Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.

Kasvisten vähäinen kulutus johtuu usein tavallisen arjen haasteista. S-ryhmän teettämän kyselyn mukaan* 34 % vastaajista kokee, että vihannekset ja hedelmät ovat liian kalliita, eivätkä kaikki jaksa valmistaa niitä kiireisen arjen keskellä (29 %). Myös käsittely tuntuu vaivalloiselta. Vastaajista 16 % ei jaksa kuoria tai pilkkoa, ja monilta kasvikset unohtuvat helposti arjen keskellä (24 %).
”On ymmärrettävää, että kasvisten kuluttaminen koetaan hankalaksi. Syyt heijastavat suomalaisten arjen todellisuutta ja osoittavat, että kasvisten käytön lisäämiseksi tarvitaan sekä taloudellisia että käytännönläheisiä ratkaisuja asiakkaitamme varten”, toteaa S-ryhmän hedelmien ja vihannesten myyntipäällikkö Katarina Vikman.
Syyt kasvisten kulutuksen taustalla heijastelevat kulutuskäyttäytymisen valtatrendejä. Hinnan merkitys on suuri ja helppouden kaipuu vaikuttaa vahvasti suomalaisten ostokäyttäytymiseen. SOK:n teettämän asennetutkimuksen mukaan** peräti 50 % kokee ajanpuutteen haastavan arkea, 57 % valmistaa ruokaa entistä enemmän itse säästääkseen ruokakuluissa ja 64 % haluaa ruoanlaiton olevan nopeaa ja vaivatonta. Peräti 59 % käyttää mielellään puolivalmisteita ruoan valmistuksessa.
S-ryhmä helpottaa kasvisten syöntiä
S-ryhmä helpottaa kasvisten kuluttamista laajoilla toimenpiteillä. Syksyn aikana myyntiin tuodaan uusi edullinen Helpot ja nopeat -tuotesarja (Coop), johon kuuluu valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja raastettuja kasviksia, kuten porkkanaraasteita, salaattisekoituksia ja bataattilankkuja.
Jatkossa kaikki Helpot ja nopeat -vihannekset löytyvät myymälöistä entistä helpommin. Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa esillepanoa korostetaan muun muassa Helpot ja nopeat -opasteilla. Muutokset tehdään eri myymälöissä eri aikaan, suurimmassa osassa nyt syksyn aikana.
”On huikeaa, että voimme vastata suomalaisten arjen haasteisiin ja helpottaa terveellistä elämää tarjoamalla asiakkaillemme monipuolisia, edullisia ja helppoja vihanneksia. Aiemmin olemme kannustaneet kasvisten syöntiin mm. satokauden tuotteiden esillepanoilla ja Alle euron hevi -myyntikonseptilla. Helpot ja Nopeat -tuotesarja mahdollistaa terveelliset valinnat kiireisenkin arjen keskellä, jokaiselle asiakkaallemme”, Vikman päättää.
Helpot ja Nopeat -tuotesarja (Coop) on tullut myyntiin Prismoihin, S-marketteihin, Saleihin ja Alepoihin sekä S-kaupat ruoan verkkokauppaan syyskuun alussa. Tuotesarja sisältää helppoja valmiiksi pestyjä, pilkottuja tai muuten valmisteltuja kasviksia.
*kysely S-ryhmän asiakasomistajille 2/ 2024 (n=2264), **(8/2024, Feelback Group Oy)
Lisätietoja:
Katarina Vikman, myyntipäällikkö
katarina.vikman@sok.fi
+358 10 768 6020
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme