Suomessa katsotaan suoratoistopalveluja mieluiten tv-ruudulta – uusi Disney+ televisioon myös DNA Hubi -laitteella

Odotettu suoratoistopalvelu Disney+ aloitti Suomessa tänään. DNA on testannut palvelun toimivaksi DNA Hubi -laitteella. Sovellus on ladattavissa muiden suoratoistopalvelujen tapaan Google Play -kaupasta. Disney+-palvelu tilataan Disneyn omilta sivuilta ja tilaussopimus tehdään suoraan Disneyn kanssa. DNA Hubille ladattava sovellus asentuu muiden Android-sovellusten joukkoon. Google Play -kaupasta löytyy yli 4 000 erilaista sovellusta, jotka kaikki ovat käytettävissä DNA Hubilla.
"Tämä on avoimeen Android-ekosysteemiin pohjautuvan laitteen merkittävä etu. Käyttäjän valintojen ei tarvitse rajoittua pelkästään operaattorilla tarjolla oleviin vaihtoehtoihin. DNA Hubille voi ladata Google Play -kaupasta minkä tahansa Android TV -sovelluksen, riippumatta siitä, onko kyseinen palvelu ostettavissa DNA:n kautta tai suoraan palveluntarjoajalta, tai kokonaan maksuton. DNA Hubi kokoaa kaikki sisällöt yhteen paikkaan", kertoo DNA TV:stä vastaava Business Manager Mervi Rouvinen.
Kyselytutkimuksen tuloksia
DNA:n Nepa-tutkimuslaitoksella maaliskuun lopulla teettämästä Digitaaliset elämäntavat -kyselytutkimuksesta käy ilmi, että tv-sisältöjä katsotaan tyypillisimmin television ilmaiskanavien (73 %) ja maksuttomien suoratoistopalveluiden kautta (73 %). Maksullisten suoratoistopalvelujen kautta tv-sisältöjä ilmoittaa seuraavansa jo puolet vastaajista (50 %) – katselu on keskimääräistä yleisempää ikäryhmissä 16–24-vuotiaat (70 %), 25–34-vuotiaat (71 %) ja 35–44-vuotiaat (61 %). Netistä tv-sisältöjä katsoo hieman alle puolet vastaajista (45 %). Operaattorin tv-palvelun kautta tv-sisältöjä seuraa jo useampi kuin joka neljäs (26 %).
Valtaosa (68 %) kyselyyn vastanneista pitää tärkeänä sitä, että elokuvat, tv-sarjat, television urheilulähetykset ja muut tv-ohjelmat ovat löydettävissä helposti ja samasta paikasta. Kolme neljästä (74 %) haluaa katsoa tv-sisältöjä niiden esitysajoista riippumatta, ja noin puolet (48 %) pitää tärkeänä sitä, että mobiililaitteille saatavat sovellukset ovat käytettävissä myös tv-ruudulla.
"Me haluamme tehdä erilaisten ja eri lähteistä tulevien sisältöjen löytämisestä ja hallinnasta asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja mukavaa. Tämä on iso haaste, kun palvelut, sisällöt ja laitteet ovat niin moninaiset, ja tarjonta pirstaloituu entisestään. Lähtökohtamme DNA TV Hubin kehityksessä on ollut, että oli sisältö mitä tahansa, käyttäjä saa kaikki sisällöt yhdestä ja samasta paikasta, eikä hänen tarvitse nähdä vaivaa niiden etsimiseen. Tätä tukee myös tuore asiakaskyselymme, jossa DNA TV Hubi -palvelun tärkeimmäksi hankintaperusteeksi nousi mahdollisuus käyttää eri lähteistä saatavia viihdesisältöjä yhdessä paikassa", Mervi Rouvinen korostaa.
Kodin televisiolaitteista yleisin on edelleen ns. tavallinen televisio, joka on noin 55 prosentilla kyselyyn vastanneista, ja keskimääräistä todennäköisemmin erityisesti 65–74-vuotiailla (73 %). Älytelevisioiden (48 %) ja 4K-televisioiden (19 %) määrät ovat kasvussa, ja samoin yhä useampi hankkii operaattorin digiboksin (27 %), kuten esimerkiksi DNA Hubi -laitteen.
"Tarjonnan laajeneminen ja monipuolistuminen on nostanut myös nettiyhteyden tärkeään rooliin. Kun yhä useampi laite ja palvelu käyttää nettiä, katselukokemuksen laatu on aika suoraan verrannollinen netin nopeuteen, eikä sen suhteen ole syytä tinkiä", Rouvinen neuvoo.
DNA:n kyselytutkimuksen mukaan tv-sarjojen maratonkatselu koetaan rentouttavana (37 %), ja se herättää myös iloa (17 %), innostusta (15 %) ja huolettomuuden tunnetta (14 %).
DNA TV Hubi mahdollistaa monipuoliset tavat katsoa tv:tä – teräväpiirtona ja ultra-HD-laatuisena DNA Hubi -laitteella tv-ruudulta, tai kätevästi tabletilla, puhelimella tai läppärillä missä tahansa. Android-käyttöjärjestelmään pohjautuva DNA TV Hubi yhdistää tutun television, vuokraamon ja netti-tv-sovellukset yhdeksi helpoksi kokonaisuudeksi.
*) Digitaaliset elämäntavat -kyselyn toteutti DNA:n toimeksiannosta Nepa Insight Oy. Tiedonkeruu toteutettiin Nepan online-paneelissa maaliskuun 2020 lopussa. Vastaajamäärä n=1036. Tutkimuksen vastaajajoukko edustaa 16-74-vuotiaita suomalaisia iän ja sukupuolen mukaan.
LIITTEET: Tutkimusraportti
Lisätietoja medialle:
Mervi Rouvinen, Business Manager, DNA TV, DNA Oyj, 044 044 7032, mervi.rouvinen@dna.fi
Maris Tuvikene, Senior Analyst, Nepa Insight Oy, puh. 040 774 2508, maris.tuvikene@nepa.com
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme