HSL:n tarjouskilpailu ratkesi Nobina Oy:n ja Tammelundin Liikenne Oy:n hyväksi
Kilpailutettu liikenne kattaa reilut 11 prosenttia HSL:n bussiliikenteen linjakilometreistä. Kaikkiaan kilometrejä kertyy noin 91 miljoonaa vuodessa, ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1 200 autoa. Kilpailutetun liikenteen kustannukset ovat noin 34,5 miljoonaa euroa vuodessa.
Sähköbussien osuus sopimuskauden lopussa 90 prosenttia
Kilpailutuksessa mukana olleille bussilinjoille tulee elokuussa 2022 105 uutta sähköbussia ja elokuussa 2023 vielä kuusi lisää. Myöhemmin 19 polttomoottorilla varustettua autoa korvataan sähköbusseilla, jolloin viimeistään sopimuskauden lopussa vuonna 2030 linjoilla on 130 sähköbussia ja niiden osuus on 90 prosenttia kalustosta.
Tarjouskilpailuun osallistui kuusi liikennöitsijää. Tarjouksia vertailtiin niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella HSL:n hallituksen hyväksymien kilpailuttamisperiaatteiden mukaisesti.
Tarjouskilpailu 53/2021 ja linjojen liikennöitsijät elokuusta 2022/2023 alkaen
Nobina Oy elokuu 2022 (kohde 269)
79 Herttoniemi – Viikki – Malmi – Siltamäki – Puistolan asema
84 Herttoniemi – Laajasalo (Gunillantie)
85 Herttoniemi – Jollas
85B Herttoniemi – Yliskylä – Jollas
85N Rautatientori – Herttoniemenranta – Yliskylä – Jollas
86 Herttoniemi – Santahamina
86N Rautatientori – Kulosaari – Herttoniemi – Santahamina
87N Rautatientori – Herttoniemi – Kruunuvuorenranta
88 Herttoniemi – Kruunuvuorenranta – Kaitalahti
88B Herttoniemi – Kruunuvuorenranta
89 Herttoniemi – Yliskylä
Nobina Oy elokuu 2022 (kohde 270)
80 Herttoniemi – Roihuvuori – Itäkeskus
81 Kulosaari – Herttoniemi – Länsi-Herttoniemi
82 Herttoniemi – Roihuvuori – Itäkeskus
82B Herttoniemi – Roihuvuori – Tammisalo – Itäkeskus
83 Herttoniemi – Tammisalo
Nobina Oy elokuu 2022 (kohde 271)
52 Kuninkaantammi – Kannelmäki – Huopalahti – Munkkiniemi – Otaniemi
53 Arabia – Oulunkylä – Maunula – Pohjois-Haaga – Pitäjänmäki – Uusmäki
56 Kalasatama (M) – Käpylä – Metsälä – Kannelmäki
57 Kontula (M) – Viikki – Koskela – Ruskeasuo – Munkkiniemi
Nobina Oy elokuu 2022 (kohde 272)
212 Kamppi – Meilahti – Laajalahti – Kauniainen
213 Kamppi – Meilahti – Suvela – Espoon keskus – Kauklahti
213N Kamppi – Meilahti – Laajalahti – Suvela – Espoon keskus
502 Kallio – Meilahti – Munkkiniemi – Leppävaara
Tammelundin Liikenne Oy elokuu 2022/2023 (kohde 273)
433 Martinlaakso ‒ Petas ‒ Kivistö (elokuusta 2023)
434 Kivistö ‒ Keimolanmäki (elokuusta 2023)
443 Kivistö ‒ Vestra (elokuusta 2023)
443K Kivistö ‒ Luhtaanmäki – Vestra (elokuusta 2023)
445 Kivistö ‒ Reuna (elokuusta 2023)
576 Tikkurila ‒ Kivistö (elokuusta 2023)
583 Aviapolis – Martinlaakso – Juvankartano – Perusmäki (elokuusta 2022)
583K Aviapolis – Martinlaakso – Juvanmalmi – Perusmäki (elokuusta 2022)
584 Aviapolis – Martinlaakso – Juvankartano – Kalajärvi (elokuusta 2022)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, puh. 09 4766 4295
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet HSL-alueella asuvista työssäkäyvistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme