Vilkas Group Oy

Suomessa lähes 40% verkkokauppiaista miettii palvelun vaihtoa – satojen miljardien maksupalvelumarkkina myllertää maailmalla

Jaa
Uunituore tutkimus paljastaa, että Suomessakin muhii maksupalvelumarkkinoiden vallankumous. Lähes 40% verkkokauppiaista on joko jo aktiivisesti vaihtamassa palvelua tai harkitsee uutta palvelua, kertoo Vilkas Groupin laaja tutkimus. Tyytyväisyys palveluntarjoajiin vaihtelee voimakkaasti. Kolmesta suuresta selvästi tyytyväisimmät asiakkaat on Paytraililla, Klarna ja Checkout ovat huomattavasti jäljessä.
Joulua kohti entisestään kiihtyvän verkkokaupan maksupalvelut ovat myllerryksessä: Lähes 40% verkkokauppaista pohtii maksupalvelunsa vaihtamista toiseen.
Joulua kohti entisestään kiihtyvän verkkokaupan maksupalvelut ovat myllerryksessä: Lähes 40% verkkokauppaista pohtii maksupalvelunsa vaihtamista toiseen.

Lehdistötiedote 23.11.2020

Verkkokaupan muutenkin rivakka kasvu on noussut koronan myötä ennätyslukemiin. Samalla verkkomaksamisen merkitys on vastaavasti räjähtänyt yhä suuremmaksi. Maksupalvelumarkkinat maailmalla ovat satojen miljardien eurojen arvoiset. Jo pelkästään pörssiin tähtäävän kiinalaisen Alipayn arvoksi arvioidaan kymmeniä miljardeja. Suomeen vaikuttavat samat megatrendit.

”Verkkokauppa kasvaa ennennäkemättömästi. Maksupalveluiden merkitys korostuu samaa vauhtia, Alipayn pörssilistautuminen olisi todennäköisesti maailmanhistorian suurin. Syy on kiinalaisten valtava siirtymä verkkomaksamiseen, ja Suomessakin maksupalvelujen murrosta vauhditamme me asiakkaat itse. Verkkokauppiaat seuraavat, mistä palvelusta asiakkaat pitävät.”

Näin kuvailee Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski verkkokaupan, asiakkaiden ja maksupalveluiden suhdetta. Yli 2000 verkkokauppiaalle kauppa-alustan tarjoava Vilkas halusi edistää lajissaan ainutlaatuisella, alustariippumattomalla tutkimuksella parempaa ymmärrystä maksupalvelujen roolista ja niiden valintaan liittyvästä dynamiikasta.

”Osoittautui, että verkkokauppiaiden tyytyväisyys johonkin maksupalveluun on itse asiassa meidän tavallisten asiakkaiden tyytyväisyyttä.”

Vilkkaan tutkimuksen mukaan tyytyväisiä nykyiseen maksupalveluunsa on vain 61% verkkokauppiaista. Tämä voi johtaa suuriin muutoksiin markkinoilla. Kolmesta suuresta maksupalvelusta Paytrail on selvä ykkönen tyytyväisyydessä (86%), Klarna (63%) ja Checkout (55%) jäävät selvästi jälkeen. Yhdessä kolme suurta tarjoavat maksupalvelun lähes 80 prosentille Suomen verkkokauppiaista, pelkästään markkinajohtaja Klarnan osuus on 36%.

”Asiakastyytyväisyys näyttää heijastuvan vahvasti valmiuteen vaihtaa maksupalvelun toimittajaa. Checkoutin käyttävistä verkkokauppiaista peräti 36% harkitsee vaihtamista toiseen palveluun. Klarnallakin lukema nousee hiukan yli 20 prosentin. Paytrail taas näyttää onnistuneen todella hyvin, vaihtamista harkitsee vain 6%”, kertoo Korkiakoski asiakastyytyväisyyden ja -tyytymättömyyden seurauksia.

”Kaikille kolmelle riittää aivan varmasti jatkossakin tekemistä, koska verkkokaupan kasvu on niin voimakasta. Voimasuhteet voivat kuitenkin muuttua, sen tutkimuksesta voi päätellä. Koska verkkokauppiaat seuraavat, mihin heidän asiakkaansa ovat tyytyväisiä, maksupalvelujen tarjoajista on tulossa kovaa vauhtia kuluttajabrändejä. Se, joka voi tarjota kuluttajille tuttua ja luotettavaksi koettua verkkomaksamista tulee menestymään – tuntemattomat häviävät”, analysoi Korkiakoski.

Laajat vaikutukset maailmalla – entä Suomessa?

Yhdysvalloissa verkkomaksaminen on jo ajanut kivijalasta ohi. Kun jatkuvasti ja nopeasti kasvava verkkokauppa lisää maksuliikenteen voluumeja, kamppailu maksupalvelumarkkinoista tulee koventumaan niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Tämä ei tarkoita ainoastaan kilpailua nykyisten maksupalvelujen kesken, vaan vaikutukset ulottuvat maailman pankkijärjestelmiin.

”Esimerkiksi Kiinassa Alipayn pörssiinmenoa on viivytetty, koska siellä pelätään vaikutuksia koko Kiinan suuruusluokaltaan suunnattomaan rahoitusjärjestelmään. Toisin sanoen, Alipayn pelätään kasvavan maksupalveluna niin suureksi, että se voisi horjuttaa koko Kiinan pankkijärjestelmää. Osa pienemmistä kiinalaispankeista on jo ajautunut pahoihin vaikeuksiin. Tällaisia vaikutuksia ei Suomeen varmastikaan kukaan toivo”, pohtii Korkiakoski.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Joulua kohti entisestään kiihtyvän verkkokaupan maksupalvelut ovat myllerryksessä: Lähes 40% verkkokauppaista pohtii maksupalvelunsa vaihtamista toiseen.
Joulua kohti entisestään kiihtyvän verkkokaupan maksupalvelut ovat myllerryksessä: Lähes 40% verkkokauppaista pohtii maksupalvelunsa vaihtamista toiseen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen30.4.2025 10:00:17 EEST | Tiedote

Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.

”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote

Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye