Ifille Suomessa vakaa tulos vuonna 2020: korona kiihdytti digitaalista asiointia

Ifin tulos Suomessa vuodelta 2020 oli hyvä: Tekninen tulos oli 114 miljoonaa euroa (116 miljoonaa euroa vuonna 2019) ja yhdistetty kulusuhde oli 88,0 prosenttia (87,4 prosenttia). Maksutulo oli 996 miljoonaa euroa (972 miljoonaa euroa).
– Vuosi 2020 oli asiakkaillemme ja siten myös Ifille hyvin poikkeuksellinen. Pandemia on mullistanut monen henkilö- ja yritysasiakkaamme arjen, ja olemme pyrkineet olemaan asiakkaidemme rinnalla muuttuneessa tilanteessa ja kehittäneet erityisesti entistä sujuvampaa digitaalista asiointia, kertoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista Suomessa vastaava johtaja Tiina Voipio.
Pandemian alkaessa keväällä 2020 If korvasi kaikissa Pohjoismaissa erityisesti matkojen peruutuksia matkavakuutuksista. Pandemia vaikutti voimakkaasti etenkin liikkumiseen, ja liikennevahingot vähenivät viime vuonna koronarajoitusten ja vähentyneen työmatkaliikenteen vuoksi.
– Yhä useampi on halunnut varautua sairastumisen varalta, mikä on näkynyt henkilövakuutusten kysynnän kasvuna. Selkeitä vakuutusyhtiössä näkyneitä korona-ajan ilmiöitä ovat olleet myös lemmikkien, mökkien sekä veneiden ja muiden vapaa-ajan tuotteiden vilkastunut hankinta. Esimerkiksi Ifin korvaamat lemmikkivahingot kasvoivat yli 10 prosenttia edellisvuodesta, kuvaa Voipio.
If turvasi yritysasiakkaidensa työntekijät maksuttomalla Etätyöturvalla
If laajensi maaliskuussa kaikkien yritysasiakkaidensa vakuutusturvaa maksutta vuoden loppuun asti erillisellä Etätyöturvalla, joka kattaa etätyössä ja sen yhteydessä sattuvat tapaturmat.
– Etätyö on puhuttanut asiakasyhteydenotoissa ja näkynyt vahingoissa. Halusimme näin auttaa yritysasiakkaitamme pitämään työntekijöistään mahdollisimman hyvää huolta poikkeustilanteessa.
– Olemme tukeneet korona-aikana myös henkilöasiakkaitamme tarjoamalla uusina etäpalveluina asiantuntijaneuvontaa kodin kunnossapitoon ja autoilun ongelmiin. Tarjosimme lisäksi viime vuoden aikana eläinvakuutusasiakkaille rajattomasti maksuttomia etäeläinlääkärikäyntejä, kertoo Voipio.
Korona kiihdytti digitaalista vakuutusasiointia
Korona on ollut selkeä kiihdytin suomalaisten digitaalisten palvelujen käyttöön: Ifissä esimerkiksi henkilöasiakkaiden sähköisten korvaushakemusten määrä kasvoi selvästi vuoden 2020 aikana.
– Jo 75 prosenttia henkilöasiakkaistamme käyttää ensisijaisesti digitaalisia kanavia vakuutusasioidensa hoitamiseen. Näistä asiakkaista suurin osa on lisäksi siirtynyt viime vuoden aikana asioimaan mobiilissa. Digitaalinen asiointi kasvaa myös yritysasiakkaissa, joille lanseerasimme viime vuonna uutena ajoneuvovakuutusten verkkokaupan.
Ifin asiakastyytyväisyys parani vuoden 2020 aikana. Esimerkiksi korvauspalveluja käyttäneiden henkilöasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-luku nousi ja oli 71,2 (69,4 vuonna 2019).
– Asiakastyytyväisyyden paraneminen on erityisen ilahduttava uutinen, sillä myös oma henkilöstömme on työskennellyt poikkeusoloissa, kun siirryimme Ifissä maaliskuussa nopealla aikataululla etätyöhön. Vuonna 2021 panostamme edelleen asiakkaita auttavien uusien digitaalisten palvelujen kehittämiseen, mutta myös oman henkilöstömme työtyytyväisyyden ja työssä jaksamisen varmistamiseen poikkeusolojen jatkuessa, kuvaa Voipio.
