Kaikki Katso-palvelun käyttäjät eivät ole vielä ottaneet käyttöönsä Suomi.fi-valtuuksia – valtuushakemuksia käsitellään tehostetusti elokuun loppuun
Kaikki Katso-palvelua käyttäneet yritykset ja yhteisöt eivät ole vielä siirtyneet Suomi.fi-valtuuksien käyttäjäksi.
Katson avulla voi vielä asioida tulorekisterissä ja muutamissa Verohallinnon asiointipalveluissa, mutta niissäkään Katso-tunniste ja Katso-valtuus eivät enää toimi 1.9.2021 alkaen.
Valtaosa Katson käyttäjistä voi kuitenkin valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa, eikä niiden tarvitse tehdä valtuushakemusta. Tällaisia ovat esimerkiksi osakeyhtiöt, osuuskunnat, elinkeinonharjoittajat ja useimmat verotusyhtymät.
Valtuushakemus kannattaa tehdä ennen kesälomia
Virkailijavaltuuttamispalvelu mahdollistaa sähköisen valtuuttamisen niille yrityksille ja yhteisöille, jotka eivät pysty tekemään valtuutuksia Suomi.fi-valtuuksissa omatoimisesti. Tällaisia ovat esimerkiksi kunnat, virastot, säätiöt, suurin osa yhdistyksistä, y-tunnukselliset kuolinpesät ja ulkomaalaiset yritykset.
Suomi.fi-valtuuksien käyttäjäksi kannattaa siirtyä heti. Elokuun loppuun asti valtuushakemukset otetaan käsittelyyn tehostetussa aikataulussa ja valtuudet rekisteröidään tai saat lisätietopyynnön noin 1-2 viikossa.
Kesä on hyvä aika hoitaa asia, jolloin syksyllä pääset heti hyödyntämään valtuuksia, kun asiointitarve jatkuu lomien jälkeen. Ohjeet valtuushakemuksen tekemiseen löytyvät Suomi.fi-verkkopalvelusta.
Myös valtuushakemukseen lisätietopyyntöjä käsitellään tehostetusti
Hakemuksista lähetetään lisätietopyyntö, jos joku valtuuden rekisteröimiseen tarvittava tieto tai dokumentti puuttuu. Lisätietopyyntö ei edellytä uutta hakemusta, vastaaminen pyydettyihin tietoihin riittää. Myös lisätietopyyntöjen vastauksia käsitellään tehostetusti koko kesän ajan.
Suomi.fi-valtuudet korvaa Katso-palvelun
- Katso-palvelu otettiin käyttöön vuonna 2006 ja sen käyttö päättyy lopullisesti 31.8.2021.
- Suomi.fi-valtuuksissa voi antaa digitaalisesti toiselle henkilölle yritykselle tai yhteisölle oikeuden puolesta-asiointiin.
- Valtuudet-palvelu on turvallinen ja ajantasainen. Se tarkistaa oikeuden puolesta-asiointiin valtuusrekisteristä, kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä tai väestötietojärjestelmästä.
- Valtuudet-palvelua hyödyntäviin asiointipalveluihin tunnistaudutaan aina vahvasti.
- Vuonna 2016 lanseeratussa palvelussa on luotu jo yli 20 miljoonaa valtuutta.
- Kuukausittain Valtuudet-palveluun tehdään yli 7 miljoonaa valtuustarkistusta ja määrä kasvaa voimakkaasti.
- Valtuudet on integroitu yli 140 asiointipalveluun, joita hyödyntää 245 yksityisen ja julkisen sektorin palveluntarjoajaa. Näiden lisäksi palvelu on käytössä muun muassa kaikissa Suomen apteekeissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Digi- ja väestötietovirasto, Kehityspäällikkö Mika King, p. 0295 535 301, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme