Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja auttaa yhteen yli 101 000 keskisuomalaista

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä syksynä Keskimaa etsi yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät auttamaan keskisuomalaisia kohtaamaan toisensa poikkeusaikaan sopivalla tavalla. Hakemuksia tuli yli 130 taholta, joista 56 lahjoituskohteen myötä mahdollistetaan yli 101 000 keskisuomalaista kohtaamista. Lahjoituksen kokonaissumma on lähes 138 000 euroa.
Yksi Keskimaan 56 lahjoituskohteesta on Nuortentalo Katutaso Jyväskylässä.

Keskimaan vuoden 2020 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan lahjoitussumma on edellisten vuosien tapaan yksi euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohden. Jo neljännen kerran toteutettavan hyväntekeväisyyskampanjan kokonaispotti nousee uuteen ennätykseen, lähes 138 000 euroon.

Kampanja käynnistyi elokuussa lahjoituskohteiden haulla, tavoitteena saada mukaan yhdistyksiä, seuroja, yrityksiä ja ryhmiä, jotka omalla toiminnallaan auttavat maakuntamme ihmisiä kohtaamaan toisiaan turvallisesti koronakriisin keskellä. Hakemuksia tuli kaikkiaan yli 130. Niistä lahjoituskohteiksi valikoitui 55 toimijaa ja 56 kohdetta, joiden kautta tavoitetaan ennakkoarvioiden mukaan yli 101 000 keskisuomalaista.

−  Koronatilanteesta huolimatta halusimme toteuttaa Ilo auttaa -lahjoituksen myös tänä vuonna ja tukea keinoja, joilla tuodaan tilanteeseen sopivalla tavalla ihmisiä yhteen ja tarjotaan iloa arkeen. Poikkeusaikana ihmiset selvästikin kaipaavat erilaisia yhdessä olemisen muotoja, Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä kuvailee.

Lahjoituskohteiden avulla mahdollistetaan niin lasten, nuorten, lapsiperheiden kuin ikäihmistenkin kohtaamisia

Lahjoituskohteiksi valikoitui 55 toimijaa ja 56 kohdetta, joiden kautta tavoitetaan ennakkoarvioiden mukaan yli 101 000 keskisuomalaista. Lahjoitussummat vaihtelevat lahjoituskohteiden avustushakemuksien sekä toiminnan piirissä olevien ihmismäärien mukaisesti.

− Tämän vuoden lahjoituskohteen koskettavat hyvin monipuolisesti eri-ikäisiä ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia keskisuomalaisia. Mahdollistamme ympäri Keski-Suomea useilla paikkakunnilla yksittäisiä tapahtumia, tapahtumien livestriimauksia sekä viikoittaisia kohtaamisia jonkin teeman puitteissa, tarinapiireistä ystäväkahvilatoimintaan ja taikuriesityksiin. Tapoja auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa on monia ja se myös näkyy lahjoituskohteidemme moninaisuutena, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma.

Nuoret valmistavat yhdessä ruokaa

Yksi lahjoituskohteista oli Nuortentalo Katutaso Jyväskylässä, jossa joukko nuoria aikuisia kokoontuu yhteisen ruoan äärelle viikoittain.
– Ruoanlaitto ja syöminen kokoavat ihmisiä yhteen taustoihin ja elämäntilanteisiin katsomatta. Samalla tutustutaan toisiin nuoriin sekä erilaisiin ruokakulttuureihin, opitaan edullisen ja terveellisen arkiruoan laittamista ja jaetaan omien bravuuriruokien reseptejä. Lahjoituksen turvin voimme nyt jatkaa ruokatorstaiden järjestämistä vuoden eteenpäin, vastaava nuorisotyöntekijä Hanna Lamberg kertoo.

Laulavia joulutervehdyksiä ikäihmisille ja yksinäisille

Ikäihmisiä ilahduttavista toteutuksista hyvä esimerkki on Toivakka-Joutsan 4H-yhdistyksen toteuttama laulava joulutervehdys. Toivakan ja Joutsan seuduilla asuvilla ikäihmisillä ja yksinäisillä on tänä jouluna mahdollista tilata paikallisen 4H-yhdistyksen kautta laulava joulutervehdys.