Ifille vahva tulos kaikissa Pohjoismaissa
Koko If-konsernin tulos vuodelta 2020 oli hyvä: If jatkoi vakaata kasvua kaikissa Pohjoismaissa ja kaikkiaan maksutulo kasvoi 4,7 prosenttia edellisvuodesta.
Kokonaistulokseen heijastuu, että vuoden 2020 aikana Ifin asiakkaille sattui useita suurvahinkoja, kuten tuhoisa maanvyöry Gjerdrumissa Norjassa. Koronaan liittyen If käsitteli vuoden aikana kaikkiaan noin 50 000 matkavakuutuksista korvattavaa vahinkoa, joista korvauksia maksettiin kaikkiaan noin 35 miljoonaa euroa.
– Vaikka vuosi on ollut myrskyisä ja haastava, olemme Ifissä onnistuneet olemaan asiakkaidemme rinnalla ja kehittäneet sekä vakuutustuotteita että palvelujamme vastaamaan asiakkaidemme muuttuvia tarpeita. Selkeä osoitus tästä on, että asiakastyytyväisyytemme parani vuoden aikana, mistä olen erittäin tyytyväinen, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.
If-konsernin tulos
If on Pohjoismaiden suurin vahinkovakuutusyhtiö, joka toimii Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan lisäksi kaikissa Baltian maissa.
- Yhdistetty kulusuhde vuonna 2020 oli 82,1 % (84,5 % vuonna 2019).
- Tekninen tulos vuonna 2020 oli 811 miljoonaa euroa (685 miljoonaa euroa).
- Bruttomaksutulo vuonna 2020 oli 4823 miljoonaa euroa (4675 miljoonaa euroa).
Ifin tulos Suomessa
- Yhdistetty kulusuhde vuonna 2020 oli 88,0 % (87,4 % vuonna 2019).
- Tekninen tulos vuonna 2020 oli 114 miljoonaa euroa (116 miljoonaa euroa).
- Bruttomaksutulo vuonna 2020 oli 996 miljoonaa euroa (972 miljoonaa euroa).
If kuuluu Sampo-konserniin. Euromääräiset luvut on esitetty siinä muodossa, kuin Sampo esittää ne tilinpäätöstiedotteessaan. Lisää tietoa koko Ifin tuloksesta löytyy Sammon tilinpäätöksestä.
Lisätietoja:
Tiina Voipio, henkilöasiakkaiden vakuutuksista Suomessa vastaava johtaja, If, p. 010 514 1429, tiina.voipio@if.fi
Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, If, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Ifin Q2-tulos: Vahvaa kokonaiskasvua, jota vauhditti henkilövakuutusten kysyntä6.8.2025 08:42:17 EEST | Tiedote
Ifin teki toisella vuosineljänneksellä vahvan tuloksen, jota tukivat korkea asiakaspysyvyys sekä asiakasmäärän kasvu. Inflaatio ja korvauskehitys olivat matalampia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, jota rasittivat yksittäiset suuret vahingot. Myös kustannus- ja hinnoittelutoimet tukivat positiivista kehitystä neljänneksen aikana.
If on jakanut Keltanokka-lippiksiä jo 20 vuotta - lasten liikenneturvallisuus parantunut huimasti samassa ajassa5.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
If jakaa tällä viikolla ekaluokkalaisille keltaiset huomiolippikset jo 20. kerran. Liikenneturvan tilastoista selviää, että 20 vuodessa lasten liikenneturvallisuus on ottanut selkeän loikan parempaan suuntaan.
Rajuja ukkosia taas luvassa - älä unohda robottileikkuria28.7.2025 15:12:56 EEST | Tiedote
Ukkonen aiheuttaa joka kesä satoja vahinkoja, joista tyypillisimpiä ovat kodinkoneiden rikkoutumiset, käy ilmi Ifin vahinkotilastoista.
Kesämatkalle lemmikin kanssa – tiesitkö, että kaskovakuutus kattaa myös lemmikin?15.7.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Moni suomalainen ottaa kesäreissuun mukaan myös lemmikkinsä, ja autolla matkatessa eläimet kulkevatkin mukana kätevästi. Matkustamisen on oltava turvallista kaikille matkustajille, myös lemmikeille.
Matkapuhelinvarkaudet vähentyneet selvästi - heinäkuinen lauantai on kuitenkin edelleen kohtalokas8.7.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Viime vuosien aikana matkapuhelinvahingot ovat vähentyneet, mutta kesällä niissä näkyy kuitenkin edelleen aina piikki. Valtaosa matkapuhelinvahingoista tapahtuu ulkomailla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme