Ilmiö: In house -liikuntakoutsi sparraa

Yritykset ovat oivaltaneet, että hyvinvointipalveluita tarjoavan valmentajan, koutsin, käyttö ostopalveluna on kustannustehokasta toimintaa. Hyvinvoivan henkilöstön työtehokkuus on aivan toista luokkaa kuin huonosti voivan.
Lauri Pyykkönen toimitusjohtaja Golden Rainbow Oy

Etätyöntekijöiden määrä kasvaa, eli se porukka, joka istuu nenä kiinni näytössä. Varsinkin jos työ on luovaa ja innostavaa, voi käydä, että Flow-tila vie mennessään. Flow:ssa aika ja paikka katoaa. Usein tämän tyyppisten työrupeamien jälkeen takki on tyhjä ja keho kaipaisi rentoutusta, mutta se ei onnistu, jos se käy vielä työsuorituksen jälkeen ylikierroksilla. Alkoholi on pikarentoutus, mutta tuhoisa pitkässä juoksussa.
- Liikunta on parempi vaihtoehto. Mutta, jos liikuntakin on suorittamista, kaksi suoritusta peräkkäin tuntuu raskaalta ja epämiellyttävältä. Tämän takia liikunta voi jäädä tekemättä. Silloin olisi paikallaan luoda liikuntaan uudenlainen stressittömämpi suhde, opastaa valmentaja, yrittäjä Lauri Pyykkönen Liikuntaterapia Golden Rainbow Oy:stä.

Tuottoisaa yrityksille

Yritysten on helppo ostaa vaikkapa 20 tai 100 tuntia koutsipalveluita kuukaudessa. Koutsi toimii yrityksessä kuin olisi osa henkilökuntaa. Hän valmentaa henkilöstöä ja kannustaa pitämään omasta terveydestä ja työkyvystä huolta. Hänen työkuvansa voi koostua esimerkiksi yksilö- ja ryhmävalmennuksista, luennoista ja tietoiskuista. Palvelut voidaan toteuttaa lähi-, etä- tai hybridimallilla.

Varsinkin asiantuntijaorganisaatioissa henkilökunta on yrityksen arvokkain pääoma. Olisi hullua, jos ihmisten työkykyyn ja tehokkuuteen ei panostettaisi.

Kaikki hyöty on mitattavissa, niin koutsinkin palvelut. Relevanttina mittarina voidaan pitää sairauspoissaolojen vähenemistä. Esimerkiksi asiantuntijatyötä tekevän henkilön yksi sairauspäivä maksaa yritykselle noin viisi sataa euroa.
- Sillä rahalla koutsi tekee työtä yrityksessä niin paljon, että hän on tuo rahaa yritykselle enemmän kuin vie, puhumattakaan vaikkapa 35 tunnin työrupeamasta kuussa, jolloin rahallinen hyöty kumuloituu, sanoo Pyykkönen.

Hän lisää, kun ensimmäinen sopimuskausi yrityksen kanssa on lopussa, esimerkiksi kolmen kuukauden kokeilujakson jälkeen tehdään koutsipalveluita käyttäneiden keskuudessa kysely. Se kertoo, mitä on saavutettu ”terveys, työkyky ja stressinhallinta” -ohjelmalla.

Huippuluentoja

Pyykkönen on verkostoitumisen mestari ja joukkuepelihengen puolestapuhuja. Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta 2015 valmistunut Pyykkönen on kunnostautunut myös ”terveys, työkyky ja tuottavuus” -luentosarjalla. Golden Rainbowin järjestämät ”2020-luvun työelämätaidot” -aamiaistilaisuudet ovat kiinnostaneet yleisöä kovasti viime vuonna ja tämän vuoden alussa.

Pyykkönen uskoo yhteistyön voimaan.
- Terveys, työkyky ja tuottavuus ovat monen asian summa. Minulla ei ole kaikkia vastauksia valmiina. Sen takia olen verkostoitunut ja pyytänyt tilaisuuksiini Suomen huippuasiantuntijoita kertomaan omasta näkökulmastaan, miten terveyttä, työkykyä ja tuottavuutta voi työpaikoilla parantaa ja kehittää. Tilaisuuksien ja aiheiden runkona on ollut Laurin pyramidi. Siinä korostuu, että kokonaisvaltainen hyvinvointi on monen asian summa, selvittää liikunnan asiantuntija Pyykkönen.

Seuraavan webinaarin  Pyykkönen järjestää 18.5.2021. Silloin lavalla ovat Pia Lappalainen, Ira Leppänen & Jarkko Rantanen sekä Kaj Kunnas. Aiheina ovat henkilöstötuottavuuden ja tunneilmaston johtaminen sekä elämän ainutkertaisuus.

- Olen saanut elämässä paljon hyvää, nyt on aika jakaa sitä takaisin. Yrittäjyys, oma liiketoimintani ja näiden tilaisuuksien järjestäminen ovat yksi osa tätä kokonaisuutta. Olen unelma-ammatissani, vastaa Pyykkönen, kun häneltä kysytään motivaatiota toiminnalleen.

Hän muistuttaa, että se päätyö on kuitenkin olla in house -koutsina yrityksissä, vaikka luentojen järjestäminen onkin innostavaa.
- Vielä on kapasiteettia ottaa uusia asiakkaita, hän vinkkaa.

____________________kainaloon_______________________________

Miksi in house -koutsi?

• Se on edullista yritykselle.
  • Työn tuottavuus kasvaa.
  • Koutsin palkkaaminen on verovähennyskelpoinen kulu.
  • Se ei ole kiinteä kulu, eikä yrityksen tarvitse sitoutua koutsiin pitkäksi aikaa.
  • Koutsin hyöty on mitattavissa esim. kyselyn avulla ja sairauspoissaolojen vähenemisenä.
  • In house -koutsi on tärkeä imagotekijä, joka viestii työnantajan olevan vastuullinen.

Lisätietoja:

lauri.pyykkonen@goldenrainbow.fi

www.goldenrainbow.fi

Katso video

Lisätietoja:

Lauri Pyykkönen – toimitusjohtaja – Golden Rainbow Oy
lauri.pyykkonen@goldenrainbow.fi
www.goldenrainbow.fi

After work -tunnelmat.
Lataa
Laurin pyramidi Kuvateksti: Pyramia kiivetään alhaalta ylöspäin, se on kuin nykyaikainen Maslowin tarvehierankia.
Yhden sairauspoissaolopäivän hinta.
Poissaololaskuri