– Olemme todella mielissämme saamastamme Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoituksesta. Joulutervehdyksen voi tilata yhdistyksen nettisivujemme kautta ja nuoret 4H-yhdistyksen laulajat kiertävät viemässä tervehdyksiä lauantaina 19.12. Näin läheistä ihmistä voi muistaa lämminhenkisellä ja iloa tuottavalla tavalla, vaikka ei itse paikan päälle jouluna pääsisikään, kuvailee Toivakan-Joutsan 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Kirsi Ilmonen.

Avointa muskaritoimintaa lapsiperheille

Lapsiperheiden arkeen tuodaan iloa muun muassa muskaritoiminnan kautta. Jyväskylän seudun Nuorisoseuran avoimessa muskaritoiminnassa on voitu siirtyä Ilo auttaa -lahjoituksen ansiosta turvallisiin pienryhmiin. Näin toimintaa on voitu jatkaa korona-aikanakin.

– Järjestämme Jyväskylässä Yrttisuon ja Mäki-Matin perhepuistossa avoimia muskareita, joihin voi vapaasti tulla ilman ennakkoilmoittautumista. Nyt korona-aikana pienryhmienkin jatkuvuus on turvattu Keskimaan Ilo auttaa -lahjoituksen ansiosta. Lahjoitusvaroja tullaan käyttämään myös muskaritarvikkeiden hankintaan, toiminnanohjaaja Anna Leino Jyväskylän seudun Nuorisoseurasta kertoo.

Kaikki 56 vuoden 2020 Ilo auttaa -lahjoituskohdetta on listattuna Keskimaan Ilo auttaa -sivustoilla: https://iloauttaa.fi/iloauttaayhteen/.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Ilo auttaa yhteen -video

Yksi Keskimaan 56 lahjoituskohteesta on Nuortentalo Katutaso Jyväskylässä.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Urban Bistro avataan alkukesästä kävelykadulle ravintola VENNin tiloihin5.4.2024 10:05:00 EEST | Tiedote

Jyväskylä saa uuden ravintolan kävelykadulle, kun Osuuskauppa Keskimaa avaa ravintola Revolutionin viereiseen liiketilaan uuden Urban Bistron alkukesästä. Urban Bistro on rento ruoka- ja seurusteluravintola, jossa nautitaan ruoat ja juomat yhdessä kaveriporukalla viihtyen. Samalla vuodesta 2018 kävelykadulla toiminut ravintola VENN lopettaa toimintansa vapun jälkeen, ja tilat remontoidaan uutta Bistroa varten toukokuun aikana.

Keskimaan Ilo auttaa 2024 -lahjoituksella järjestetään ikäihmisille digitaitojen koulutusta25.3.2024 09:35:48 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa on valinnut kumppanit vuoden 2024 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoituksen toteuttamiseen, mikä kohdistuu ikäihmisten digitaitojen kartuttamiseen. Ikäihmisille järjestetään tulevan kevään ja syksyn aikana maksuttomia digitaitojen valmennuksia sekä koulutetaan digitaitojen vertaisopastajia eri puolille Keski-Suomea. Yhteistyökumppanina koulutuksia järjestävät Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry ja Eläkeliiton Keski-Suomen piiri ry.

Keskimaan marketkaupan johtoa vahvistetaan21.2.2024 10:25:00 EET | Tiedote

Keskimaan marketkaupan johtoa vahvistetaan vastaamaan entistä paremmin tämän päivän toimintaympäristön tarpeita, kun keskijohtoon perustetaan kaksi uutta roolia. Keskimaan yhteensä 28* S-marketin johtaminen jaetaan kahden ryhmäpäällikön sijaan jatkossa kolmelle ryhmäpäällikölle, kun taas Keskimaan Prismojen johtamisesta kokonaisvastuu siirtyy kahden Prismajohtajan sijaan yhdelle Prismajohtajalle. Lisäksi marketkaupan asiantuntijapalveluiden kehittämiseen ja johtamiseen perustetaan uusi ryhmäpäällikön rooli. Marketkaupan johdon uusi organisaatio on voimassa 1.4.2024 alkaen.