Vahva tunnistautuminen vaikeuttanut mobiilimaksamista

EU:n uusi maksupalveludirektiivi (PSD2) astui voimaan 14.9.2019. Suomessa Finanssivalvonta myönsi omille valvottavilleen, eli pankeille ja maksupalveluntarjoajille, lisäaikaa tunnistamisen käyttöönottoon vuoden 2020 loppuun.
Vahvassa tunnistautumisessa pelkkä pankki- tai luottokortin numero, voimassaoloaika ja CVV-turvakoodi eivät enää riitä verkkokaupoissa ja sovelluksissa tehtävissä maksuissa, vaan asiakkaan on lisäksi tunnistauduttava vahvasti esimerkiksi pankin tunnuslukusovelluksella.
– Siirtymäajasta huolimatta on havaittu, että pankkien valmius tukea kansainvälisten korttiyhtiöiden suosittelemaa uutta todennusstandardia vaihtelee suuresti. Näin ollen osa maksutapahtumista voi estyä kokonaan. Lisäksi suurin osa pankeista ei ole hyödyntämässä lain sallimaa riskiperusteista arviointia vahvassa tunnistautumisessa, jolloin asiakas joutuu tunnistautumaan jokaisen ostoksen yhteydessä. Kaupan näkökulmasta tunnistus pitäisi tehdä vain sellaisissa tapahtumissa, joissa pankkien järjestelmät tunnistavat riskin – ei kaikissa tapahtumissa, kehityspäällikkö Mia Laakso SOK:lta kertoo.
Kaikilla asiakkaille ei ole lainkaan käytössä pankin tunnistautumisvälineitä tai eri sovellusten välillä liikkumiseen ei ole totuttu, jolloin maksutapahtuma voi myös jäädä kesken.
S-ryhmän suurin maksamisen sovellus on ABC-mobiili, jolla on satojatuhansia käyttäjiä. Sen avulla voi maksaa auton tankkauksen, pesun tai ravintolatuotteita käyttäen sovellukseen liitettyä maksukorttia. ABC-mobiiliin on toteutettu uuden standardin mukainen 3DS2.1-todennus, joka on tarkoitettu erityisesti sovellusmaksamiseen. Palvelun lopputarjoaja ei voi vaikuttaa pankkien erilaisiin käytäntöihin, mutta S-ryhmästä ollaan aktiivisesti yhteydessä pankkeihin, jotta asiakkaiden kokemat haasteet saataisiin ratkaistua mahdollisimman pian.
S-ryhmä ja ABC-ketju ei luonnollisesti ole ainoa toimija, jota tämä muutos koskee. Mobiilimaksaminen on käytössä monilla, erityisesti erilaisia palveluita tuottavilla yrityksillä. Palvelut liittyvät yleensä nopeaan asioimiseen. Näissä tilanteissa maksutapahtuman valttina on nimenomaan nopeus ja helppous. Tässä tapahtuvat muutokset heikentävät sujuvaa asiointikokemusta ja vievät kehitystä helposti takaisin muihin maksutapoihin.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja: Kehityspäällikkö Mia Laakso, SOK Business control ja rahoitus, mia.j.laakso(at)sok.fi, 010 7681398
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme