Päivystysapu 116117 -palvelu käyttöön tammikuun alussa

Päivystysapu 116117 on valtakunnallinen, sairaanhoitopiirien järjestämä neuvonta- ja ohjauspalvelu, jossa puheluihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset. He tekevät arvion päivystyksellisen tai kiireellisen hoidon tarpeesta paikalliset ohjeistukset huomioiden.
Kaikki maakunnan asukkaat soittavat tähän yhteen päivystysnumeroon silloin, kun oma terveysasema on kiinni. Päivystysapu auttaa kansalaisia äkillisissä sosiaalisissa ja terveydellisissä ongelmissa, mutta ei hätätilanteissa. Hätätilanteissa soitetaan aina hätänumeroon 112.
Palvelu toimii ympärivuorokautisesti, mutta asukkaiden toivotaan virka-aikaan ottavan ensisijaisesti yhteyttä omaan terveysasemaansa hoidon tarpeen arvioimiseksi.
Puhelinpalvelusta saa myös yleisempää neuvontaa ja ohjausta päivystyksellistä hoitoa vaativiin oireisiin, ohjeita itsehoitoon sekä ohjausta sosiaalihuollon palveluiden piiriin.
Palvelu korvaa aiemmin käytössä olleet Oulun seudun yhteispäivystyksen ja Oulaskankaan sairaalan terveysneuvonnan numerot 4. tammikuuta alkaen. Palvelun sisällössä ei tapahdu muutoksia, vain neuvonnan puhelinnumero muuttuu.
”116117 -palvelu kattaa jatkossa PPSHP:n toiminta-alueen. Neuvontapalvelu laajenee numerouudistuksen yhteydessä muun muassa Koillismaalle. Raahen sairaalan oma päivystysnumero ei poistu käytöstä”, kertoo projektisuunnittelija Marja Ylilehto PPSHP:stä
Valtakunnallinen palvelu kohdentuu kunkin maakunnan asiantuntijoille. ”PPSHP:lle palvelun tuottaa ensi vuonna sama palveluntuottaja, joka on vastannut terveysneuvonnastamme aiemminkin.”
Niille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta on tarjolla tekstipalvelu. Sen tuottamisesta valtakunnallisesti vastaa HUS Uudenmaan Päivystysapu 116117.
Päivystysapu-palvelun tavoitteena on ohjata asukas oikeaan aikaan oikean avun piiriin. Se tukee asukasta omatoimisuuteen ja auttaa löytämään ratkaisuja sote-palvelujärjestelmän ja ammattilaisten avulla. Tilanteessa, jossa ammattilaisen apua ei sillä hetkellä tarvita, asukas voi saada luotettavat ja ajantasaiset toiminta- ja/tai hoito-ohjeet.
Neuvonta aloitetaan puhelinpalveluna, mutta näiden rinnalle kehitetään omaa digikanavaa, jotta monikanavainen palvelu tukisi paremmin esteettömyyttä ja saavutettavuutta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Projektisuunnittelija Marja Ylilehto, PPSHP, Päivystysapu 116117 koordinaattori, Terveyskylä: Päivystystalo, palvelupäällikkö, Terveyskylä.fi tuotevastaava, marja.ylilehto@ppshp.fi, 040 590 4716
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on yhdistänyt 30 kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon, kolme sairaalaa ja kaksi pelastuslaitosta. Oulun yliopistollinen sairaala OYS on yksi Suomen viidestä yliopistollisesta sairaalasta, ja se vastaa lähes puolen miljoonan suomalaisen erikoissairaanhoidon palveluista. Tavoitteemme on vuoteen 2030 mennessä rakentaa maailman älykkäin sairaala.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Aluehallitus hyväksyi suunnitelman erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiseksi4.11.2025 12:42:49 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 4.11.2025 puheenjohtaja Mirja Vehkaperän johdolla. Aluehallitus käsitteli kiireettömään erikoissairaanhoidon pääsyn tilannetta ja suunnitelmaa hoitotakuujonojen purkamisesta huhtikuun 2026 loppuun mennessä.
Pohde on vahvistanut lastensuojelun ja palvelutarpeen arviointien henkilöstömitoitusta4.11.2025 08:35:15 EET | Tiedote
Pohjois-Suomen aluehallintoviraston AVIn tekemän valvontapäätöksen mukaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella on ollut puutteita lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten palvelutarpeen arviointien käsittelyssä. Myös henkilöstömitoituksessa on ollut puutteita. Pohde on korjannut puutteita jo ennen aluehallintoviraston valvontapäätöstä. Käsittelyajat ovat lyhentyneet, ja tällä hetkellä yhdellä sosiaalityöntekijällä on keskimäärin 26 asiakasta, kun lain mukaan asiakkaita saa olla enintään 30.
MPR-rokotteen saaneiden lasten määrä pienentynyt Pohjois-Pohjanmaalla – rokote suojaa tuhkarokolta, sikotaudilta ja vihurirokolta4.11.2025 08:20:51 EET | Tiedote
Kuusivuotiaille annettavien MPR-rokotteiden toista annosta otetaan Suomessa aiempaa vähemmän. Tämä lisää tuhkarokkoepidemian riskiä. Myös Pohjois-Pohjanmaalla MPR-rokotusten määrä on vähentynyt huolestuttavasti. Pohde suosittelee rokotteen ottamista.
Fluorihammastahnan voima edelleen verraton – vanhat opit suun terveydenhoidossa kunniaan3.11.2025 08:42:10 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon ammattilaiset muistuttavat fluorihammastahnan käytön tärkeydestä.
Työterveyshuollon mielenterveyspalvelut vahvistuvat Pohjois-Pohjanmaalla31.10.2025 12:59:16 EET | Tiedote
Yhteistyö työterveyshuollon mielenterveyspalveluissa tiivistyy Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen ja alueen yritysten välillä. Tavoitteena on kehittää julkisen ja yksityisen työterveyshuollon mielenterveyspalveluihin liittyvää osaamista ja selkeyttää yhteistyötä kaikkien työterveyshuollon toimijoiden välillä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


