Vuosi 2020 oli Hesburgerille torjuntavoitto

Vuonna 2020 Hesburger-ketjun verollinen myynti oli noin 324 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 217 miljoonaa euroa. Poikkeusjärjestelyiden värittämän vuoden aikana Suomessa avattiin neljä uutta Hesburger-ravintolaa ja syksyllä ketjun yhteenlaskettu ravintolamäärä maailmassa saavutti 500 ravintolan rajapyykin. Ketjun ravintoloissa asioi päivittäin yli 190 000 asiakasta ja niissä työskentelee noin 8 000 ihmistä.
– Tammi–helmikuussa olimme ennätysvireessä. Huhtikuuhun mennessä tilanne oli kuitenkin kääntynyt hyvin synkäksi ja tulevaisuus täysin epävarma, Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela kertoo.
– Hesburgeria kannattelivat muutamat seikat: Meillä oli valmiina drive-in -ravintoloiden ja kotiinkuljetuspalveluiden verkosto sekä mobiilitilaukset ja ennakkomaksut mahdollistava Hesburger-sovellus. Henkilökuntamme teki tilanteessa hartiavoimin töitä, joustaen ja sopeutuen poikkeusjärjestelyihin.
Hesburgerilla jouduttiin kuitenkin tekemään vaikeita ratkaisuja. Keväällä ketju joutui sulkemaan ravintoloita ja lomauttamaan yli 500 työntekijää Suomessa.
– Olen kiitollinen henkilökunnallemme venymisestä vaikeassa tilanteessa. Kun kesällä kauppa alkoi taas käydä, saimme nopeasti kutsuttua henkilökuntaa takaisin töihin ja suljettuina olleet ravintolat voitiin avata, Salmela sanoo.
Heittelyä myynneissä
Kesäkuukausina Hesburgerin myynnit palautuivat hetkellisesti jopa aiempien vuosien tasolle, mutta syksyn tullen tilanne vaikeutui uudelleen. Tällä hetkellä liikepaikkakohtaiset myynnit heittelevät rajusti. Salmela uskoo, että tammi- ja helmikuu tulevat olemaan ravintola-alalla vielä vaikeita.
– Tämänhetkisten rokotetietojen valossa uskon, että myynnillisesti voisimme palata normaaliin uomaan kesään mennessä.
Yksi viime vuonna toteutuneista uudistuksista oli itsepalvelukassojen asentaminen yli sataan Hesburger-ravintolaan Suomessa. Itsepalvelukassat ovat jatkoa aiemmille teknologisille panostuksille, kuten Hesburger-sovellukselle, jonka merkitys korostui koronavuoden aikana. Hesburgerilla ei tällä hetkellä ole käynnissä suuria investointeja, mutta toiveissa on aloittaa investoinnit uudelleen kesään mennessä.
Haasteena maakohtaiset rajoitukset
Ulkomailla Hesburgerin verollinen myynti oli vuonna 2020 yhteensä 107 miljoonaa euroa. Vuoden aikana ulkomailla avattiin 12 uutta ravintolaa. Suhteessa parhaiten koronakurimuksesta selvittiin Latviassa. Bulgariassa ja Ukrainassa myynti kehittyi ravintolamäärän kasvun johdosta. Kaikkiaan yhdeksässä maassa toimiva Hesburger ei juuri nyt suunnittele uusiin maihin laajentumista.
Hesburgerin operatiiviselle johtajalle Vesa Viitaselle lisähaastetta viime vuoteen toivat maakohtaisesti vaihdelleet koronarajoitukset.
– Kovimpia rajoitukset ovat Saksassa, jossa ravintolat ovat olleet kokonaan kiinni jo kaksi kuukautta ja sulku jatkuu edelleen. Loppuvuosi oli todella haasteellinen tiukkojen rajoitusten vuoksi myös Baltiassa, jossa myynti oli sallittua ainoastaan autokaistojen tai kotiinkuljetuspalveluiden kautta. Olemmekin laajentaneet kotiinkuljetuspalveluiden käyttöä niin moniin ravintoloihin kuin mahdollista, Viitanen kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat







Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Vuoden 2020 verollinen myynti Suomessa oli 217 miljoonaa euroa ja ulkomailla 107 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Tampereen Tesoman koulu Hese-kisojen voittoon21.5.2025 11:16:02 EEST | Tiedote
Tampereella Pyynikin stadionilla järjestettiin eilen (20.5.25) Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton (SUL) Hese-kisojen finaali, jossa koululaiset kilpailivat sukkula- ja kierrosviestissä, pituushypyssä ja junnukeihäässä.
Hesburger uudistaa henkilöstön koulutusta ja ravintola-arkea tekoälyn ja pelillisen oppimisen avulla – investoi yli 760 000 euroa9.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Hesburgerin henkilöstö saa tänä vuonna käyttöönsä tekoälybotin ja pelillisen oppimisympäristön. Viime vuonna koulutukseen suunnattiin yli 760 000 euroa.
Hesburgerin myynti kasvoi Suomessa lähes 4 %, ulkomailla 12 % – uudet ravintolat ja digitalisaatio vauhdittavat kasvua5.3.2025 09:12:55 EET | Tiedote
Hesburger-ketjun ravintolat kasvattivat vuonna 2024 myyntiään 6,3 % vuoteen 2023 verrattuna. Suomessa myynti kasvoi 3,61 % ja ulkomailla 12 %. Koko ketjun verollinen myynti oli 488,6 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 295 miljoonaa euroa.
Tornioon uusi Hesburger – ainutlaatuiset panostukset autoileville ja pyöräileville asiakkaille30.1.2025 08:51:50 EET | Tiedote
Torniossa avaa ovensa uusi Hesburger, joka palvelee drive-in-asiakkaitaan ennätyksellisellä määrällä palveluluukkuja. Hesburger Tornio Drive-in -ravintolan avajaisia vietetään tänään klo 10.00. (30.1.2025).
Vuoden paras Hesburger on Vantaa Tikkurila28.1.2025 08:31:00 EET | Tiedote
Hesburger Vantaa Tikkurila palkittiin Suomen parhaana Hesburger-ravintolana Hesepäivillä Vantaalla. Hesburgerin henkilöstöjuhlassa vuoden 2024 parhaimman ravintolan palkinnon vastaanotti Tikkurilan ravintolapäällikkö Jenna Perämäki.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme