Hydzone Oy

Herneiden versoja pilaavia homesieniä torjutaan tehokkaasti otsonivedellä

Otsonivedestä on tulossa kasvien tuotannossa käyttökelpoinen desinfiointimenetelmä sekä kasvihuoneissa että avomaallakin. Otsonoitu vesi soveltuu niin viljelyrakenteiden ja kasvien pinnoilla olevien homeiden kuin joidenkin kasvitautien ja tuholaistenkin hävittämiseen. Hydzone Oy:n otsonivesilaitteistolla on saatu Nurmijärvellä erinomaisia tuloksia.
Hydzone Oy:n WDS-otsonivesilaitteisto auttaa tuhoamaan esimerkiksi homekasvustot ilman mitään kemikaaleja, täysin turvallisesti ihmisille.

Lehdistötiedote 4.6.2021

Herneen versojen kasvatuksessa tuorevihanneksiksi on ikivanha menetelmä, joka on kehitetty nykyaikaisessa viljelyssä erityisesti valojen avulla suosituksi viljelytuotannoksi. Versojen kasvatuksen harmina ovat usein ilmasta ja siemenistä tulevat lukuisat homeet, jotka pahimmissa tapauksissa aiheuttavat suuriakin satomenetyksiä.

Nurmijärvellä kokeiltiin hyvällä menestyksellä Hydzone Oy:n otsonilaitetta käsittelemällä siemeniä ja herneen kasvavia versoja otsonivedellä. Herneen versot pysyivät puhtaina homeista kylvöstä sadonkorjuuseen.

Nurmitarhat Oy:n toimitusjohtaja Erno Laukkarinen asensi Hydzonen testilaitteen tyttärensä kanssa ja tulokset ällistyttivät:

”Homeet ovat olleet meilläkin ainaisena vaarana kuten kaikilla muillakin versojen kasvattajilla. Kun vertailimme otsonivedellä ja pelkällä vedellä kasvatettuja, emme olleet uskoa silmiämme. Otsonivedellä kastelluissa herneissä ei ollut lainkaan hometta, kun tavallisella vedellä kylvetyissä hometta löytyi normaalissa määrin”.

Otsonin käyttö on tunnettu desinfiointiaineena noin sata vuotta erityisesti vesijohtovesien puhdistamisesta haitallisista bakteereista ja viruksista. Kasvien kasvatuksessa ei otsoniveden käyttö ole kuitenkaan ollut yleistä, koska todellista tutkittua tietoa erilaisten kasvintuhoojien ja homesienien desinfioinnista pois kasvavista kasveista ei ole ollut näihin päiviin asti.

”Tiesin heti kaksi asiaa: Tästä ei ole paluuta, ja että laite maksaa itsensä takaisin hyvin nopeasti. Olemme ottaneet etunojassa käyttöön monia edistyksellisiä tekniikoita kuten led-valaistuksen ja maalämmön. Otsonivesi singahtaa vähintään samaan kategoriaan”, kiittelee Laukkarinen Hydzonen laitteistolla saavuttamiaan tuloksia.

Laukkarisen Tätivihreä-tuotemerkin yrtit saadaan jatkossa tuotettua puhtaina kasvunaikaisista homeista ja pienemmällä energian kulutuksella. Kun lisäksi hävikki pienenee merkittävästi, niin myyntikelpoisen sadon määrä kasvaa vastaavasti ja yksikkökustannukset pienenevät.

”Tästä hyötyvät niin viljelijät kuin kuluttajatkin”, iloitsee Laukkarinen, ja luettelee listan käytännön esimerkkejä.

”Uskon, että voimme vähentää lämpimän veden käyttöä pesuprosesseissa. Näin säästämme fossiilisia polttoaineita. Lisäksi tuotteemme hyllysäilyvyys parantuu. Satomäärä kasvaa, ja toteutamme lähiruoan ideologiaa kestävällä tavalla, ilman torjunta-aineita.”

Lisätietoja:

Erno Laukkarinen, toimitusjohtaja, Nurmitarhat Oy, 040 580 7195, erno.laukkarinen@tativihrea.fi

Mikko Mantere, hallituksen puheenjohtaja, Hydzone Oy, 040 580 1580, mikko@hydzone.com

FAKTOJA OTSONIVEDESTÄ:

- Keksintönä vanha, ollut käytössä jo 1890-luvulla.

- O3 eli otsonimolekyyli on epästabiili, eli otsoni muuttuu itsessään happiatomiksi ja lopuksi happimolekyyliksi, puoliintumisaika noin 15-30 minuuttia. Otsonia ei voida varastoida lyhyen puoliintumisajan johdosta.

- O3 esiintyy luonnossa pieninä pitoisuuksina auringon uv-valon ja salamoinnin vaikutuksesta.

- O3 on eräs tehokkaimmista hapettajista, jota valmistetaan sähkön avulla.

- Käytöstä ei jätä mitään kemikaalikuormaa jälkeensä.

- Kasvit kestävät otsonivettä pääsääntöisesti hyvin.

- Otsoniveden käyttö karjataloudessa on kansainvälisissä tutkimuksissa mahdollistanut antibioottien käytön merkittävän vähentämisen.

- Otsonivesi on käytössä mm sairaaloiden pyykinpesuprosesseissa, joissa halutaan vähentää mikrobeja tehokkaasti ilman korkeita lämpötiloja.

- Otsonivesi on käytössä mm. hammaskiven / karieksen hoidossa sekä ihosairauksien hoidossa. Palovammojen hoidossa otsonivedellä on saavutettu erittäin hyviä tuloksia.

Kuvat

Hydzone Oy
Tiirasaarentie 14 A 4

+358 40 580 1 580https://hydzone.com/

Hydzone Oy on suomalainen otsonivesitekniikkaan keskittyvä yritys, jonka intohimona on turvata tuleville sukupolville parempi maailma. Ympäristön kemikaalikuormitus ja patogeenien vahvistuminen vaativat toimia aivan samalla tavalla kuin ilmastonmuutos. Hydzone on turvallinen edelläkävijä turvallisessa ja ympäristöystävällisessä otsonivesitekniikassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Hydzone Oy