Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.

Digi- ja väestötietovirasto palvelee henkilöasiakkaitaan puhelimitse, verkossa ja paikan päällä. Käyntiasioinnin suosio on laskenut jo pitkään suhteessa muihin asiointikanaviin. Vuonna 2024 asioinnista noin 94 prosenttia tapahtui muiden kanavien kautta kuin käyntiasioinnissa.
Palvelutarve on keskittynyt suurimpiin kaupunkeihin
Viime vuoden aikana yli 60 prosenttia kaikesta Digi- ja väestötietoviraston käyntiasioinnista tapahtui Helsingissä. Myös muutoin asiointi keskittyi suuriin kaupunkeihin: kaikkiaan lähes 90 prosenttia käyntiasioinnista tapahtui 18 maakuntakeskuksessa sijaitsevassa toimipaikassa.
– Käyntiasiointipalvelujemme on nykyisessä taloustilanteessa perusteltua sijoittua jatkossa niille paikkakunnille, joilla on eniten palvelutarvetta, sanoo ylijohtaja Pekka Rehn Digi- ja väestötietovirastosta.
Digi- ja väestötietoviraston suunnitelman mukaan käyntiasiointipalvelua olisi tarjolla nykyisessä laajuudessaan kesäkuun loppuun asti. Sen jälkeen käyntiasiointipalvelua olisi tarjolla 18 maakuntakeskuksessa sijaitsevassa toimipaikassa. Osa näistä toimipaikoista alkaisi vielä vuoden 2025 aikana tarjota uudenlaista etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa asioinnin Digi- ja väestötietoviraston kanssa siten, että asiakaspalvelija sijaitsee eri paikkakunnalla.
– Suunnitelmamme mukaan paikan päällä voisi asioida kesäkuun 2025 jälkeen Digi- ja väestötietoviraston toimipaikoissa Helsingissä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, Rovaniemellä, Seinäjoella, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Suunnitelman mukaan siirrymme tarjoamaan etäpalvelua vuoden 2025 lopussa pienimmän palvelutarpeen paikkakunnilla eli Hämeenlinnassa, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Mikkelissä ja Seinäjoella, Pekka Rehn kertoo.
Harva asia vaatii käyntiä paikan päällä virastossa
Useimmat asiat voi hoitaa ilman käyntiä Digi- ja väestötietovirastossa. Asiointimahdollisuuksia ja neuvontaa on tarjolla puhelimitse ja verkossa voi hoitaa useimmat asiat. Palvelut, jotka edellyttävät henkilökohtaista käyntiä paikan päällä ovat vihkiminen, tietyt julkisen notaarin palvelut ja ulkomaalaisten rekisteröinti. Vihkijän voi lisäksi tilata maksua vastaan haluamaansa paikkaan Suomessa.
Digi- ja väestötietovirasto on aiemmin tarjonnut tilapäisissä käyntiasiointitarpeissa pop up -palvelua, kun suurella asiakasjoukolla on ollut sama asiointitarve samanaikaisesti esimerkiksi oppilaitoksissa. Pop up -palvelua on tarkoitus jatkaa, jos sille on kysyntää.
Muutoksen taustalla valtionhallinnon säästöt
Valtionhallinnon säästöjen vuoksi Digi- ja väestötietoviraston toimintamenoihin käytettävä rahoitus on vuosina 2025–2027 noin viidenneksen pienempi kuin vuonna 2024. Muuttamalla palvelu- ja toimipaikkaverkostoa virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen suunnittelua on ohjannut palvelutarpeen arvioinnin ja valtionhallinnon säästöjen lisäksi myös valtion toimitilastrategia, jonka toteuttamiseen Digi- ja väestötietovirasto on sitoutunut.
Yhteistoimintaneuvottelut alkavat henkilöstön keskittämiseksi 12 paikkakunnalle
Digi- ja väestötietovirasto suunnittelee, että osana palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutosta viraston nykyinen henkilöstö sijoittuisi 12 paikkakunnalle, joita ovat Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Tampere, Turku ja Vaasa. Tästä johtuen virasto aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Suunnitelmaan ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Digi- ja väestötietovirasto tekee päätöksen palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksista yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä. Neuvottelut kestävät enintään kuusi viikkoa.
Yhteyshenkilöt
Pekka RehnYlijohtaja, Asiakkaat-osasto
Puh:0295 535 046pekka.rehn@dvv.fiDigi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.
Kuolintiedot siirtyvät automaattisesti Suomen ja Viron välillä 15.4. alkaen15.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
15.4.2025 alkaen Suomen ja Viron viranomaiset vaihtavat automaattisesti tietoa toisessa maassa menehtyneistä kansalaisistaan. Tämä helpottaa omaisten asiointia ja varmistaa, että kuolemantapauksen myötä tarvittavat viranomaisprosessit, kuten sosiaalietuuksien maksun päättyminen ja pankkitilien sulkeminen, etenevät ilman erillisiä ilmoituksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme