Virtuaaliapuri Milli on tukenut jo tuhansia suomalaisia – apuna vuorokauden ympäri
Milli tarjoaa käyttäjälleen tukea ja kertoo luotettavasti, mistä hänen kannattaisi hakea apua ahdistukseen tai masennukseen. Virtuaaliapurin kanssa voi myös arvioida oireidensa vakavuutta täyttämällä ahdistus- tai masennuskyselyn. Kyselyn on täyttänyt viidennes kaikista Millin käyttäjistä.
Näiden pääasiallisten tehtävien lisäksi Milli on kesän aikana oppinut paljon muutakin ja kehittyy jatkuvasti.
Viime syksystä asti käytössä ollut Milli on vakiintunut osaksi Nuorten mielenterveystalon palveluvalikoimaa. Koronavirusepidemian vuoksi Millin käyttö laajeni Mielenterveystalon etusivulle. Erityisen aktiivisesti siltä haettiin apua koronavirustilanteen aiheuttamiin huoliin: maalis–huhtikuun vaihteessa Milli kävi yhden viikon aikana yli 500 keskustelua.
”Erityisesti nuoret ovat oppineet hakeutumaan Millin juttusille ja pyytämään siltä apua. Milli auttaa nuorta arvioimaan tilannettaan ja hakeutumaan auttavan ihmisen luo. Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni nuori pääsisi oikean avun piiriin jo varhaisessa vaiheessa sen sijaan, että joutuu jonottamaan erikoissairaanhoitoon”, sanoo HUSin nuorisopsykiatrian linjajohtaja Klaus Ranta.
Milli on apuna ympäri vuorokauden, paikasta ja loma-ajoista piittaamatta. Eniten palvelua hyödynnetään virastoaikojen lisäksi myöhään illalla. Milli tarjoaa tukea ahdistuksen ja masennuksen lisäksi muun muassa itsetunto-ongelmiin, yksinäisyyteen ja kaverisuhteisiin liittyvissä kysymyksissä. Virtuaaliapuri neuvoo myös, miten toimia esimerkiksi itsetuhoisten ajatusten kanssa tai muissa kriisitilanteissa.
Milli toimii ohjaa ja auttaa oikean palvelun pariin. Avuntarpeesta riippuen Milli voi ohjata käyttäjänsä päivystäviin puhelimiin tai chatteihin tai se voi kehottaa hakeutumaan terveydenhoitajalle tai päivystykseen. Milli suosittelee usein myös Mielenterveystalon omahoito-ohjelmia, joita voi hyödyntää itsenäisesti tai hoidon tukena.
”Perinteinen chatbot osaa vastata ennalta määriteltyihin kysymyksiin, ennalta määritellyllä tavalla. Millin kaltainen keskustelevaan tekoälyyn pohjautuva virtuaaliapuri sen sijaan tulkitsee käyttäjänsä tarpeita laajemmin. Millin luonnollisen kielen ymmärrys on kehittynyttä, eli se ymmärtää myös puhekielisiä ilmaisuja ja murteita, mikä tekee siitä lähes inhimillisen oloisen keskustelijan”, sanoo Accenturen terveys- ja julkisten palveluiden johtaja Konstantin Vdovenko ja jatkaa: ”Milli on loistava esimerkki siitä, miten digitaaliset apurit voivat työskennellä sosiaali- ja terveydenhuollossa ihmisten rinnalla helpottaen ammattilaisten työkuormaa ja palvellen käyttäjiä avuntarpeissaan. Millin osaaminen kehittyy jatkuvasti sen mukaan, mitä käyttäjät kysyvät. Milliltä on kysytty paljon elämäntilanteeseen liittyvistä huolista ja eri diagnooseista kuten vaikkapa tarkkaavaisuushäiriöistä. Näihin kysymyksiinkin Milli osaakin pian jo vastata.”
Virtuaaliapuri Milli on osa Mielenterveystalo.fi -palvelua. Palvelu on kaikille avoin ja ilmainen. Mielenterveystalo.fi -palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa HUS Helsingin yliopistollinen sairaala yhdessä kaikki Suomen sairaanhoitopiirit, kolmas sektori sekä kokemusasiantuntijat. Milli virtuaaliapuri on kehitetty yhteistyössä Accenturen ja boost.ai:n kanssa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta-Maria Roiha
Projektipäällikkö
IT-psykiatrian ja psykososiaalisten hoitojen linja
HUS Psykiatria
050 441 5301
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
HUS Hjärt- och lungcentrum fick erkännande som Magnetsjukhus25.7.2024 07:49:25 EEST | Tiedote
HUS Hjärt- och lungcentrum har fått det internationella erkännandet som Magnetsjukhus från American Nurses Credentialing Center (ANCC). Erkännandet visar att kvaliteten på vårdarbetet, patientnöjdheten och personalens arbetstillfredsställelse vid Hjärt- och lungcentrumet ligger på en utmärkt nivå i både nationell och internationell jämförelse.
HUS Sydän- ja keuhkokeskus sai Magneettisairaala-tunnustuksen25.7.2024 07:49:25 EEST | Tiedote
HUS Sydän- ja keuhkokeskus on saanut kansainvälisen Magneettisairaala-tunnustuksen American Nurses Credentialing Centeriltä (ANCC). Tunnustus osoittaa, että Sydän- ja keuhkokeskuksen hoitotyön laatu sekä potilas- ja henkilöstötyytyväisyys ovat erinomaisella tasolla sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
HUS Heart and Lung Center achieved Magnet® recognition25.7.2024 07:49:25 EEST | Press release
American Nurses Credentialing Center ANCC awarded HUS Heart and Lung Center the Magnet® recognition. The recognition proves that the quality of nursing, patient safety, and nurses’ job satisfaction in Heart and Lung Center are measured to be excellent both on a national and international level.
Fallolyckor på sjukhus leder till skador hos var tredje som fallit10.7.2024 11:13:06 EEST | Tiedote
Det är vanligt att patienter faller på sjukhus, och ungefär var tredje person som fallit får skador som har negativ inverkan på hälsan. Fallolyckor kan i värsta fall ha livslånga konsekvenser och de förlänger också vårdperioderna.
Sairaalassa kaatumisesta joka kolmannelle haittoja10.7.2024 11:13:06 EEST | Tiedote
Potilaiden kaatumiset sairaaloissa ovat yleisiä ja niistä koituu terveydellisiä haittoja noin joka kolmannelle. Kaatumisten seuraukset voivat pahimmillaan olla elinikäisiä ja ne myös pidentävät hoitoaikoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme