Helsingin Vaakunan uudistus on valmis – hotellin design ja näkymät hurmaavat niin kotimaiset kuin kansainväliset matkailijat

Original Sokos Hotel Vaakunan uudistus valmistui sopivasti kaikkien aikojen kotimaan matkailukesän kynnyksellä. Hotellin kaikki huoneet, ravintola, aula sekä kokous- ja juhlatilat uudistettiin kolme vuotta kestäneessä hankkeessa, joka toteutettiin yhteistyössä Museoviraston kanssa. Uusittu hotelli on yhtenäinen ja harmoninen kokonaisuus. Korona-aikana se on houkutellut erityisesti lähialueiden staycation-vieraita, seuraavaksi toivotaan matkailijoita myös muualta Suomesta ja ulkomailta.
Suomalaisen designin helmi
Vaakuna-hotelli ja Sokoksen tavaratalo valmistui vuoden 1952 olympialaisiin, ja rakennuksen suunnitteli SOK:n luottoarkkitehti, funktionalisti Erkki Huttunen. Vaakunan valaisinsuunnittelusta vastasi Paavo Tynell, jota pidetään yhtenä tunnetuimmista suomalaisista suunnittelijoista maailmalla. Tynellin suunnittelemia valaisimia onkin hotellissa ja ravintola 10. Kerroksessa yhä runsaasti käytössä.
Uudistus tehtiin yhteistyössä Museoviraston kanssa, ja sisustussuunnittelusta vastasi sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy. ”Rakennus on osin suojeltu ja todella upea. Halusimme säilyttää mahdollisimman paljon vanhaa ja klassista tunnelmaa. Erityisesti kansainväliset asiakkaamme ihastelevat upeita valaisimiamme sekä näyttävää aulaa” hotellinjohtaja Satu Näsärö kertoo uudistuksen taustoista.
Huoneet omalla parvekkeella
Hotellin ehkä parhaiten varjeltu salaisuus, tai vähiten tunnettu erikoisuus ovat 9. kerroksen huoneet, joissa on jokaisessa oma parveke.
”Parvekkeilta aukeaa hienot näkymät eri suuntiin. Kesällä nämä huoneet ovat erityisen kivoja, kun voi omalla parvekkeella nauttia esimerkiksi illallista tai aamun ensimmäisen kahvikupillisen. Näitä ei vielä mielestäni kuitenkaan tunneta kovin hyvin, ihmiset usein yllättyvät, kun huoneita esittelee” hotellinjohtaja Näsärö kertoo.
Hotelli sai myös lisää tilaa, kun 5. kerrokseen valmistui kokonaan uusi huonekerros. Entisellä Sokoksen kodin osastolla nautitaan nyt hyvistä yöunista. Rauhallisin sävyin sisustetuissa huoneissa on vilkkaat näkymät Rautatientorin tai Narinkkatorin suuntaan sekä runsaasti tilaa. Vaakunassa on historiallisten rakennuksille tyypilliseen tapaan paljon erilaisia ja eri kokoisia huoneita. Huonekerroksia on tullut ajan myötä lisää, ja matkailijoiden tarpeet ovat vaihdelleet.
”Nyt kysytään paljon sviittejä ja isompia huoneita. Myös erikoisuudet kiinnostavat. Hotellilomilta haetaan elämyksiä, ja halutaan kokea uutta. Toisaalta klassikot ovat syystäkin klassikkoja. Vaakunan ajaton tyyli vetoaa vuodesta toiseen”, Näsärö valottaa Vaakunan suosion syitä.
Original Sokos Hotel Vaakuna
340 huonetta. 46 parvekkeellista huonetta ja useita erilaisia sviittejä.
Ravintola 10. Kerros, juhla- ja kokoustiloja sekä suuri terassi.
Rakennettu 1939–1952
Uudistettu 2018–2021
Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto HKP Oy
Sisustussuunnittelu: Sisustusarkkitehdit Fyra Oy
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Satu Näsärö
hotellinjohtaja, Original Sokos Hotel Vaakuna
puh. 040 537 9201
satu.nasaro@sok.fi
https://www.sokoshotels.fi/fi/helsinki/sokos-hotel-vaakuna
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Sokotel on suomalainen hotellioperaattori ja osa S-ryhmää. Sokotel operoi pääkaupunkiseudulla, Suomen suurimmissa kaupungeissa, Virossa ja Pietarissa yhteensä 18 Sokos Hotellia ja seitsemää Radisson Blu Hotellia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme