista 11.-19.3.2019 välisenä aikana.
Koko tutkimuksen voit ladata täältä
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Benny Öhman
johtaja, maksuratkaisut
Svea Ekonomi
benny.ohman@svea.fi
+358 43 8244 142
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Svea Ekonomi lyhyesti:
Svea Ekonomi tarjoaa rahoitus- ja maksuratkaisuja yrityksille ja yksityisille sekä perintä- ja taloushallinnon palveluita yrityksille. Suomessa Svea Ekonomi Group on toiminut jo vuodesta 2002, työllistäen nykyisin noin 200 henkeä. Svea Ekonomi Finland koostuu neljästä yrityksestä: rahoitusyhtiö Svea Ekonomi AB (publ) Filial i Finlandista, perintätoimija Svea Perintä Oy:stä sekä maksujen välitykseen liittyviä palveluita tarjoavista Maksuturva Group Oy:stä sekä Maksuturva ICT Services Oy:stä. www.svea.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svea
Svea Bank ja Golfliitto yhteistyöhön lajin kasvun hyväksi26.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Svea Bank ja Suomen Golfliitto ovat solmineet monitahoisen yhteistyösopimuksen, jonka keskiössä on suomalaisen golfharrastuksen kehittäminen niin sponsoroinnin kuin harrastamista tukevien maksupalveluiden avulla. Yhteistyön päämääränä on tukea Suomen Golfliiton strategisia tavoitteita.
Ruotsalainen on huoleton kuluttaja, mutta osaa maksaa turvallisemmin kuin suomalainen23.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten ja ruotsalaisten tapa maksaa verkko-ostokset poikkeaa toisistaan täysin, kertoo Svea Bankin tutkimus. Suomessa valtaosa ostoksista maksetaan verkkopankin kautta, vaikka asiakkaan kannalta olisi turvallisempaa käyttää muita maksutapoja.
Svea Bank on Suomen paras työpaikka – erottuu jopa Euroopan parhaista alallaan19.3.2025 13:15:00 EET | Tiedote
Svea Bank tytäryhtiöineen Suomessa on valittu Suomen parhaaksi työpaikaksi 2025 Great Place To Work© -instituutin tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Finanssialalla poikkeukselliseen saavutukseen Svean siivitti henkilöstön kuunteleminen.
Svea ostaa Talenomin perintäliiketoiminnan Suomessa14.11.2024 17:08:19 EET | Tiedote
Svea Bank -konserniin kuuluva Svea Perintä Oy ja Talenom Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla Svea ostaa Talenomin perintäliiketoiminnan. Kaupan myötä Svea vahvistaa asemiaan kilpaillulla perintäalalla.
Svea Bank AB ostaa Intrum Rahoitus Oy:n osakekannan Suomessa20.7.2023 11:11:31 EEST | Tiedote
Svea Bank AB ja Intrum Oy ovat allekirjoittaneet 17.7.2023 sopimuksen, jolla Svea ostaa koko Intrum Rahoituksen osakekannan. Yrityskaupan myötä Svea vahvistaa edelleen asemiaan yhtenä Suomen johtavista laskusaatavarahoituksen tarjoajista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme