Tomi Björck tuo suosituimmat annoksensa ruokakauppaan - Food Market Herkulle suunniteltu menu vie makumatkalle moderniin aasialaiseen keittiöön

- Kokosin yhteen omat suosikkini ja ravintoloideni myydyimmät annokset ja muokkasin niistä herkuimman kokonaisuuden. On hienoa saada menulleni entistäkin laajempi yleisö yhteistyön kautta. Herkku on lähikauppani Suomessa ollessa ja yhteistyö palkitun ruokakaupan kanssa on itsellenikin aivan uudenlainen aluevaltaus, Tomi Björck kertoo.
- Nyt yhä useampi pääsee maistamaan ruokamaailman supertähden suosittuja reseptejä. Herkku haluaa tarjota aina huippuruokaa, mutta myös hinnaltaan monenlaiseen tarpeeseen sopivia vaihtoehtoja. Tomi on todellinen kosmopoliitti, joka on reissannut ympäri maailmaa ja ymmärtää monien ruokakulttuurien taustoja, kertoo menun suunnittelussa mukana ollut kehityspäällikkö Harri Harjula S-ryhmän marketkaupasta.
Inspiraation lähteenä aasialaisten ruokakulttuurien sulatusuuni: Singaporen Amoy Street
Björckin yksi inspiraation lähde on Singaporen kuuluisa ruokakatu ja aasialaisten ruokakulttuurien sulatusuuni, Amoy Street. Pienissä tunnelmallisissa ravintoloissa tarjotaan thaimaalaista, japanilaista, malesialaista ja kiinalaista ruokaa.
- Menun jokaisessa annoksessa on jotain uudenlaista. Välillä pääsee makumatkalle Korea towniin, välllä mennään Japaniin. Menussa on paljon eri vivahteita, vahvoja, raikkaita ja aromaattisia makuja. Umami – viides perusmaku – on ruoanlaitossani kulmakivi. Mietin ensin, miten saamme vangittua nämä kaikki maut sekä ravintola-annoksiin että mukaan otettaviin annoksiin, mutta lopputulos osoittautui tosi onnistuneeksi, kertoo Tomi Björck.
- Viemme asiakkaamme makujen löytöretkille toiselle puolelle maailmaa ja ruokamatkan tyyli on vapaa: voi kyläillä Bistrossa tai konttiravintolassamme, noutaa lounaaksi työpäivän lomassa tai tilata verkkokaupasta kotiin illalliseksi, kertoo Helsingin keskustan Herkun Food Market Manager Janne Toivonen.
Food Market Herkun ja Tomi Björckin menun koko syyskuun ajan tarjolla olevat annokset ovat:
- Jättirapu Som Tam -salaatti & Chili Jam
- Karamelli-maapähkinäkanaa & Satay-maapähkinäkastike
- Lohipastramia & Miso Skagen-perunasalaattia
Helsingin keskustan Herkun Bistrossa ja Keskuskadun pop up -konttiravintolassa tarjoillaan viikoittain vaihtuvia annoksia:
- Paahdettua portobelloa , ponzua & parmesania
- Kimchi Pot possusta & Kimchi-kastike
- Akamiso-naudanposkea, Furikake-perunat & tryffelikastike
- Ssamjang -kurpitsasta tai lammasta & ankkaa
- Chorizo-lohi & Romesco-kastike
Annosten hinnat ovat 9,90-18,90 euroa.
Menu on tarjolla Helsingin keskustan Food Market Herkun Bistrossa 31.8.- 27.9. sekä Keskuskadulle avautuvassa pop up -konttiravintolassa 16–27.09. Mukaan otettavat take away -annokset ovat saatavilla Herkku -myymälöissä sekä verkkokaupan valikoimassa kauppa.foodmarketherkku.fi. pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.
Kansallisesti ja kansainvälisesti palkittu Herkku yhdistää ruokakauppaa, ravintolaa, kauppahallia ja elämyksiä
Vuoden kalakaupaksi sekä vuoden hedelmä- ja vihanneskaupaksi valittu Food Market Herkku on elämyksellinen yhdistelmä kauppahallia, herkkukauppaa, ravintolaa ja kahvilaa, jossa ruoan rakastajat viihtyvät ja inspiroituvat. Herkku esittelee kiinnostavimmat ruokailmiöt ja inspiroi kokeilemaan uusia makuelämyksiä. Tuomme maailman kiehtovimmat ruokakulttuurit, trendit ja raaka-aineet asiakkaidemme lautasille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Harri Harjula, kehityspäällikkö, SOK, harri.harjuja(at)sok.fi, puh. 010 768 0443
Janne Toivonen, food market manager, Food Market Herkku, Helsingin Keskusta, janne.toivonen(at)sok.fi
Tomi Björck, info(at)tomibjorck.fi
kauppa.foodmarketherkku.fi
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme