Hakukierros haitallisten vieraslajien torjumiseksi on päättynyt

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa valtakunnallisesti. Ensimmäinen avustushaku vieraslajien saamiseksi kuriin on päättynyt marraskuun lopussa. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa sekä edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.
Vieraslajeja ovat mm. jättipalsami, komealupiini ja espanjansiruetana. Kuvat: Reima Leinonen.

Avustusta voidaan myöntää sekä varsinaisiin torjuntatoimenpiteisiin että hankkeisiin, joilla seurataan ja varmistetaan torjunnan tuloksia. Avustusta voidaan myöntää myös vieraslajineuvontaan sekä uusiin innovointeihin torjunnoissa.

Ensimmäisellä hakukierroksella ELY-keskukseen toimitettiin 64 hakemusta, joiden haettu avustussumma oli yhteensä noin 1,8 miljoonaa euroa. Rahaa on jaossa tällä hakukierroksella 875 000 euroa. Tällä hetkellä hakemukset ovat kommentoitavana niissä ELY-keskuksissa, joista ne on lähetetty hakujärjestelmään. Sen jälkeen hankkeet pisteytetään jo etukäteen ilmoitettujen hankekriteerien mukaisesti, ja pisteiden perusteella päätetään rahoitettavat hankkeet helmi-maaliskuulla 2021. Vieraslajien torjunnan hankehaku on ns. jatkuva haku, eli se toistuu vuosittain marraskuulla ja siitä tehdään hakukuulutus vuosittain ELY-keskus.fi- sivustolla.

Hankehakemukset koskivat valtakunnallisesti Lappia lukuun ottamalla koko Suomea. Hanke-esitysten toimenpiteet liittyivät haitallisten vieraslajien luetteloista eniten jättipalsamiin, komealupiiniin, kurtturuusuun, jättiputkiin, espanjansiruetanaan, minkkiin ja supikoiraan. Haetuissa hankkeissa oli torjuntahankkeita seurantoineen, neuvontahankkeita ja uusia torjuntakokeiluja. Hakemusten runsas määrä kertonee valtakunnallisesti tärkeästä työtarpeesta vieraslajien torjunnan toteuttamiseksi sekä toisaalta tämänkaltaisen avustuksen tarpeesta.

Avustettavilta hankkeilta on hakuvaiheessa vaadittu myöntämisen ehtona, että

• hankkeella torjutaan haitalliseksi säädettyä vieraslajia, eli kasvi- tai eläinlajia, joka sisältyy joko kansalliseen tai EU:n vieraslajiluetteloon,
  • hanke toteuttaa haitallisten vieraslajien hallintasuunnitelmaa siten, että
    • hankkeen kohteena on alue, jossa haitallista vieraslajia on suunnitelman mukaan ensisijaisesti torjuttava,
    • hankkeessa käytetään suunnitelmassa suositeltuja torjuntatoimenpiteitä tai –menetelmiä,
    • hanke on yhteistyöhanke, jossa mukana on useita toimijoita (kunnat, kansalaisjärjestöt, muut julkiset ja yksityiset yhteisöt), sekä
  • hanke sisältää toimenpiteitä, joilla hankkeen tuloksellisuutta voidaan seurata.

Hanke voi olla myös jälkiseurantahanke tai uusien torjuntamenetelmien kokeiluhanke. Etusijalla avustusten myöntämisessä ovat hankkeet, jotka ovat alueellisesti mahdollisimman kattavia. Ensisijaisesti hankkeita suunnataan luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeille alueille (luonnonsuojelualueet tai niiden lähialueet), virkistysalueille ja kaupunkipuistoihin.

Kaikkia kansalaisia kannustetaan mukaan vieraslajien torjuntaan omilla maillaan sekä kuntia pyydetään ohjeistamaan ja huolehtimaan alueillaan jätehuollosta myös vieraskasvilajijätteiden osalta. Vieraslajien poistaminen edellyttää maanomistajan lupaa sekä on pitkäjänteistä puuhaa. Vieraslajien torjunnan kantavana sloganina onkin ”Yhdessä me teemme sen”.

Reima Leinonen, vieraslajikoordinaattori, Kainuun ELY-keskus
p. 0295 023 799, reima.leinonen@ely-keskus.fi

Jari Pesonen, yksikön päällikkö, Kainuun ELY-keskus
p. 0295 023 861, jari.k.pesonen@ely-keskus.fi

Juoksutukset ja vähäsateinen toukokuu hillinneet Saimaan ja Pielisen nousua. Tulvahuippu saavutetaan touko–kesäkuun vaihteessa. (Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)22.5.2024 16:03:56 EEST | Tiedote

Vuoksen vesistöalueella Saimaan ja Pielisen vedenkorkeuksien nousu on hidastunut ja ennusteen mukaan tulvahuippu saavutetaan touko-kesäkuun vaihteessa. Saimaan pinta on ajankohtaan nähden noin 75 cm ja Pielisen pinta 50 cm keskimääräistä korkeammalla. Tulvasta voi aiheutua haittaa tai vahinkoa alimmille rantarakenteille, rakennuksille ja viljelysalueille sekä mahdollisesti liikenneyhteyksille, teollisuudelle ja vesihuollolle. Suurten juoksutusten vuoksi virtaus Vuoksella ja Pielisjoella on selvästi tavanomaista voimakkaampaa, mikä tulee huomioida vesillä liikuttaessa. Vesistöalueen muissa järvissä vedenkorkeudet ovat paikoin selvästi tavanomaista korkeammalla, mutta kääntyneet jo laskuun.

Kainuulle ja Pohjois-Pohjanmaalle yhteinen linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä21.5.2024 13:00:25 EEST | Tiedote

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset ovat päivittäneet alueen linjauksen ulkomaisen työvoiman käytöstä. Uusi päivitetty linjaus astuu voimaan 22.5.2024. Päivitetyssä linjauksessa on lueteltu ammattinimikkeet, joiden osalta työvoiman saatavuus alueella on arvioitu niin haastavaksi, ettei ulkomaista työntekijää palkattaessa erillistä saatavuusharkintaa tarvitse tehdä.