Sosiaalihuollon kantelut lisääntyivät 65 prosenttia
Sosiaalihuollon kanteluissa tulivat esille seuraavat tyytymättömyyden aiheet.
- asiakkaan oikeus saada päätös asiassaan
- viive asiakirjapyyntöihin vastaamisessa
- puutteellinen neuvonta asiakasasiakirjojen pyytämiseen, asiakaskirjausten korjaamiseen sekä muutoksenhakuun liittyvissä asioissa
Aluehallintovirasto siirsi 30 % kanteluista käsiteltäväksi muistutuksena toimintayksiköihin, jotka olivat kantelujen kohteena. Tällöin kantelija saa asiaansa suoraan vastauksen toimintayksiköstä. Muistutusvastaus toimitetaan tiedoksi myös aluehallintovirastolle. Asiantuntija tutustuu annettuun vastaukseen ja voi tarvittaessa ryhtyä valvontatoimenpiteisiin muistutusvastauksen perusteella. Sosiaalihuollon laatuun tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus. Se tehdään suoraan toimintayksikön vastuuhenkilölle tai kunnan johtavalle viranhaltijalle. Kuntien sosiaaliasiamiehet avustavat tarvittaessa muistutuksen tekemisessä.
Sosiaalihuollon kanteluiden keskimääräinen käsittelyaika oli vain noin 4 kuukautta. Käsittelyaika oli kuitenkin huomattavasti pidempi tapauksissa, jotka vaativat laajaa selvitystä. Tällöin päätöstä saattoi joutua odottamaan yli vuoden.
Huomautus tai huomion kiinnittäminen annettiin sosiaalihuollon kanteluissa yhteensä noin 10 %:ssa ratkaisuista. Huomautukset koskivat mm. kuljetuspalveluja, joiden järjestämisessä kunnilla oli ongelmia vuoden 2017 taksiliikennettä koskevan lakiuudistuksen jälkeen. Vanhustenhuollossa huomautuksia annettiin itsemääräämisoikeuden toteutumisesta ja palvelun laadusta.
Lainvastaisesti toimineelle voidaan antaa huomautus vastaisen varalle, etteivät todetut virheellisyydet toistuisi. Huomautus on vahvempi ohjauskeino kuin huomion kiinnittäminen tai käsityksen ilmaiseminen.
Lastensuojelun kantelut
Lastensuojelun kanteluissa hallinnollista ohjausta annettiin asiakassuunnitelmien päivittämisestä ja puutteista vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tyytymättömyyttä aiheuttivat muun muassa kohtaamiset asiakastilanteissa, asiakkaan tapaamiselle tai yhteydenotolle varatun ajan niukkuus sekä siihen liittyen sosiaalityöntekijän huono tavoitettavuus. Asiantuntevien ja ammattitaitoisten johtajien tuki koettiin riittämättömäksi lastensuojelutyössä ja sen koordinoimisessa. Kanteluissa nousivat esiin myös puutteet lasten mielipiteiden kuulemisessa niin lastensuojelun avohuollossa kuin sijaishuollossakin. Myös sosiaalityöntekijöiden suuri vaihtuvuus ja pätevien työntekijöiden puuttuminen aiheuttivat virheellistä menettelyä.
Vanhustenhuollon kantelut
Vanhushuollon kanteluissa nousivat esiin seuraavat ongelmakohdat.
- asiakkaiden perushoidon seurannan, raportoinnin ja suunnittelun kehittäminen sekä koti- että asumispalveluissa
- asiakkaan yksilöllisen tilanteen huomioiminen hoitotyössä
- puutteet johdon antamassa tuessa
- tarve saada hoitotyön eettinen tarkastelu selkeämmin osaksi hoitotyön laatukriteerejä ja omavalvontasuunnitelmatyötä
Hoitotyön puutteellinen taso johtuu usein ammattitaitoisen henkilökunnan riittämättömyydestä.
Vaativa hoitotyö tehostetun palveluasumisen yksikössä vaatii hyvää yhteistyötä hoitopalvelun tuottajan, kunnan ja omaisten välillä. Etenkin silloin kun asukas itse ei kykene ilmaisemaan omaa näkemystään ja tahtoaan hyvinvointiinsa ja oikeuksiinsa liittyvissä asioissa. Tehostetun palveluasumisen yksikössä asutaan vuokra-asunnoissa, mikä voi monimutkaistaa yhteistyön sujumista tahojen välillä. Puutteet yhteistyössä ja tiedon kulussa aiheuttivat tyytymättömyyttä, mikä oli usein syynä kantelun tekemiseen.
Vanhustenhuollon palveluntarjoajille annettiin hallinnollista ohjausta siitä, että muistutuksiin vastaaminen ei saa viivästyä kohtuuttomasti.
Aluehallintovirasto valvoo
Aluehallintoviraston toiminta tähtää väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja sosiaalipalvelujen asiakkaiden oikeusturvan toteutumiseen. Virasto ohjaa ja valvoo kunnallisia ja yksityisiä sosiaalihuollon palveluja. Lue lisää aluehallinnon tehtävistä verkkosivuiltamme www.avi.fi – Sosiaalipalvelujen ohjaus ja valvonta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
ylitarkastaja Lea Liukku, p. 0295 018 559
ylitarkastaja Niina Lehtinen, p. 0295 018 573
lakimies, oikeusturvayksikön päällikkö Päivi Lahtinen, p. 0295 018 533
etunimi.sukunimi@avi.fi
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Kontakterna från arbetstagare angående trakasserier och belastning i arbetet ökade avsevärt12.6.2025 08:03:14 EEST | Pressmeddelande
År 2024 kontaktades arbetarskyddsmyndigheten rekordmånga gånger om trakasserier och belastning. Antalet kontakter var ungefär 2 700, vilket var ca 500 fler än året innan.
Työntekijöiden yhteydenotot häirinnästä ja työssä kuormittumisesta kasvoivat merkittävästi12.6.2025 07:57:15 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 työsuojeluviranomainen sai ennätysmäärän yhteydenottoja häirinnästä ja kuormituksesta. Yhteydenottoja tuli noin 2700, mikä on noin 500 enemmän kuin edellisvuonna.
Regionförvaltningsverkets tjänster fås också vid Finlandsdisken11.6.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Vid Finlandsdisken kan de personer som inte kan uträtta ärenden elektroniskt få tillgång till myndigheternas tjänster. Du kan fortsättningsvis sköta de flesta ärenden hos oss via de elektroniska servicekanalerna. Kontrollera om du kan sköta ditt ärende elektroniskt före ett fysiskt besök.
Aluehallintoviraston palveluja tarjolla myös Suomi-pisteissä11.6.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Suomi-pisteet tarjoavat viranomaisten palveluja paikan päällä niille, jotka eivät voi asioida sähköisesti. Voit hoitaa edelleen useimmat asiat kanssamme kätevästi sähköisten asiakaspalvelujen kautta. Tarkistathan, voitko hoitaa asiasi sähköisesti ennen kuin tulet paikan päälle.
Nivalan kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämisessä puutteita10.6.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Nivalan kaupunki on rajoittanut lasten subjektiivista oikeutta varhaiskasvatukseen. Lisäksi päiväkotiryhmissä oli ylitetty lain sallima ryhmäkoko. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto kiinnitti kaupungin huomiota asioihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme